طلا کالای بحرانی در تنش های جهانی

با بررسی رویدادهای کلیدی توسط تیم میلادزر می‌توان مشاهده کرد که حمله ایران به اسرائیل در پایان هفته‌ای که گذشت، منجر به بروز نگرانی‌هایی در مورد تشدید بیشتر درگیری‌ها در خاورمیانه شد که این موضوع به نوبه‌ی خود به نفع فلز گرانبهای سنتی امن بود. غیر از آن، کاهش قیمت  نیز به عنوان عامل دیگری در حمایت از این کالا دیده می‌شود.

در عین حال، با توجه به انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو ممکن است در پی تورم فزاینده، کاهش نرخ بهره را در ایالات متحده به تعویق بیندازد، روند نزولی برای دلار محدود شد. افزون بر آن، چشم‌انداز رویکرد جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو، بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا را بالا نگه می‌دارد که نه‌تنها همچنان به‌عنوان باد موافقی برای سرمایه‌گذاری عمل می‌کند، بلکه مانعی بر سر راه هر گونه سود بیشتر برای طلای بدون بازده خواهد بود. در این مطلب بیشتر درباره این موضوعات صحبت می کنیم.

معامله‌گران برای حصول به انگیزه‌های معاملاتی، هم‌اکنون به داده‌های کلان ایالات متحده و اظهارات فدرال رزرو توجه دارند.

محرک‌های روزانه‌ی بازار: ریسک‌های ژئوپلیتیکی، حامی طلاست

بررسی رویدادهای مهم و کلیدی حاکی از آن است که حمله مستقیم بی‌سابقه‌ی ایران به خاک اسرائیل، منجر به افزایش خطر درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه شد که این امر به نوبه‌ی خود، به طلا کمک کرد تا روز دوشنبه کشش مثبتی را به دست آورد.

علاوه بر این، در پی انتشار آمارهای داغ‌تر از حد انتظار تورم مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده در هفته‌ی گذشته، سرمایه گذاران اندکی در مورد اولین کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا سپتامبر تغییر عقیده دادند. معامله‌گران هم‌اکنون، کمتر از دو کاهش نرخ در سال 2024 را در نظر دارند که این امر به دلار آمریکا اجازه می‌دهد در حوالی بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر تا کنون باقی بماند.

از سوی دیگر، چشم‌انداز جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو، در کنار دلار صعودی، ممکن است گاوها را در آستانه‌ی برخی داده‌های ایالات متحده اعم از خرده فروشی و شاخص تولید امپایر استیت، از شرط‌بندی تهاجمی در مورد فلز گرانبها باز دارد.

تجزیه و تحلیل تکنیکال

طلا می‌تواند پس از شکسته‌شدن حمایت افقی 2,334-2,332 دلار، کاهش اصلاحی را از یک قله تاریخی امتداد دهد.

از منظر تکنیکال، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه – علیرغم کاهش از سطوح بالاتر – هنوز در قلمروی که اشباع خرید شده است حفظ می‌شود. از این رو، هر حرکت بعدی فراتر از اوج در محدوده 2371 الی 2372 دلار، احتمال بیشتری دارد که با مقاومت سخت مواجه شده و در نزدیکی مرز 2400 دلار باقی بماند. با این حال، حرکت صعودی بعدی این پتانسیل را دارد که قیمت طلا را به سمت اوج رکورد، در حدود 2,431 الی 2,432 دلار که جمعه گذشدر ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ با آغاز جنگ روسیه به اوکراین، در هند، از ۵۰۱۸۰ روپیه به ازای هر ۱۰ گرم طلای ۲۴ عیار، تا فردای آن روز یعنی ۲۴ فوریه، به ۵۱۵۵۰ روپیه در هر ۱۰ گرم طلای ۲۴ عیار رسید. این آمار نشان‌دهنده تاثیرپذیری قیمت طلا از رویدادهای بیرونی به‌خصوص جنگ است. اما جنگ اسرائیل و فلسطین بر قیمت طلا چگونه تاثیر گذاشت؟

اگر به عنوان یک معامله‌گر و یا سرمایه‌گذار در بازارهای مالی حضور دارید، احتمالا متوجه اهمیت دارایی باارزشی مانند طلا در این بازار شده‌اید. بنابراین بسیار مهم است درک خوبی از جایگاه طلا، رفتار آن در بازارهای جهانی و عوامل موثر بر تعیین قیمت طلا داشته باشید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر جنگ و بحران بر قیمت طلا بپردازیم و به‌خصوص سیر قیمت طلا را در برهه زمانی جنگ روسیه و اوکراین زیر ذره‌بین ببریم و در ادامه به بررسی تاثیر جنگ رژیم اشغالگر اسرائیل و فلسطین بر قیمت طلا بپردازیم.

عوامل موثر بر قیمت طلا

بازارمالی یک دنیای کاملا تاثیرپذیر از رویدادها و اتفاقات جهانی هستند، این تاثیرپذیری گاهی حتی از توییت یا پست یک سیاست‌گذار هم نشات می‌گیرد. افراد حوزه مالی در زمان رکود و بحران اقتصادی یا در زمان جنگ و نابسامنی به دنبال یک دارایی امن هستند تا پول و سایر دارایی‌های دیگر را به آن تبدیل کنند و اولین گزینه‌ای که به ذهن آنها می‌رسد فلز زرد رنگ یعنی طلا است. طلا اگرچه یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری و فرار از بحران محسوب می‌شود اما مانند سایر دارایی‌ها، ارزش طلا نیز در جنگ و بحران به‌شدت از سیاست کشورها تاثیر می‌گیرد.

تاریخچه معامله طلا در جهان به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. حتی در زمانی که هیچ قوانین و مقررات رسمی نسبت به معاملات وجود نداشت، طلا همچنان در صحنه حضور داشت.

طلا یک دارایی امن، با نقدینگی بالا است که به‌عنوان یک طبقه دارایی قابل سرمایه‌گذاری است و همین موضوع به ارزش آن می‌افزاید. کمیاب بودن آن، طلا را به یک فلز گران‌بها تبدیل کرده است که باعث شده قیمت آن در طول تاریخ مدام افزایش یابد. این یکی از دلایلی است که طلا به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری، حتی مورد توجه محافظه‌‌کار‌ترین سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

قیمت طلا در جنگ روسیه و اوکران

پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 24 فوریه 2022، دستور حمله نظامی به همسایه خود یعنی اوکراین را اعلام کرد، بازارهای  و حتی  با ضربه و شوک بزرگی روبه‌رو شدند. بورس‌های بزرگ جهانی در بحبوحه شک و عدم اطمینان، یک ریزش شارپ روزانه را در نمودار و قیمت خود تجربه کردند.

زمانی که این جنگ اتفاق افتاد به معنای واقعی در هند یک حمام خون در خیابان‌ها به راه افتاد و روپیه هند به شدت تضعیف شد. گزارش شده است که جنگ اوکراین و روسیه باعث شد که یکی از بزرگترین کاهش‌ها از زمان شروع همه‌گیری کووید در سال 2020، به وقوع بپیوندد. با این حال، طلا در بازارهای هند بیشترین تاثیر را به خود گرفت.( هند یکی از بزرگترین دارندگان طلا در جهان است.)

قیمت طلا در جنگ اسرائیل و فلسطین

قیمت طلا با ثبت رشد 3 درصد در هفته را داشته که نسبت به 4 هفته گذشته، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. این افزایش در درجه اول به تنش‌های ژئوپلیتیکی جاری، به ویژه درگیری اخیر بین اسرائیل و حماس نسبت داده می‌شود. حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل اوضاع را تشدید کرده و اسرائیل را به اعلان جنگ سوق داده است. همانطور که در گذر زمان و با پیش بینی وقوع جنگ مردم تمایل به خرید دارایی‌های امن مانند طلا را نشان داده‌اند، این بار هم شاهد رشد قیمت طلا بودیم. معامله‌گران انتظار دارند در صورت ادامه جنگ اسرائیل و فلسطین، همچنان شاهد رشد قیمت طلا باشیم.

هر زمان که آشفتگی بین المللی وجود داشته باشد، دلار تقویت می‌شود.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت طلا

در هند،  از 50,180 روپیه به ازای هر 10 گرم طلای 24 عیار، در 23 فوریه 2022، به 51,550 روپیه در هر 10 گرم طلای 24 عیار، در 24 فوریه 2022، رسید. افزایش شدید قیمت طلا در هند در یک روز تا حد زیادی به دلیل افزایش قیمت طلا در بازار جهانی است. این موضوع عمدتا به دلیل نگرانی از کندی رشد اقتصادی و تورم بالا است.

در حالی که چرخه اقتصاد جهانی هنوز برای بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی مبهم باقی مانده است و نمی‌دانند که در سال 2023، اقتصاد به کدام سمت حرکت خواهد کرد؛ اما برخی دیگر از تحلیلگران انتظار دارند که نرخ طلا نسبت به زمان حال حاضر بالاتر هم برود. این دیدگاه عمدتا به دلیل تحریم‌های روسیه، اختلال در عرضه کالاها، قطع زنجیره تامین جهانی و احتمال  شکل گرفته است و اما در ادامه شاهد جنگ اسرائیل و فلسطین هستیم و باید تاثیر جنگ این دو کشور بر قیمت طلا را بررسی کنیم.

تاثیر بحران بر قیمت طلا

از هزاران سال پیش تاکنون، طلا به عنوان امن‌ترین راه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. اگر در بازارهای مالی فعالیت داشته باشید، می‌دانید که حتی یک اختلال کوچک در بازار جهانی باعث تغییر در قیمت طلا می‌شود؛ از بلایای طبیعی گرفته تا جنگ و حتی بحران اقتصادی. به هرحال نرخ طلا به چنین محرک‌هایی بسیار حساس است و در صورت وقوع هر یک، از خود واکنش نشان می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که در مسائل اقتصادی و مالی باید درک کرد این است که بدانیم عرضه و تقاضا چطور عمل می‌کند.

زمانی که تقاضا در بازار زیاد و عرضه کم باشد، قیمت آن کالا بالا می‌رود. برعکس، زمانی که تقاضا برای محصول کم باشد اما عرضه آن فراوان باشد، قیمت کالا کاهش می‌یابد.

همان‌طور که گفته شد، طلا به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می‌شود. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری بر روی طلا، به گونه‌ای است که انتظار می‌رود در طول زمان، حتی در شرایط آشفتگی بازار، ارزش آن رشد کند. منظور از شرایط آشفته، ممکن است وقوع یک بحران اقتصادی یا جنگ باشد.

در صورت ، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند دارایی‌های امنی مانند طلا را انتخاب کنند و سرمایه خود را از قرار گرفتن در معرض دارایی‌های بی‌ثبات مانند سهام و یا وام‌ها حفظ کنند.

طبیعتا در این زمان‌ها، تقاضا برای این دارایی امن (طلا) بالا می‌رود و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

حرکت قیمت طلا و بازار سهام تقریباً با یکدیگر نسبت معکوس دارند. یعنی وقتی بازار سهام با کاهش قیمت روبرو می‌شود و حرکت نزولی به خود می‌گیرد، تقاضا برای دارایی نسبتا مطمئن‌تری مانند طلا افزایش می‌یابد. این به نوبه خود باعث افزایش قیمت طلا در بازار جهانی می‌شود. برعکس این سناریو، زمانی که بازار سهام سیر صعودی به خود می‌گیرند، سرمایه‌گذاران سعی دارند سرمایه خود را وارد بازار سهام کنند؛ بنابراین با انتقال نقدینگی از طلا به بازار سهام، قیمت طلا به تدریج کاهش می‌یابد.

روسیه یک عامل کلیدی در قیمت طلا

روسیه پس از چین و استرالیا، سومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است. در نتیجه؛ آشفتگی اقتصادی بر صادرات طلای روسیه تاثیر می‌گذارد. همچنین با اعمال تحریم‌های چند کشور غربی علیه روسیه، ممکن است صادرات طلای این کشور آسیب ببیند و این اتفاق می‌تواند زنجیره عرضه جهانی طلا را مختل کند و بر قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیر بگذارد. به همین دلیل در زمان جنگ روسیه و اوکراین تغییرات قیمت طلا شدیدتر بود.

تاریخچه طلا

زمانی گواهی بر این واقعیت است که هر زمان نابسامانی اقتصادی وجود داشته است، بازارهای سهام سقوط کرده‌اند. این امر بر قیمت طلا تاثیر بسزایی داشته و باعث افزایش سرسام‌آور آن شده است.

برای مثال واقعه حمله ۱۱ سپتامبر به مرکز تجارت جهانی در نیویورک را در به یاد بیاورید! فاجعه پیش آمده باعث افزایش قیمت طلا شد. در نتیجه بازارهای سهام بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با این افزایش قیمت طلا ضربه بزرگی خوردند.

خلاصه مطلب تاثیر جنگ و بحران بر قیمت طلا

اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار و یا فردی که در آینده قصد دارد در بازارهای مالی فعالیت کند علاقه‌مند به یادگیری درمورد دارایی‌ها، بازارهای مالی و مسائل اقتصادی هستید، باید بدانید که طبقات مختلف دارایی برای اهداف سرمایه‌گذاری وجود دارد. با این وجود، طلا گزینه‌ای امن است که در تمام فصول، همیشه مورد پسند سرمایه‌گذاران واقع شده است؛ به‌ویژه در زمان آشفتگی اقتصادی، رکود و حتی جنگ. بنابراین این واقعیت که حتی در نامشخص‌ترین مواقع می‌توان بر روی این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاری کرد باعث می‌شود افراد همیشه به طلا به عنوان یک گزینه امن سرمایه‌گذاری فکر کنند.

اما برای یک سرمایه‌گذاری بهتر و هوشمندانه‌تر، بهتر است عواملی که بر قیمت طلا تاثیر دارند را بشناسید. در این مقاله بیشتر به تاثیر جنگ و بحران بر قیمت طلا اشاره شد. دانستیم که در این زمان‌ها، قیمت طلا افزایش می‌یابد؛ به این دلیل که افراد به فکر حفظ دارایی و سرمایه خود می‌افتند و سعی می‌کنند تا از درگیر کردن سرمایه خود با دارایی‌های ریسکی مانند سهام خودداری کنند. در نتیجه طلا با افزایش قیمت روبرو خواهد شد.