قیمتهای نهایی شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی و غیرمونتاژی| این مصوبات از کی اجرایی میشود؟

دعوای بین شورای رقابت و خودروسازان، مونتاژکاران و عرضه‌کنندگان خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر شدت پیدا کرده است. تقریبا همه در بازار خودرو عادت کرده‌اند که هر از گاهی شورای رقابت مصوبه‌ای جدید از قیمت خودروها منتشر کند؛ اما خودروسازان عملا به این مصوبه پشت کرده و محصولات‌شان را با قیمت‌های مد نظر خود در اختیار مشتریان بگذارند.

داستان از این قرار است که در جلسه 543 شورای رقابت که در تاریخ 11 بهمن 1401 برگزار شد، تمام خودروهای سواری تولیدی، مونتاژی و وارداتی در کشور به‌عنوان کالای انحصاری تشخیص داده شدند. در این جلسه تصویب شد که عرضه خودرو باید بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار صادر شده از شورای رقابت در کشور صورت بگیرد.

مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات این هیئت در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد. پس از آن عرضه کننده باید با توجه به مصوبه شورای رقابت محصولات خود را در اختیار مشتریان بگذارد.

آنچه در عمل در بازار خودرو در ماه‌های اخیر رخ داده، عدم تمکین خودروسازان و عرضه کنندگان خودروهای مونتاژی در به مصوبه قیمت شورای رقابت است. این موضوع باعث شد که شورای رقابت بار دیگر در جلسه 594 خود به تاریخ 21 مرداد 1402، موضوع لازم‌الاجرا بودن مصوبات خود در زمینه قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و غیرمونتاژی را مورد تاکید قرار دهد.

در این جلسه یک مصوبه چهار بندی به تصویب رسید. ملاک عمل قیمت خودرو توسط عرضه‌کنندگان خودروها پس از تاریخ 11 بهمن 1401 باید بر اساس مصوبات شورای رقابت به شرح زیر باشد:

  1. تمام خودروهای سواری غیر مونتاژی بر اساس مصوبه ۵۵۷ شورای رقابت مورخ 15 فروردین 1402
قیمت مصوب محصولات شرکت ایران خودرو
نام خودرو قیمت (ریال)
پژو 207i دستی فرمان برقی 2,762,790,953
پژو 207i دستی با سقف شیشه‌ای 2,884,744,886
پژو 207i دستی 2,692,039,745
پژو 207i اتوماتیک 3,483,9۰8,501
پژو پارس TU5 ۲,465,378,۱95
پژو پارس سفارشی (ELX) با موتور TU5 ۲,746,329,594
پژو پارس LX سفارشی با موتور TU5 ۲,544,633,390
پژو پارس سال 2,338,327,555
پژو پارس سال سفارشی (ELX) با موتور XU7P 2,649,758,934
پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P 2,449,726,254
دنا پلاس 3,205,700,557
دنا توربوشارژ 3,909,848,650
دنا پلاس اتوماتیک با موتور EF7-TC 4,570,89۱,747
رانا پلاس 2,706,594,996
رانا پلاس با موتو TU5P و سقف شیشه‌ای و گیربکس 6 سرعته دستی 2,911,096,109
سمند سورن گازسوز EF7 3,145,222,194
سمن سورن ELX EF7 2,770,786,720
تارا 3,260,762,8۱8
تارا اتوماتیک 4,162,652,686
پژو 206 تیپ 2 ۲,4۰9,6۰4,55۰
پژو 206 تیپ 3 هاچ بک با سقف شیشه‌ای ۲,6۱۱,5۷8,۷۰۷
پژو جی ال ایکس دوگانه سوز ۲,۲۱5,4۰8,۷3۰

 

 

شما با  فروش اقساطی ساینا اس و همینطور دو طرح فروش اقساطی ساینا s و فروش اقساطی ساینا پلاس از آرشا خودرو می توانید با بهترین قیمت به این خودرو دست یابید

آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو | اطلاعیه شورای رقابت خودرو | تصمیم شورای رقابت امروز

برنامه‌ای برای آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد

شهریور 1402: سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در پاسخ به اینکه آیا شورا برنامه‌ای برای آزادسازی قیمت‌ خودرو دارد، ضمن رد کردن این موضوع توضیح داد طبق فصل 9 اصل 44، قانون این امکان را به نهادی به نام شورای رقابت داده که بازارهای انحصاری را تشخیص دهد و برای کنترل و مدیریت آن بازار که در کلمه تنظیم‌گری یا رگولاتوری خلاصه می‌شود، با هدف رونق بازار راهکار و دستورالعمل ارائه دهد. در حال حاضر بعد از آزمون و خطاهای مکرر از سوی تصمیم گیران اقتصادی در سنوات گذشته، یک بار دیگر موضوع خودرو به نهادی واگذار شده که طبق دستورالعمل 543 این بازار را انحصاری تشخیص داده است. این یک دستورالعمل متعالی از دو جنبه است. جنبه اول اینکه خوداصلاح است و می‌تواند هر زمانی خودش را با شرایط سیال بازار وفق دهد و مزیت دوم اینکه از بازیگران دیگری که سیاستگذار این حوزه هستند، برای هماهنگی کامل استفاده کند.

وی افزود اظهار نظرهایی از این دست که قیمت‌ها در بازار خودرو باید آزاد شود، ایده‌آل شورای رقابت است. در اصل شورای رقابت تلاش می‌کند بازار به سطحی از رقابت پذیری برسد که دیگر نیازی به حضور شورا و امثال آن در تنظیم‌گری نباشد. اما این واقعیت‌ است که در حال حاضر بازار خودرو دارای شرایط ویژه‌ای است و فشارهای بیرونی زیادی را تحمل می‌کند و خودرو بازیگران ویژه‌ای دارد و از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. بنابراین در این مدت شورای رقابت و فاکتورهای دیگر تلاش کردند این شکاف و حباب بین قیمت بازار و تولید کننده و چیزی که به دست مصرف کننده می‌رسد با حذف دلالان کم شود.

آقای توکلی گفت در حال حاضر شرایط بازار خودرو آرام و با ثبات است. اظهار نظرهای غیر کارشناسی و بعضاً خلاف واقع و جهت‌دار باعث التهاب این بازار می شود. بنابراین امیدواریم این اظهارات کم شود. عبور از شورای رقابت، در حال حاضر به معنی عبور از ثبات و آرامش بازار خودرو است.

وی تاکید کرد که شورای رقابت به هیچ عنوان مایل به حضور در تنظیم‌گری بازار خودرو نبوده، بلکه در حال اجرای یک تکلیف قانونی است.