یادگیری مشاهده ای در کودکان

یادگیری مشاهده ای نوعی روش یادگیری است که شامل مشاهده و الگوبرداری از رفتار، نگرش یا عبارات عاطفی افراد دیگر می باشد. اگرچه معمولاً معتقدند که فرد در این نوع یادگیری تقلید میکنند و عینا انجام می دهند اما آلبرت بندورا که به طور گسترده در این حوزه فعالیت داشت بیان می کند که افراد ممکن است به‌جای تقلید از رفتار، به سادگی رفتار را از طریق مشاهده بیاموزند. وی همین طور تاکید داشت که در هر شکل مشاهده و الگوسازی رفتار چهار مرحله لازم الاجراست وجود دارد: فرایند توجه، فرایند به یادسپاری، فرایند بازتولید حرکتی و فرایند انگیزشی-تقویتی.

کودک | کودکان

به عنوان مثال، کودکان با مشاهده ی رفتار والدین خویش با یکدیگر عینا آن رفتار را تقلید کرده و در عمل ابراز می کنند. این نوع یادگیری در کودکی شایع تر می باشد زیرا کودکان از شخصیت های مهم زندگی خود و همسالان رفتار را می آموزند. کودکان با مشاهده نحوه تعامل والدین و سایر مراقبان با یکدیگر یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند و به دیگران پاسخ دهند در نتیجه این مسئله در روند اجتماعی شدن نیز نقش مهمی دارد. لباس هالک بچه گانه یکی از تن‌پوش‌هایی است که کودکان با پوشیدن آن‌ها بسیار خوشحال می‌شوند و اوقات فراغت خود را با ذوق بیشتری در  سپری می‌کنند.

آلبرت بندورا روانشناس سرشناس و معروفی بود که نظریه یادگیری اجتماعی را در روانشناسی مطرح نمود و این نظریه بعدها به نظریه شناختی اجتماعی تغییر نام داد.بندورا بیان کرد که شاید بیشتر اوقات یادگیری از طریق مشاهده صورت می گیرد. او و همکارانش نشان دادند که ما به طور طبیعی تمایل به یادگیری مشاهده ای داریم. به طور معمول كودكان در 21 روزگی از حالات صورت و حركات دهان تقلید می كنند.

مولفه های یادگیری مشاهده ای

آزمایش معروف بندورا عروسک Bobo

بندورا در آزمایش عروسک معروف Bobo نشان داده است. که کودکان با سن کم از اقدامات پرخاشگرانه فرد بزرگسال تقلید می کنند.

در این آزمایش، کودکان فیلمی را مشاهده کردند که در آن یک بزرگسال بارها و بارها به عروسک بادکنکی بزرگ و بادی برخورد می کرد.

کودکان پس از مشاهده کلیپ فیلم، اجازه بازی در یک اتاق با یک عروسک Bobo واقعی را داشتند، دقیقاً مانند آنچه در فیلم دیده بودند عمل می کردند.

هنگامی که اعمال بزرگسال هیچ نتیجه ای در پی نداشت یا اینکه بزرگسال به دلیل اعمال خشونت آمیز خود پاداش می گرفت، احتمالاً کودکان از اقدامات خشونت آمیز بزرگسال تقلید می کردند.

کودکانی که فیلم هایی را می دیدند که در آن بزرگسالان به دلیل این رفتار پرخاشگرانه مجازات می شدند، بعداً کمتر تکرار می کنند.

نمونه هایی از یادگیری مشاهده ای

نمونه ای از مواردی که یادگیری مشاهده ای ممکن است رخ دهد:

کودک در حال تماشای جمع کردن لباس توسط والدین خود می باشد و در موقعیتی مشابه تعدادی لباس برداشته و تا کردن لباس را تقلید می کند.

خانواده ای برای صرف غذا به رستوران چینی می روند و با تماشا کردن سایر افراد حاضر در رستوران نحوه ی استفاده از چوب های چاپستیکرا می آموزند.

کودک در مدرسه دعوای همسالان خود را مشاهده کرده و متوجه عواقب آن شده است و با مشاهده این موضوع می آموزد که نباید دیگران را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

جمعی از کودکان در حال بازی می باشند و کودکی دیگر وارد گروه می شود که قبلا هرگز بازی نکرده است و نمی داند که باید چه کاری انجام دهد. او پس از مشاهده سایر کودکان در بازی، به سرعت قوانین اساسی بازی را فرا می گیرد و به آن ها می پیوندند.  تهیه لباس‌های گربه سیاه در شکوفایی استعدادهای آنان بسیار موثر می‌باشد.

رفتار هایی که در فرایند یادگیری مشاهده ای تقلید می شوند

طبق تحقیقاتی که بندورا انجام داده است، تعدادی عوامل وجود دارند که احتمال تقلید یک رفتار را افزایش می دهند. مانند:

پیوند بین یادگیری مشاهده ای و اعمال منفی

روانشناسان کریگ اندرسون و کارن دیل رابطه بین خشونت بازی های رایانه ای و رفتار پرخاشگرانه را بررسی کردند. آن ها به این موضوع پی بردند که در مطالعات آزمایشگاهی، دانشجویانی که یک بازی رایانه ای خشن بازی می کردند. رفتار پرخاشگرانه تری نسبت به افرادی که بازی خشونت آمیز بازی نکرده بودند، داشتند.

در سال 2005، انجمن روانشناسی آمریكا گزارشی را منتشر كرد و نتیجه گرفت كه قرار گرفتن در معرض بازی های رایانه ای تعاملی خشن، افكار، احساسات و رفتارهای پرخاشگرانه را افزایش می دهد.

محققان دریافته اند که فقط خشونت مشاهده نشده است که می تواند بر رفتار تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است به تصویر کشیدن رفتارهای جنسی منجر به تقلید شود. تحقیقی که در سال 2004 توسط روان شناس ربکا کالینز و همکارانش انجام شد نشان داد نوجوانانی که مقادیر زیادی تلویزیون حاوی محتوای جنسی تماشا می کنند دو برابر بیشتر از نوجوانانی که چنین برنامه ای را مشاهده نمی کنند در سال آینده شروع به رابطه جنسی می کنند.

اندرسون در شهادت ارائه شده در مقابل کمیته تجارت سنای ایالات متحده توضیح داد: “البته، بیشتر افرادی که از رسانه های خشن، بزرگسالان یا جوانان استفاده می کنند، به جرایم خشن در زندان به سر نمی برند.” “سوال مهمتر این است که آیا بسیاری از افراد (یا اکثر) در اثر قرار گرفتن در معرض خشونت رسانه ای بیشتر عصبانی ، پرخاشگر و خشن تر می شوند … پاسخ” بله “واضح است.”

پیوند بین یادگیری مشاهده ای و اعمال مثبت

در اکثر مواقع با رفتار های منفی و نامطلوب ارتباط دارد، اما می تواند برای القای رفتار های مثبت نیز استفاده شود. در سراسر جهان، بویژه در آمریکای لاتین، برزیل، هند و آفریقا، برنامه های تلویزیونی برای ارتقاء انواع رفتارهای سالم در حیطه های مختلف به کار گرفته می شوند. از برنامه های تلویزیونی برای ارتقا طیف وسیعی از رفتارهای سالم استفاده شده است. به عنوان مثال سازمان های غیر انتفاعی برنامه هایی را با هدف جلوگیری از انتقال HIV ایدز، کاهش آلودگی و ارتقا تنظیم خانواده تولید کرده اند.  یکی از عواملی که بر روی روحیه فرزندان می‌تواند تاثیر بگذارد، خرید دختر کفشدوزکی جدید برای آن‌ها است

جمع بندی

تحقیقات بندورا در رابطه با یادگیری مشاهده ای یک سوال مهم و اساسی را ایجاد کرده است. اگر اکثر کودکان رفتار و اعمال پرخاشگرانه در یک فیلم را در محیط آزمایشگاه مشاهده و بعد تقلید می کنند. آیا این امکان وجود ندارد که از خشونتی که در فیلم های سینمایی، برنامه های تلویزیونی و بازی های رایانه ای مشاهده می کنند نیز تقلید کنند.

بحث درباره ی این مسئله سال هاست که وجود دارد. والدین، ​​مربیان، سیاستمداران و سازندگان بازی های سینمایی و رایانه ای با دانستن این موضوع و اثرات خشونت رسانه ای بر رفتار کودک، هنوز هم در حال توزیع و تولید این محصولات می باشند. اما محققان و کارشناسان در حوزه روانشناسی چه پیشنهادی دارند؟

خروج از نسخه موبایل