ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ به صورت مشروط منعی ندارد

اینستاگرام | فعالیت اینستاگرام

یکی از اعضای کمیته نظارت شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران گفت: هنوز تصمیمی در خصوص ادامه محدودیت‌های دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ گرفته نشده است. در صورتی که اینستاگرام و واتس اپ قرارداد و توافق نامه امضاء کنند و شرایط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و مسئولیت خود را بپذیرند، هیچ منعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.

مهدی باقری در گفت وگو با اینترنشنال نیوز گفت: محدودیت های دسترسی به اینترنت و همچنین برخی پیام رسان ها و نرم افزارها با تصمیم اپراتور برای تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای تعیین نشده است. از نظر قانونی، هر نهاد و کمیته مسئولیت خاص خود را دارد. وظیفه کمیته شناسایی مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای، بررسی مسائل دائمی و پیروی از یک سری رویه ها و رویه های مربوط به قانون در تشخیص و تعیین مصادیق است.

او اضافه کرد. شورای امنیت ملی و شورای امنیت کیشور در مورد مسائل جاری و اجرایی تصمیم گیری می کنند و تصمیمات آنها برای قوانین دائمی لازم الاجرا نیست. این شوراها در مواردی مانند اتفاقات این روزها تصمیم می گیرند و تصمیمات آنها بالاتر از تصمیمات شورا است.

درباره ادامه محدودیت‌ها برای دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ هنوز تصمیمی گرفته نشده است

این عضو کارگروه شناسایی مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت دسترسی به نرم افزارهای اینستاگرام و واتس اپ ادامه خواهد داشت؟ تاکید کرد. من نمی دانم که کسی گفته است که پس از بازگشت به شرایط عادی قصد جلوگیری از عملکرد این نرم افزارها وجود دارد یا اینکه کسی ادعا کرده است که عملکرد این نرم افزارها همچنان مجاز خواهد بود. هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است و هیچ نهاد، کمیسیون، کمیته و فردی را برای تصمیم گیری در این زمینه منصوب نکرده ام.

گفت ما راضی نیستیم که به کسب و کار کسی آسیب وارد شود و اغتشاشگران از اینترنت به بهانه تجارت برای آسیب رساندن به جان و مال مردم استفاده کنند. او حاضر نیست اجازه دهد کسی، حتی تجارت و کارش در این فضا، بدون هیچ جرمی و به دلیل حرکت اوباش، زندانیان و اعضای خانواده آنها کشته شود.

آشوبگران و اراذل و اوباش از فضای مجازی برای شبکه سازی استفاده می کردند

وی افزود: «گروهی از اراذل و اوباش از جایی دستور کشتن گرفتند». تمام فرصت هایی که برای شبکه سازی این اغتشاشگران و اراذل و اوباش فراهم شد از فضای مجازی بود. متأسفانه افرادی که در مناطق مختلف کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و تعدادی از آنها جان خود را از دست دادند، نوجوانانی هستند که به هیچ وجه با این اغتشاشات ارتباطی نداشتند.

بازگشت به شرایط عادی و استفاده مردم از همه ظرفیت ها از جمله فضای مجازی جای همه مسئولان است

این عضو شورای حقوقی و قضایی گفت. بازگشت به شرایط عادی و استفاده مردم از همه ظرفیت ها از جمله فضای مجازی به ویژه کسب و کار بر عهده همه ماست اما تا زمانی که شرایط کشور به گونه ای باشد که امنیت جان و مال مردم تامین شود. همه مسئولانی که این ماجرا را در کیشور دنبال می کنند بسیار علاقه مند هستند که اوضاع هر چه زودتر به حالت عادی بازگردد، اما همانطور که وزیر کیشور اظهار داشت، بازگشت به حالت عادی منوط به این است که نهادهای امنیتی کیشور گزارش دهند که اغتشاشگران یا دستگیر و یا از کشور متواری شدند.

باقری تاکید کرد. من به عنوان نماینده مجلس و با رویکرد حقوقی می گویم که تلگرام و اینستاگرام و واتس اپ به هیچ کدام مربوط نمی شود، اما آنچه مربوط است قانون مداری و تامین منافع مردم است. ما با تعليقة تلغرمة به ست تبديلة جهموري العلامي مشكلي نداشتيم; چه اینکه در ابتدای فعالیت این پیام رسان در ایران نیز به همین منوال بود و تلگرام در ابتدای فعالیت خود با رویکرد رعایت قوانین در کشور شروع به کار کرد اما بعداً توسط این پیام رسان متوقف شد. عدم رعایت قوانین

او خاطرنشان کرد. نه تنها پیام رسان ها یا نرم افزارهای خارجی مانند اینستاگرام، بلکه حتی پیام رسان های داخلی نیز هر زمان که بخواهند به اغتشاشگران کمک کنند و با آنها همراهی کنند، قطعا با واکنش هایی مواجه خواهند شد.

این عضو کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه رایانه را تعریف کرد. در مورد اینستاگرام و واتس اپ، همه مسائل بستگی به همکاری یا عدم همکاری آنها با ایران دارد. پیام‌هایی مانند واتس‌اپ نباید اجازه عملکرد داشته باشند، اما در نظر گرفته شده است که ابزار و بستری برای شورش باشد. ما خدمت به مردم را از یک سو مشکل می دانیم و از سوی دیگر نمی خواهیم با دست خود ابزاری برای دشمن فراهم کنیم. آنچه مهم است این است که اگر اینستاگرام و واتس اپ یا هر نرم افزار دیگری به قوانین جمهوری اسلامی پایبند باشد، قطعا مشکلی برای فعالیت در ایران وجود نخواهد داشت.

بارها از اینستاگرام و واتس اپ خواسته شده با ایران همکاری کنند اما قبول نمی کنند

وی گفت: از اینستاگرام و واتس اپ درخواست کرده ایم که با ایران همکاری کنند اما نپذیرفته ایم. اگر همکاری می کردند قطعا فرصت شورش را نداشتند. همانطور که اگر امروز اینستاگرام بخواهد در کشورهای اروپایی کار کند و به اغتشاشگران و اغتشاشگران آموزش دهد، در ایران قانون شکنی است، واتس اپ و اینستاگرام هم می توانند در تامین امنیت ایران کمک کنند، اما به هیچ وجه همکاری نکردند و فضا را کاملا از بین بردند. مواد منفجره و هر چیزی که می تواند باعث شورش شود، رها خواهد شد.

این نماینده تاکید کرد. جان و مال مردم اولین موضوعی است که ما نمایندگان مجلس دنبال می کنیم و برای ما فرقی نمی کند که بستری که برای از بین بردن امنیت مردم فراهم می شود از طریق نرم افزارها و پیام رسان های خارجی یا داخلی فراهم شود. در شرایط عادی به دنبال هر نرم افزار و مجموعه ای هستیم که خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. اینستاگرام و واتس اپ پیش از اغتشاشات شرایط کسب و کار را فراهم کرده بودند، به همین دلیل فضا برای آنها فراهم شد و فعال بودند، اما زمانی که فضا را برای جان و مال مردم فراهم کردند، با محدودیت دسترسی مواجه شدند. اما به یاد ندارم که تاکنون هیچ یک از مقامات دولتی، نمایندگان مجلس و شورای امنیت ملی تصمیمی برای جلوگیری از عملکرد این نرم افزارها نگرفته باشند.

اینستاگرام و واتس اپ برای ادامه فعالیت در دسترس نیستند

باقری در پایان گفت: پس از بازگشت به شرایط عادی گذشته محدودیتی در اینستاگرام و واتس اپ برای ادامه کار وجود ندارد. در صورتی که اینستاگرام و واتس اپ قرارداد و توافق نامه امضاء کنند و شرایط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و مسئولیت خود را بپذیرند، هیچ منعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل