عمومیکسب و کار جدید

چابکسر کجاست

بی‌شک یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران، چابکسر است. این شهر که در مرز بین استان‌های و قرار دارد، همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. چابکسر می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد نظر شما برای مسافرت نوروزی هم باشد. چه قبلا به چابکسر سفر کرده‌اید، چه اولین بار است قصد سفر به این شهر را دارید، با علی بابا همراه باشید تا جاهای دیدنی چابکسر بیشتر آشنا شوید.

چابکسر کجاست؟

چابکسر، شهری زیبا در مرز گیلان و مازندران است. این شهر که از توابع شهرستان رودسر محسوب می‌شود، در محدوده استان گیلان دارد. چابکسر در سی‌کیلومتری رودسر و سیزده کیلومتری شهرستان قرار دارد.

مهم‌ترین ویژگی چابکسر در کنار قرار گرفتن روی خط مرزی دو استان گیلان و مازندران، فاصله بسیار کم کوه و دریا به یکدیگر است. درواقع اگر بخواهید از دریا به سمت دامنه کوه و جنگل‌های انبوه حرکت کنید، فقط باید ۱۳۰۰ متر طی کنید. این فاصله در نوع خود کم‌نظیر و بسیار جالب توجه است و منظره زیبایی را آفریده است.

چه فصلی را برای سفر به چابکسر انتخاب کنیم؟

اگر دوست دارید از آب‌وهوای خوب این خطه لذت ببرید و نه گرما و هوای شرجی اذیت‌تان کند و نه سرمای زیاد مجبورتان کند که در هتل بمانید، باید پاییز و بهار را برای مسافرت به چابکسر انتخاب کنید. مخصوصا اوایل پاییز و اواسط بهار. در این مواقع از سال علاوه بر مناسب بودن دمای هوا، زیبایی طبیعت چابکسر چندبرابر می‌شود و حسابی لذت خواهید برد.

اما اکثر آیین‌های باستانی شمال ایران که بسیاری از گردشگران را برای تماشا به سمت خود می‌کشد، در تابستان  برگزار می‌شوند. پس اگر به فرهنگ و آیین‌های سنتی علاقه‌مند هستید و تحمل گرمای هوا هم برایتان کار سختی نیست، بهترین موقع برای سفر شما می‌تواند از خرداد تا شهریور باشد. البته قبل از سفر نیم‌نگاهی به تقویم سنتی و آیین‌های باستانی این خطه بیندازید.

اگر به چابکسر سفر کردید، یعنی طیف وسیعی از دیدنی‌ها پیش روی شماست که می‌توانید با تماشای آنها سفری خاطره‌انگیز برای خودتان بسازید. در ادامه مشهورترین و زیباترین جاهای دیدنی چابکسر را معرفی خواهیم کرد.

۱. روستای سرولات در جاهای دیدنی چابکسر

سرولات، اولین جایی است که باید در چابکسر به سراغ آن بروید. روستایی زیبا در دامنه رشته‌کوه البرز که در کنار دره‌های تنگ و رودخانه‌‌ای پرآب واقع شده است. سرولات در ۲۲ کیلومتری رامسر و ۳ کیلومتری چابکسر واقع شده است.

شهرت اصلی روستای سرولات به خاطر قرارگیری در کمترین فاصله میان کوه و دریا در نوار شمالی ایران است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابکسر به‌حساب می‌آید. منظره روستای سرولات که میان باغ‌های همیشه سبز و زیبای پرتقال واقع شده است، نگاه هر مسافری را نوازش می‌دهد.

رستوران‌های سنتی با غذاهای بسیار لذیذ شمالی، از دیگر جاذبه‌های این روستای زیبا هستند. اگر به سرولات رفتید، حتما کنار رودخانه آچیرود هم کمپ بزنید و از دیدن طبیعت زیبای اطراف رودخانه غافل نشوید. می‌توانید انواع ترشی، لواشک، شور و مرکبات را به عنوان سوغاتی بخرید و با خودتان ببرید.

مسیر دسترسی سرولات

اگر قرار است سفرتان را از جاده چالوس شروع کنید، باید به سمت رامسر حرکت کنید. پس از طی سیزده کیلومتر به چابکسر می‌رسید. مسیرتان را تا انتهای شهر ادامه دهید. بعد از رسیدن به آخرین میدان شهر، راهتان را به سمت کوه ادامه دهید و پس از طی سه کیلومتر به سرولات برسید.

اما اگر قرار است مسیرتان را از گیلان انتخاب کنید، باید از رودسر به سمت چابکسر حرکت کنید. بعد از رسیدن به چابکسر خودتان را به میدان سرولات برسانید و مسیر را مانند بالا ادامه دهید.

چه موقعی برای سفر به سرولات بهتر است؟

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم، شمال ایران در هر فصلی زیباست. اما اگر دوست دارید وقتی به این خطه سفر کنید که هوا مطبوع باشد و درعین حال جمعیت مسافران هم کمتر باشد، بهتر است بهار و پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

۲. روستای لیمه‌سرا در دیدنی های چابکسر

روستای لیمه‌سرا در کنار روستای سرولات قرار گرفته است. این روستای زیبا و کوچک که حدودا ۳۹ خانوار دارد، یکی از زیباترین روستاهای اطراف چابکسر است. لیمه‌سرا هم مانند روستای سرولات، منظره‌ای تماشایی رو به دره‌های پرشیب و باریک و باغ‌های پرتقال دارد.

روستای لیمه سرا با داشتن رستوران‌های سنتی، برای عاشقان غذاهای سنتی گیلانی، بهشت کوچکی به حساب می‌آید. اگر از طرفداران غذاهای سنتی و لذیذ گیلانی هستید، حتما از این روستای زیبا و کوچک دیدن کنید و حداقل یکی دو وعده غذایی را مهمان رستوران‌های این روستا یا سرولات باشید؛ مخصوصا رستوران معروف خاورخانم که در این منطقه شهرت زیادی دارد.

مسیر دسترسی به روستای لیمه‌سرا

روستای لیمه‌سرا در کنار روستای سرولات قرار دارد که بالاتر مسیر دسترسی به آن را توضیح داده‌ایم.

۳. روستای قاسم‌آباد

اگر به فرهنگ و سنت‌های اقوام ایرانی علاقه‌مند هستید، روستای قاسم‌آباد یکی از آن جاهایی است که نباید دیدنش را از دست بدهید. یکی از مهدهای فرهنگ اصیل و زیبای گیلان، روستای قاسم‌آباد است.

پوشش سنتی مردم این روستا و آیین‌های سنتی آنها، این روستا را میان تمام روستاهای شمالی ممتاز و متمایز کرده است. لباس مردم قاسم‌آباد هم در یکی از جشنواره‌های بین‌المللی مد و لباس، به عنوان برترین پوشش انتخاب شد. همان لباس معروف گیلانی که با دامن‌های رنگی و جلیقه‌ و پیراهن کوتاه می‌شناسیم. سفر به روستای قاسم‌آباد و تماشای فرهنگ بی‌نظیر مردم آن را به شما توصیه می‌کنیم.

مسیر دسترسی به روستای قاسم‌آباد

از سمت رودسر به چابکسر حرکت کنید. در کیلومتر ۲۵ جاده رودسر به چابکسر و در دهستان اوشیان، روستای قاسم‌آباد را پیدا خواهید کرد.

 ۴. قلعه بندبن در جاهای دیدنی چابکسر

یکی از روستاهای باستانی و قدیمی که در کنار چابکسر قرار گرفته است، روستای بندبن نام دارد. این روستای باستانی، میزبان قلعه‌ای با قدمت چندصدسال است که موقعیت آن را میان باقی روستاهای اطراف چابکسر، ممتاز می‌کند.

قلعه بندبن، که صدهاسال پیش توسط اهالی روستا و به منظرو حفاظت از حملات دزدان دریایی ساخته شده بود، با منظره بکر و بی‌نظیر اطراف آن، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی چابکسر به حساب می‌آید.

مسیر دسترسی به قلعه بندبن

قلعه بندبن در منطقه قاسم‌آباد قرار دارد که قبل‌تر مسیر دسترسی به آن را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

۵. چشمه دمکش در جاهای دیدنی چابکسر

چشمه دمکش، بدون شک یکی از پررمز و رازترین جاهای دیدنی اطراف چابکسر است. این چشمه معدنی، یکی از ۱۲ چشمه بدون املاح خاورمیانه است. خواص آب این چشمه باعث شده است تا گردشگران بسیاری هرساله به این منطقه سفر کنند و از آن بنوشند.

تا اینجای کار همه چیز طبیعی است. حتی دیدن منظره جوشش این چشمه که پای درخت افرا است هم طبیعی است. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که جوشش این چشمه در طول روز چندبار قطع و وصل می‌شود! گاهی قطع شدن آب چشمه آنقدر طول می‌کشد که انگار هیچوقت آبی در این نقطه روان نبوده است. این جریان متناوب، دانشمندان بسیاری را کنجکاو کرده است تا راز آن را بفهمند. حتی گفته می‌شود که شیخ بهایی هم به این منطقه سفر کرده بود تا راز این چشمه را بفهمد.

مسیر دسترسی به چشمه دمکش

خودتان را به شهرستان رودسر یا رامسر برسانید. از آنجا به سمت چابکر حرکت کنید. در ۵ کیلوکمتری چابکسر و در کنار روستای فکجور، تابلوی راهنمای دسترسی به چشمه دمکش را پیدا خواهید کرد.

۶. اوشیان

اوشیان شرقی‌ترین روستای گیلان و نزدیک‌ترین روستای گیلانی به استان مازندران است. این روستا در سه کیلومتری چابکسر قرار دارد و دقیقا نقطه مرزی استان‌های گیلان و مازندران به حساب می‌آید.

این روستای زیبا و سرسبز به شش منطقه تقسیم می‌شود. این مناطق جیر اوشیان در شمال، هراتبر در جنوب جیر اوشیان، لپاسر در ضلع غربی هراتبر، آستانه دارور در ضلع شرقی لپاسر، کرات محله در جنوب هراتبر، فکجور در جنوب کرات محله و در حاشیه کوه هستند.

ساحل زیبای اوشیان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا به حساب می‌آید.

۷. مسیر دسترسی به اوشیان

کافیست از چابکسر به سمت رامسر حرکت کنید. سه کیلومتر بعد از چابکسر به روستای اوشیان خواهید رسید.

سوغات چابکسر

چابکسر مانند بسیاری از شهرهای شمالی ایران، مواد غذایی بسیاری برای خرید به عنوان سوغاتی دارد. انواع ماهی‌ها، ترشیجات، مرکبات، شیرینی‌های خانگی و سنتی، برنج، چای و نهال‌های زینتی از مهم‌ترین سوغات چابکسر به حساب می‌آیند. پس شکموها یادشان باشد که دست چابکسر نگین شهرهای شمالی ایران است. شهری که در مرز گیلان و مازندران قرار دارد و به آن دروازه ورودی بهشت گیلان می‌گویند. تصور قدم‌زدن در شهری که فاصله‌ی جنگل و دریا از هم فقط ۱۳۰۰ متر است، می‌تواند برای هر گردشگری جذاب و وسوسه کننده باشد! با ما همراه باشید تا با معرفی چابکسر و دیدنی‌های آن، سفری مجازی به این شهر داشته باشیم.

چابکسر کجاست؟

برای پاسخ به این سوال که چابکسر کجاست باید موقعیت جغرافیایی آن را بدانید. چابکسر با وسعت ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع، شرقی‌ترین شهر گیلان؛ از شمال به دریای خزر، از شرق به رامسر، از جنوب به رشته‌کوه البرز و از غرب به کلاچای محدود است. اگر از رامسر به سمت استان گیلان، ۱۳ کیلومتر رانندگی کنید به چابکسر می‌رسید و از آن‌جا تا ‌رشت ۱۰۳ کیلومتر فاصله دارید.

تاریخچه چابکسر

آخرین بخش شرقی گیلان را سرزمین رانکو می‌نامیدند. چابکسر قدیم هم، در بخشی از این سرزمین قرار گرفته بود و از شمال با دریای خزر، از شرق با تنكابن، از جنوب با رود بار الموت و رودبار حسینقلی‌خانی و از غرب با دیلمان و لاهیجان همسایه بود. چابکسر را در گذشته میانده می‌نامیدند که البته امروزه نام یكی از محله‌های چابكسر است. اما نام چابكسر امروزی از دو كلمه چاب و كنار  تشکیل شده است و به‌همین دلیل آن را چاب كنار  و یا  كنار دریا هم نام‌گذاری کرده بودند و به تدریج به چاب سر و سپس  به چابكسر تبدیل شد.

در روایت دیگری هم علت نام‌گذاری چابکسر به این شکل آمده كه، در گذشته سوارانی چابک  در زمان برپایی عروسی، بین  خانه عروس و داماد  مسابقه  می‌دادند و برنده  مسابقه از عروسی خلعت می‌گرفت و از آن‌جایی‌که در این منطقه، سوارانی  چابک وجود‌ داشتند، آن را با همین نام می‌شناختند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم چابکسر

مردم چابکسر دیلم و گیل هستند. مردمانی که در نواحی دشت و جلگه زندگی می‌کنند، هویت گیل دارند و به زبان گیلكی صحبت می‌کنند و در نواحی جنوبی  نژاد دیلم دارند و بیشتر به گاوداری در جنگل‌ها و مراتع مشغولند. مردم این خطه مسلمان و شیعه هستند. جالب است بدانید موسیقی این منطقه، برگرفته از ترانه‌ها و آوازها و موسیقی‌های منحصربه‌فردی است که از موسیقی اصیل گیلان نشات گرفته است. چابکسر در شرق گیلان واقع شده و آداب و رسوم مردمان آن هم برگرفته از این خطه است. در این شهر زیبا می‌توانیم، با آداب و رسومی نظیر گیشه بری، شب چله و آیین‌های نوروزی آشنا شویم.

مراسم گیشه‌بری

این مراسم به چندین روش مختلف انجام می‌شود. در یکی از روش‌ها، نهالی را از خانه پدر عروس می‌کندند و در خانه عروس و داماد می‌کارند. در حالتی دیگر، مادر عروس، پای خروسی را  که از مادر داماد گرفته بود، با نخ‌های رنگین ابریشمی به پای مرغی می‌بست و آن را با عروس و داماد همراه می‌کرد تا در خانه جدید آن‌ها، مرغ و خروس نگهداری شوند. برخی دیگر هم به کمر عروس نان و آرد می‌بندند تا با خیر و برکت راهی خانه‌اش شود و از سویی دیگر هم دایی یا برادر عروس جلوی در خانه عروس و داماد می‌ایستند و برای اجازه ورود عروس به خانه، از او دائیانه دریافت می‌کند.

شب چله

مردم چابکسر در شب چله، در خانه فردی که از همه بزرگ‌تر است جمع می‌شوند، فال حافظ می‌گیرند و خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند هندوانه، آب ایزگیل یا آب کونوس، برشته برنج و سه میوه محلی پرتقال، گلابی محلی به نام «خوج» و لیمو مصرف می‌کنند. مردم این خطه معتقدند که در شب چله باید حتما هندوانه بخورند تا در تابستان احساس تشنگی نداشته باشند و در زمستان سرما را حس نکنند. هم‌چنین خانواده‌هایی که در همان سال پسرشان را داماد یا نامزد کرده‌اند، طبقی از میوه‌ها و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب چله که به زیبایی آراسته‌اند را برای خانواده نوعروس می‌فرستند و برای خیر و برکت بیشتر، در وسط طبق هم یک ماهی بزرگ تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار می‌گیرد.

مراسمات نوروز

اهالی چابکسر، قبل از عید خانه‌تکانی کرده و گندم سبز می‌کنند. قبل از تحویل سال هم آب و برنج ، تخم‌مرغ، سوزن، سنجاق، قرآن، آينه، سمنو و سنجد را داخل سینی بزرگی قرار می‌دهند. بعد از لحظه تحویل سال هم، بزرگ خانواده، قرآن و آب و مقداری سبزه را برمی‌دارد و با پای راست خود ابتدا مقداری آب و قرآن به همه اتاق‌ها می‌برد و بعد به همه نوه‌ها و فرزندان عيدی می‌دهد.

در ایام نوروز از مهمانان با غذاهایی مانند ماهی شور و سبزی پلو و پنيربرشته ( پنير + تخم مرغ ) پذیرایی می‌کنند. در سيزده بدر هم تمام اهالی منزل از صبح به جنگل‌های اطراف می‌روند، 13 عدد سنگ به رودخانه می‌اندازند، نهار می‌خوردند و پس از گشت‌وگذار هنگام غروب به خانه بازمی‌گردند.

شهرها و روستاهای چابکسر

بخش چابکسر به مرکزیت شهر چابکسر یکی از بخش‌های شهرستان رودسر در استان گیلان در شمال ایران است. بخش چابکسر دارای دو دهستان سیاهکلرود و دهستان اوشیان است و 64 روستا دارد.

روستاهای چابکسر به شرح زیر است.

سرولات، شیخ زاهد محله، چایجان، اوشیان، قاسم آبا علیا، دوران، هلوکله، سورخانی ، میانده، سیاهکلرود، بند بن، قاسم آباد سفلی، كبوتر آبكش، جنگسرا، لی كلام، لیمه سرا، دوگلسر، چملک سرا، خشک سرا، سیا كش، شمشاد پشته، شین گرد، گرچه آب، مازولكه، ارزن پشته، بینه پهلو، پشتاسران، ترک، جینكی، ماسرک، چاله سرا، کولو جیگاور و چاش لم

اقتصاد چابکسر

موقعیت جغرافیایی چابکسر به‌گونه‌ای است که مردمان آن بیشتر به مشاغلی مانند کشاورزی، باغ‌داری،  دام‌پروری و ماهیگری روی می‌آورند؛ بنابراین بخشی از اقتصاد چابکسر هم در ازای پرورش گل‌های تزئینی و تولید محصولاتی مانند برنج، چای، مرکبات و کیوی تامین می‌شود.

بخشی از اقتصاد چابکسر هم به تولید صنایع دستی مانند چادر شب، پارچه‌بافی و حصیر‌بافی اختصاص یافته است که توسط زنان هنرمند این خطه تولید و برای فروش عرضه می‌شود. در سال‌های اخیر گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند و همین امر منجر به رونق صنعت گردشگری شده و ساخت‌وساز ویلا هم گسترش یافته است.

آب‌و‌هوای چابکسر

چابکسر در کوتاه‌ترین فاصله از دریا و جنگل قرار دارد و این ویژگی باعث شده که آب‌وهوای آن معتدل و شرجی باشد. پوشش‌های گیاهی متنوع، باغات مرکبات و زمین‌های وسیع چای و برنج، به دلیل وجود آب‌وهوای مطبوع چابکسر است. چابکسر زمستان‌های سرد و همراه با بارش برف و باران و تابستان‌ها معتدل و البته بسیار شرجی دارد. به طور کلی بارش‌های چابکسر از اواخر شهریور شروع و تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد.

بهترین فصل سفر به چابکسر

اگر می‌خواهید به چابکسر سفر کنید، پیشنهاد ما به شما سفر در فصل بهار است. طبیعت نو و بکر بهاری می‌تواند جذابیت مناظر چابکسر را دوچندان کند؛ اما اگر امکان سفر در فصل بهار را نداشتید، پاییز جذاب چابکسر را از دست ندهید! اگر از آن دسته افرادی هستید که از هوای شرجی فراری‌اند، سفر در پاییز می‌تواند بهترین سفر را برای شما رقم بزند. در پاییز نه از هوای شرجی خبری است و نه سرمای هوا. همچنین باران‌های پاییزی چابکسر، حال وهوای خاصی به شهر می‌بخشد. حال که متوجه شدیم چابکسر کجاست به سراغ معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌رویم.

اجاره ویلا چابکسر کیفیت تضمینی

  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

 

جاهای دیدنی‌چابکسر

چابکسر شهر چشمه‌های خروشان، جنگل‌های بکر و روستاهایی با فرهنگ و مناظر منحصربه‌فرد است. چابکسر یکی از شهرهای مهم شمال ایران به حساب می‌آید و دیدنی‌های آن دل هر گردشگر و مسافری را می‌برد! در ادامه معرفی این شهر، راجع به جذابیت‌ها و جاهای دیدنی چابکسر صحبت می‌کنیم.

روستای سرولات

سرولات را روستای دره‌های تنگ و رودخانه‌های پر آب می‌نامند. اولین جایی که هر مسافر چابکسر به آنجا می‌رود، روستای سرولات است. این روستا در سه کیلومتری چابکسر قرار دارد و به خاطر طبیعت منحصربه‌فردش، گردشگران زیادی را به آنجا می‌کشاند. باغ‌های همیشه سبز و زیبای پرتقال، سرولات را به روستای سرسبزی بدل کرده که هر جا چشم بیندازید، لذت می‌برید. یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستا، رودخانه آچیرود است که حاشیه آن جان می‌دهد برای کمپ زدن و لذت بردن از طبیعت زیبای اطرافش. در سفر به سرولات از سفارش غذاهای محلی که دستپخت اهالی روستا است، غافل نشوید. خوردن یک غذای اصیل گیلانی در روستایی در دل جنگل، می‌تواند بهترین بخش سفر شما باشد.

روستای لیمه سرا

بهشت کوچک دوست‌داران غذای گیلانی! این لقب روستای لیمه سرا است. حتما اسم رستوران خاور خانم به گوشتان خورده است. رستورانی با منوی متنوع از غذاهای گیلانی که تا به حال تجربه نکرده‌اید. این رستوران در لیمه سرا قرار دارد و خودش به تنهایی یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید! لیمه سرا در نزدیکی سرولات است و با اینکه ۳۰ نفر بیشتر جمعیت ندارد و روستای کوچکی محسوب می‌شود، به دلیل وجود مناظر دیدنی همیشه شلوغ و پر از مسافر است. این روستا هم درست مانند سرولات، بسیار تماشایی و مشرف به دره‌های پرشیب و کوه‌ها و مناظر خیره کننده است و باغ‌های پرتقال زیادی دارد.

روستای قاسم آباد

اگر از آن افرادی هستید که بیشتر از طبیعت‌گردی، می‌خواهید با فرهنگ و آداب و رسوم یک منطقه آشنا شوید، بازدید از روستای قاسم آباد را از دست ندهید! این روستا علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی، مهد فرهنگ اصیل گیلان است. مردم این روستا، هنوز هم پوشش سنتی خود را حفظ کرده‌اند و آیین‌ها و رسوم قدیمی را اجرا می‌کنند. در روستا که قدم بزنید زنان و مردانی را  می‌بینید که لباس‌های رنگارنگ و سنتی به تن کرده‌اند و انگار از دل یک عکس یا سریال تلویزیونی بیرون آمده‌اند! دامن رنگی و جلیقه و پیراهن کوتاه، همان پوشش مرسوم گیلکی‌ها به حساب می‌آید که در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی مد و لباس، به عنوان برترین پوشش برگزیده شده است. سالانه در قاسم آباد جشنواره‌های محلی در زمینه‌های مذهبی و پوشاک محلی برگزار می‌شود که هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

روستای اوشیان

نقطه مرزی گیلان و مازندران، روستای اوشیان است که هم جذابیت‌ها و خصوصیات مازندران را دارد، هم گیلان. این روستا در سه کیلومتری چابکسر است و ساحل زیبای آن، آرامش وصف‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. اوشیان یکی از دیدنی‌های مهمی است که در معرفی چابکسر توصیه می‌کنیم حتما در سفرتان از آن بازدید کنید.

جاهای دیدنی چابکسر کجاست | جاهای دیدنی چابکسر نی نی سایت | جنگل چابکسر

قلعه بندین

قلعه باستانی بندین که در روستایی به همین نام قرار دارد، یکی دیگر از مکان‌هایی است که در سفر به چابکسر نباید از آن غافل شوید. قدمت این قلعه به ۳۰۰ سال پیش می‌رسد و می‌گویند مردم روستا برای اینکه از حمله دزدان دریایی فرار کنند و بتوانند جان و مال و عزیزان خود را حفظ کنند، به این قلعه پناه می‌بردند. حتما برایتان جالب است اگر بگوییم برای ساختن این قلعه، از زرده تخم مرغ و ساروج برای محکم کردن سنگ ها استفاده کرده اند و گردشگران زیادی با علم به این موضوع، برای دیدن این قلعه سنگی و باستانی که فقط بخشی از آن سالم مانده، به این روستا می‌آیند.

چشمه دمکش

می‌دانستید چشمه‌ای در ایران وجود دارد که آب آن در طول روز چندین بار قطع می‌شود و جوشیدن مجددش زمان خاصی ندارد؟! برای دیدن این چشمه عجیب، کافی است بار سفر به چابکسر را ببندید و راهی روستای فکجور شوید. سالهاست که دانشمندان به دنبال کشف راز این پدیده عجیب هستند اما هنوز به جوابی نرسیدند. این چشمه بدون شک یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی چابکسر و یکی از ۱۲ چشمه بدون املاح خاورمیانه است. خواص آب معدنی این چشمه به اثبات رسیده و مسافران بسیاری فقط برای نوشیدن آب این چشمه، به چابکسر می‌آیند.

برای آشنایی بیشتر مقاله اخبار اقتصادی را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی چابکسر

بهترین و لذت‌بخش‌ترین بخش سفر، خرید سوغاتی است. یادگاری از دیار دریا و جنگل، می‌تواند هر کسی را خوشحال کند. چابکسر علاوه بر مناظر دیدنی و چشم نواز، سوغات و صنایع دستی جذابی دارد.

حصیربافی یکی از هنرهای قدیمی مردم چابکسر است. زنان باسلیقه این شهر، به‌وسیله برگ‌های سوف و کنف انواع سبد، زیرانداز، کفش حصیری، کلاه، زنبیل و ظرف میوه می‌سازند و با استفاده از رنگ‌های زیبا آن‌ها را تزیین می‌کنند. بافتن چادر شب هم یکی از هنرهای اصیل این منطقه است. پارچه‌های رنگارنگ و زیبایی که هنر دست زنان خلاق چابکسری است و  به صورت رو‌انداز، بقچه و رختخواب‌پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین به خاطر باغ‌های وسیع مرکبات، پرتقال و نارنج از معروف‌ترین سوغات چابکسر به شمار می‌روند. دریای چابکسر زیستگاه ماهیان متنوع است و به دلیل کمترین فاصله با دریا، اهالی چابکسر هرروز ماهی تازه صید می‌کنند. ماهی از سوغات فراموش‌نشدنی چابکسر است. شما در بازارهای محلی می‌توانید به بهترین و تازه‌ترین ماهی‌ها دسترسی داشته باشید. در معرفی چابکسر توصیه می‌کنیم حتی اگر قصد خرید ندارید هم حتما به بازارهای شهر سر بزنید. انواع ترشیجات، شیرینی‌های محلی، برنج و چای هم از سوغات آن‌جا است و کیفیت آن‌ها باعث می‌شود دست خالی از از چابکسر برنگردید!

برای آشنایی بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

غذاهای محلی چابکسر

می‌توان به جرات گفت تنوع غذایی خطه شمال و مخصوصا گیلان در هیچ کجای ایران نمی‌توان پیدا کنید. عطر و طعمی که هوش از سرتان می‌برد و شما را شیفته غذاهای شمالی می‌کند. چابکسر هم مانند تمام شهرهای شمال، غذاهای محلی معروف و خوشمزه‌ای دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

باقلاقاتق

این غذا از معروف‌ترین غذاهای گیلانی است. باقلاقاتق از باقلی، شویدخشک، سیر، تخم مرغ، روغن، نمک و زردچوبه درست می‌شود. گیلانی‌ها آن را با برنج کته می‌خورند که بسیار مقوی و لذیذ است.

میرزاقاسمی

اگر از عاشقان بادمجان باشید، این غذا مخصوص شماست. بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر سرخ شده و نمک و فلفل، مواد اولیه میرزاقاسمی هستند. این غذا را می‌توانید هم با نان و هم برنج خوش‌عطر شمال نوش جان کنید.

کباب ترش

برای تهیه این غذای لذیذ، گوشت گوسفند را در مخلوط گردوی ساییده شده، رب انار، دانه‌های انار ترش، سیر، پیاز، سبزی محلی (چوچاق) و روغن زیتون به مدت چند ساعت می‌خوابانند و بعد آن را به سیخ می‌کشند.

مرغ ترش

حتما در منوی همه رستوران‌های شمال اسم این غذا را دیده‌اید. ما درمورد خوشمزه بودن آن به شما اطمینان می‌دهیم و امیدواریم این بار که به چابکسر سفر می‌کنید، حتما این غذا را تست کنید. برای تهیه این غذا، مرغ و پیاز و سیر را همراه با سبزی آش و لپه تفت می‌دهند و باهم می‌پزند. در پایان به عنوان چاشنی آبغوره یا آب نارنج هم اضافه و همراه برنج سرو می‌کنند.

واویشکا

ترکیب دل یا جگر گوسفند با پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه این غذای بی‌نظیر را می‌سازد. این غذا بدون برنج هم خورده می‌شود طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

کوکوی اشپل

کوکوی اشپل یک غذای خاص و متفاوت است و از تخم ماهی تهیه می‌شود. تخم ماهی را با پیاز و سیر رنده شده، نمک، زردچوبه، فلفل، زعفران، جگر و تخم‌مرغ خوب هم می‌زنند و در روغن سرخ می‌کنند. این کوکو بسیار خوشمزه است و همراه پلو و ماهی سرو می‌شود.

رستوران‌های چابکسر

حالا که با چند نوع غذای محلی و خوشمزه شمالی آشنا شدید، باید به دنبال بهترین رستوران باشید که تجربه غذاخوردن در آن‌ها، سفر شما را لذت‌بخش‌تر کند. ما این کار را برای شما آسان کرده‌ایم و لیستی تهیه کردیم از بهترین رستوران‌های چابکسر.

رستوران خاور خانم

همانطور که در معرفی روستای لیمه سرا خواندید، رستوران خاور خانم بهترین و معروف‌ترین رستوران محلی چابکسر است. در این رستوران همه چیز در عین سادگی آماده‌ می‌شود و گویی وارد خانه یکی از اهالی روستا شده‌اید. فضای ساده و صمیمی رستوران، به همراه اخلاق خوب خاور خانوم، باعث شده تا عده‌ی زیادی خوردن غذا در این رستوران را به هتل‌های پنج‌ستاره و رستوران‌های لوکس ترجیح دهند. رستوران خاور خانم تراسی با چشم‌اندازی بی‌نظیر از کوه و ابر و جنگل دارد و لذت خوردن یک غذای شمالی را دو چندان می‌کند.

اخبار بورس ایران در هر کشوری به عنوان دماسنج اقتصاد آن کشور شناخته می شود.

آدرس: استان گیلان، جاده چابکسر به رامسر، خروجی سرولات، لیمه سرا

ساعت کار: تمامی ایام هفته ساعت 12 تا 23

رستوران سنتی خاله خاتون

اگر دلتان هوس خوردن غذاهای شمالی با ادویه‌های دست‌ساز را کرده، حتما سری به این رستوران بزنید. طعم ویژه غذاهای این رستوران، فراموش‌نشدنی است.

آدرس: استان گیلان، چابکسر، بلوار بسیج

ساعت کار: تمامی ایام هفته ساعت 8 تا 22

رستوران نگین شمال چابکسر

خوشمزه‌ترین باقلاقاتق و مرغ شکم‌پر را در این رستوران پیدا می‌کنید. این رستوران با منوی بسیار متنوعی که دارد، تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

آدرس: استان گیلان، چابکسر، وحدت

ساعت کار: تمامی ایام هفته ساعت 12 تا 17 و 20 تا 23

همچنین رستوران محلی خاله مرضیه، رستوران دربند لطفی، آشپزخانه آلوغ و باغ رستوران گیلانی هم از معروف‌ترین رستوران‌های چابکسر هستند.

مراکز خرید چابکسر

از آنجایی که چابکسر شهر توریستی محسوب می‌شود، مراکز تجاری خوب و بزرگی دارد. با این‌حال، دیدن حال‌وهوای واقعی اهالی چابکسر در بازارهای محلی رقم می‌خورد. قدم زدن در بازارمحلی چابکسر که به آن چهارشنبه بازار می‌گویند، می‌تواند یکی از بهترین و خاص‌ترین تفریحات شما به‌حساب بیاید. بازاری که در آن شور و نشاط زندگی برقرار است و عطر و بوی خاصی که در این بازار وجود دارد، مشام هر رهگذری را قلقلک می‌دهد. در چهارشنبه بازار به تازه‌ترین محصولات کشاورزی، انواع ماهی‌ها، پوشاک و… دسترسی دارید.

اقامت در چابکسر

اگر می‌خواهید برای چند روز فارغ از تمام دغدغه‌ها به سفری آرامش‌بخش و متفاوت بروید، چابکسر بهترین انتخاب است. در این مطلب به معرفی چابکسر و جذابیت‌های آن پرداختیم. مطمئنیم که برای شما هم وسوسه‌کننده بوده و می‌خواهید سفری به آنجا داشته باشید، اما راجع به محل اقامت خود دو دل هستید. اگر در این سفر دلتان می‌خواهد یک کلبه چوبی جنگلی اقامت داشته باشید و یا بعد از گشت‌و‌گذارهای فراوان، شب‌ها در یک اقامتگاه لوکس و مجهز استراحت کنید و یا فقط برای استراحت کردن به اقامتگاه برمی‌گردید و سوئیت‌هایی که ارزان‌تر هستند هم نیاز شما را برطرف می‌کنند، برای در وبسایت اتاقک، تنها با چند کلیک اقامتگاه موردنظرتان را پیدا می‌کنید! اسم چابکسر را در صفحه اصلی اتاقک وارد کنید و لیست تمام اقامتگاه‌های شهر را ببینید. ما این اطمینان را می‌دهیم که این سفر یکی از بهترین سفرهای عمرتان خواهد بود!

راه‌های دسترسی به چابکسر

برای رسیدن به چابکسر چهار راه پیش رو دارید:

  • سوار هواپیما شده و در رشت یا رامسر پیاده شوید و از آنجا با اتوبوس و یا خودروهای سواری، خود را به چابکسر برسانید.
  • مسیر ریلی را انتخاب کنید و همزمان از زیبایی مناظر هم لذت ببرید و در رشت پیاده شوید.
  • تقریبا در تمام شهرها، اتوبوس به مقصد شهرهای استان گیلان به صورت منظم برقرار است و شما می‌توانید با اتوبوس به چابکسر برسید.
  • استفاده از خودروی شخصی ممکن است کمی خسته کننده باشد اما وقتی در این جاده رویایی رانندگی کنید، تمام خستگی‌تان برطرف می‌شود. اگر در تهران باشید، می‌توانید از مسیر قزوین-رشت و چالوس-رشت به چابکسر برسید.

نکاتی که در سفر به چابکسر لازم است بدانید

حال که با شهر زیبای چابکسر آشنا شدید، وقت آن فرا رسیده تا کوله بار خود را برای سفری چند روزه به این شهر زیبای شمال کشور ببندید و راهی شوید. اما قبل از حرکت بهتر است، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و با خواندن این مقاله با جاذبه‌های گردشگری آن به خوبی آشنا شوید. در ضمن از قبل مکان اقامت خود را مشخص کنید و با رزرو آنلاین آن از سایت اتاقک، آسوده خاطر سفر کنید. از دیگر نکاتی که باید برای سفر در نظر گرفت، وسایل و تجهیزاتی است که با خود به همراه دارید. برای این کار لازم است، اقلام مایحتاج خود را با توجه به نوع سفر، زمان سفر و مدت زمانی که قرار است در سفر باشید، مشخص کنید.

سوالات متداول درباره چابکسر

چابکسر کجاست؟

چابکسر شرقی‌ترین شهر گیلان؛ از شمال به دریای خزر، از شرق به رامسر، از جنوب به رشته‌کوه البرز و از غرب به کلاچای محدود است.

بهترین زمان سفر به چابکسر کی است؟

معروف‌ترین جاهای دیدنی چابکسر کدامند؟

روستای سرولات، روستای لیمه سرا، روستای قاسم آباد، روستای اوشیان، قلعه بندین، چشمه دمکش

معروف‌ترین رستوران‌های چابکسر کدامند؟

رستوران خاور خانم، رستوران سنتی خاله خاتون، نگین شمال چابکسر

چطور به چابکسر برویم؟

از تهران می توانید از دو مسیر قزوین-رشت و همچنین چالوس-رشت به شهر چابکسر برسید. از تهران تا چابکسر از مسیر قزوین حدود شش ساعت رانندگی دارید.

اقتصاد نیوز: امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی و نقدی بدون شیب سپری شد. پرمخاطب‌ترین کانال اقتصادی شناسایی شد.