تیر خلاص همتی به زنگنه با اعتراف به رشد 4 برابری درآمدهای نفت و گاز

تیر خلاص همتی به زنگنه با اعتراف به رشد 4 برابری درآمدهای نفت و گاز

عبدالناصر همتی در توییتی به این موضوع اعتراف کرده که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گاز کشور در دولت سیزدهم 4 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی خبرگزاری اینترنشنال نیوز، جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم اخیرا به این  نکته اشاره کرده که ” روند تولید در صنعت نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایشی است. اکنون تولید نفت و میعانات گازی ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه افزایش یافته است و صادرات نفت ایران نسبت به ابتدای دولت ۲ برابر شده است.”

اصلی‌ترین علت این اتفاق فاصله گرفتن دولت سیزدهم از روش‌های سنتی و کلاسیک فروش نفت و رفتن به سمت بازارسازی و روش‌های نوین فروش نفت نظیر همکاری‌های استراتژیک است. در همین راستا تفاهم نامه همکاری 25 ساله ایران و چین و همچنین سفر ریاست جمهوری، آقای رئیسی به این کشور در راستای همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سبب شد که عمده فروش نفت ایران به چین صورت بگیرد و طبق آمارها فروش نفت ایران به 1 میلیون 400 هزار بشکه‌ای در روز نیز در برهه‌ای از زمان رسید.

با این حال نباید فراموش کرد که پس از برجام، فروش نفت در دولت قبل و در دوران صدارت بیژن زنگنه به 300 هزار بشکه‌ در روز نیز رسید اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به ارث بردن وضعیت نامناسب فروش نفت، توانست نفت ایران را به بازارهای جهانی برگرداند و درآمدهای ارزی را از این سمت را افزایش دهد.

وزیر نفت در ارتباط با این موضوع خاطرنشان کرده بود: در بحث تکالیفمان در بودجه ۱۴۰۱ می‌توانم به جرأت بگویم بخش اعظمی از این بودجه محقق شد و در سال ۱۴۰۰ هم به‌طور کامل تحقق یافت و وزارت نفت تکالیفش را انجام داد.

با این حال عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در توییتی مدعی شد که با مقایسه شرایط ارزی مقاطع مختلف، بهتر میشود قضاوت کرد که: تیم اقتصادی به خط شده دولت سیزدهم درسال ۱۴۰۱، با درآمد نفت وگاز ۴ برابری سال ۱۳۹۹چه ارمغانی داشته است؟ دلار ۵۲ هزار تومانی، تورم ۶۹ درصدی، مرغ کیلو ۱۰۰ هزار تومانی… خسته نباشید!”

با این حال می‌توان دریافت که در دولت سیزدهم درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گاز در دولت 4 برابر شده و مورد تایید کاندید سابق ریاست جمهوری نیز بوده است. اما همتی نسبت به تورم و سیاست‌های اشتباه دولت سابق سکوت می‌کنند و نمی‌توانند تصور کنند سیاست اشتباه اتخاذ ارز 4200 تومانی که نطفه آن در دولت گذشته بسته شد و اقتصاد کشور را با چالش جدی روبرو کرده بود علت اصلی تورم است. دولتی که تماما سیاست‌های مالیاتی و استفاده از ابزارهای مالی، بازارسازی و فروش نفت و تعامل با دنیا را فراموش کرده بود و تنها از اروپا و آمریکا برای خروج از بحران طلب کمک می‌کرد.

بی‌شک تورم حاصله در فضای کنونی کشور غیرقابل نفی است و دولت مردان می‌بایست در انتخاب‌های خود دقت لازم را داشته باشند و سیاست‌های متناسب و درست را اتخاذ کنند و در کنار آن افراد صالح را جایگزین افراد ناکارآمد کنند اما این موضوع نافی این نیست که شخصی که خود سکان‌دار بانک مرکزی و از مسئولین عالی کشور در دوره‌ای بوده، نسبت به موفقیت در دولت بعدی خود، مواضع انتقادی داشته باشد و به جای کمک به خروج از بحران، اذهان عمومی را تشویش کند.

هرچند این کار آقای همتی، ناخواسته در جهت تایید دولت سیزدهم و انتقاد از دولت قبل بود و به مخاطب این مطلب را می‌رساند که برخی چگونه در سراب مذاکره کشور را سال‌های طولانی گرفتار و راه‌های فروش نفت را برای رقیبان شفاف‌سازی کردند. 

با این حال می‌توان کشور را با استفاده از روش‌های نوین از بحران خارج کرد و با بلوک بندی‌های جدید جهانی، بازارهای نفتی و غیر نفتی را شکوفا کرد و درآمدهای ارزی را نیز افزایش داد. 

انتهای پیام/

 

 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

خروج از نسخه موبایل