طول درمان تنبلی چشم در کودکان

چنانچه کودک شما تازه به سن مدرسه رسیده است، احتمالا او را برای چشم پزشکی برده اید تا بتوانید پرونده سلامتش را کامل نمایید. برخی از کودکان ممکن است به تنبلی چشم دچار باشند اما هیچ علامتی نداشته باشند؛ به همین دلیل است که این معاینات پیش از ورود به مدرسه اهمیت بسیاری دارد. چنانچه برای کودک شما تشخیص تنبلی چشم داده شده است ویا در آخرین مراجعه خود به چشم پزشک، به شما گفته شده است که تنبلی چشم دارید؛

تنبلی چشم | درمان تنبلی چشم | کودک

انتخاب بهترین دکتر متخصص چشم در شیراز به عوامل مختلفی مانند سابقه و تجربه، تخصص، محل مطب و هزینه خدمات بستگی دارد.

تنبلی چشم چیست ؟!

تنبلی چشم یا امبلیوپی، بیماری مربوط به چشم است و حدود 3 درصد از افراد ممکن است به آن دچار شوند. این عیب در زمان کودکی بروز می کند و چشم در دوره کودکی دید طبیعی ندارد، که می تواند به علت های مختلف مثل عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم) یا انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) یا عدم شفافیت مسیر (آب مروارید، کدورت قرنیه، افتادگی پلک) بروز کند؛ در هر صورت این اشکال معمولاً در یکی از چشم ها پیش می آید و چون مغز همواره بهترین تصویر را انتخاب می کند.

تصویر چشم سالم را انتخاب کرده و از آن استفاده می نماید و این باعث می شود که چشم بیمار ویا تنبل غیرقابل استفاده بماند و به مرور چون از آن استفاده نمی شود دیدش بدتر و بدتر شود تا جایی که شاید موجب کوری چشم بیمار بشود. برای همین به این حالت تنبلی چشم می گویند و چون بدن کودکان خاصیت ترمیم پذیری بالایی نسبت به بزرگسالان دارد، باید این عارضه خیلی زود در سنین قبل از دبستان تشخیص داده شود تا به اصلاح آن اقدام کنند که معمولا نتایج نتایج بسیار خوب و سریع به دست می آید .

تشخیص تنبلی چشم

چنانچه علت تنبلی چشم مربوط به انحراف چشم یا شفافیت مسیر دید باشد، به راحتی توسط والدین قابل تشخیص است؛ اما اگر مربوط به علوم انکساری باشد، باید توسط پزشک یا بینایی سنج تشخیص داده شود، چون خود بیمار نیز نمی تواند این عیب را متوجه شود.

برای تشخیص تنبلی چشم، امروزه در تمام کشورها قبل از 6 سالگی از همه کودکان عمل بینایی سنجی انجام می شود تا اگر این عیب وجود دارد، تحت معالجه قرار گیرد ودرنتجه فرد در بزرگی دچار مشکلات بیشتر نشود.

تنبلی  چشم چنانچه در زمان مناسب تشخیص داده بشود، به راحتی قابل درمان است و درمان تنبلی چشم در کودکان معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل صورت می گیرد. اگر چشم دچار عیوب انکساری باشد، ممکن است که اپتومتریست، لنز یا عینک های مناسب چشم بدهد که مغز به دیدن تصویر درست عادت کند و همچنین اگر تنبلی چشم ناشی از انحراف باشد، با عمل جراحی قابل درمان است. معمولا اپتومتریست دستوراتی جهت ورزش دادن چشم و زمان بندی و نحوه بستن چشم سالم می دهد که باید با دقت پیگیری گردد.

معمولاً تکامل سیستم بینایی تا سن 8 الی 10 سالگی صورت می گیرد و درمان تنبلی چشم در کودکان بعد از این سنین بسیار بعید است؛ بنابراین اگر تنبلی چشم تا قبل از سن 10 سالگی درمان نشود، در اکثر موارد بعد از این سن هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است که منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم بشود.

علائم تنبلی چشم در بزرگسالی

گاهی اوقات تنبلی چشم تنها در سنین کودکی اتفاق نمی افتد و ممکن است در سنین نوجوانی ویا حتی میانسالی اتفاق بیفتد. در سنین بزرگسالی هم تنبلی چشم، مانند تنبلی چشم در زمان کودکی است؛ یعنی ممکن است که یکی از چشم ها یا هر دو چشم به عللی دچار عدم دقت و دید مناسب گردد که در این صورت تصاویری که به مغز می فرستند تار ویا مخدوش هستند و مغز با توجه به اینکه تصویر دقیقی را از چشم سالم دریافت می کند، کم کم دریافت تصویر از چشم بیمار را مسدود می نماید و این باعث می شود که این چشم در تنبلی خود پیشرفت کند و فرد دچار عدم دید و بیماری های دیگر بشود.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد هر فرد تا 40 سالگی در معرض خطر ابتلا به بیماری تنبلی چشم است. معمولاً شایع ترین علت تنبلی چشم در بزرگسالی، انحراف چشم و یا ناهمگونی شماره چشم هاست ویا ممکن است ترکیبی از این دو باشد. معمولاً تنبلی چشم می تواند بر اثر مشکلات عضلات چشم یا اختلال در عصب انتقال دهنده اطلاعات به عضلات یا مرکز کنترل در مغز  پیش بیاید؛ گاهی اوقات عامل ژنتیکی نیز در این بیماری دخیل است. علاوه بر این، ممکن است تنبلی چشم بر اثر انحراف چشم، آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی، افتادگی پلک، آب مروارید، کدورت قرنیه و …پیش بیاید.

تنبلی چشم در بزرگسالی چون فعالیت بینایی اهمیت بیشتری دارد، نشانه هایش کاملا واضح است و شامل تغییر حالت چشم ها به سمت داخل یا خارج، ضعیف شدن دید، دوبینی، تاربینی، کاهش و ضعف بینایی، خستگی شدید چشم در هنگام فعالیت های چشمی، سردرد شدید، کج کردن سر برای بهتر دیدن و نتایج غیر نرمال آزمایشات در معاینه های پزشکی است.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالی

معمولا درمان تنبلی چشم در بزرگسالی با تشخیص اپتومتریست و چشم پزشک  به وسیله یک لنز و عتنبلی چشم کودکان یکی از شایع ترین مشکلات و اختلالات بینایی در کودکان است. این مشکل بیشتر در سنین 4 تا 7 سالگی خود را نشان داده و گاهی حتی تا سنین بالاتر نیز نشانه ای ندارد. این مشکل با علاقه روزافزون کودکان به استفاده از موبایل و کامپیوتر بسیار بیشتر شده است. بنابراین والدین وظیفه دارند با آگاهی کامل از این بیماری برای درمان زودهنگام و جلوگیری از عوارض بعدی اقدام کنند.

اگر فرزند شما در بینایی خود مشکل پیدا کرده است و یا باید برای معاینه ی چشمان او به دکتر مراجعه کنید، می توانید از و یا نوبت بگیرید. برای دریافت نوبت از دکتر چشم پزشک و یا متخصص کودکان می توانید به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید و با وارد کردن تخصص چشم پزشکی و یا تخصص اطفال در شهر مورد نظر خود، از بهترین دکتر اولین نوبت ممکن را دریافت کنید.

تنبلی چشم کودکان یا آمبلیوپیا چیست؟

این اختلال معمولاً در یک چشم دیده می شود و عمدتا دید افراد با چشم دیگرشان است. به دلیل اختلال دید چشم تنبل، در آینده دیگر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک) هم اغلب رخ می دهد. واضح نبودن تصویر در چشم بیمار و واضح تر بودن تصویری که فرد از چشم سالم دریافت می کند باعث می شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند؛ بنابراین تمام دیدش را از چشم سالم تامین می کند.

در واقع این اختلال مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند. در نتیجه از چشم معیوب استفاده نمی شود یا کمتر استفاده می شود و همین دلیل بروز تنبلی چشم به مرور زمان شدیدتر می شود، چرا که استفاده همیشگی از چشم سالم باعث قوی تر شدن آن خواهد شد.

علائم تنبلی چشم کودکان

تنبلی چشم بیماری است که بسیار خاموش می تواند فرزند شما را درگیر کند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که به رفتارهای جدیدی که نشان می دهد، دقت داشته باشید. این بیماری نشانه های خاموشی دارد که عبارتند از:

  • چرخش سر هنگام دیدن تلویزیون
  • تنگ کردن چشم ها برای دید بهتر
  • مالیدن چشم ها یا خارش بی وقفه آن
  • عدم توانایی در مهارت های حرکتی ظریف
  • تاخیر و مشکل در خواندن
  • قدرت تجزیه و تحلیل و ضعف در درس ریاضیات به دلیل عدم تمرکز
  • عدم دقت
  • مشکل داشتن با انجام بازی های ورزشی

علائم اولیه تنبلی چشم

حال چطور علائم تنبلی چشم در کودکان را تشخیص دهیم؟ بارزترین نشانه ها و علائم تنبلی چشم عبارتند از:

  • انحراف چشم به سمت داخل یا بیرون
  • عدم هماهنگی در کارکرد چشم ها
  • دید عمقی ضعیف و تاری دید
  • دوبینی یا بستن یکی از چشم ها
  • نیاز به کج کردن سر برای بهتر دیدن
  • نتایج غیرعادی در معاینات بینایی

مهم ترین نشانه های تنبلی چشم کودکان

همانطور که اشاره شد، بیشتر کودکانی که با تنبلی چشم سر و کله می زنند هیچ نشانه ظاهری خاصی ندارند و بیماری آن ها در ظاهر قابل مشاهده نیست. به طور کلی تنبلی چشم در اثر تحریک نشدن اعصاب بین مغز و چشم ایجاد می شود. این شرایط موجب می شود تا مغز بیشتر یک چشم را تحریک کند و این موضوع سبب ضعیف شدن چشم دیگر خواهد شد.

معمولاً چشمی که در تنبلی چشم ضعیف می شود انحراف داشته و با مرور زمان شکل و ظاهر متفاوتی نسبت به چشم سالم پیدا می کند. در این مرحله گاهی تنها با نگاه کردن به چشم های کودک نیز می توان علائم تنبلی چشم کودک را مشاهده کرد. چون تنبلی چشم و انحراف قابل مشاهده است. از مهم ترین نشانه های تنبلی چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انحراف چشم در یک یا دو چشم
  • عدم چرخش هماهنگ چشم ها
  • عدم تشخیص عمق توسط فردانه های تنبلی چشم