اقتصادی

آخرین خبرها از برنامه و بودجه

در شرایطی که بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده مجلس منوط به تهیه و تصویب برنامه هفتم توسعه است، اخبار رسیده حاکی از آن است که تا پایان ماه جاری برنامه هفتم توسعه تهیه و ارائه می شود. به مجلس

به گزارش ما، تدوین همزمان لایحه بودجه 1402 و برنامه توسعه هفتم با مشکلات و مسائلی؛ چرا که لایحه بودجه سال آینده – با حدود 20 روز تاخیر – هفته گذشته (پنجم ماه) طی نامه ای از رئیس جمهور به مجلس ارسال شد، اما به دلیل مشکل، مجلس تاکنون آن را دریافت نکرده است. برنامه هفتم توسعه مشخص نشده است.

البته ماده 180 آیین نامه داخلی مجلس ایالتی را موظف می کند «برنامه پنج ساله توسعه، برنامه بعدی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تا پایان خردادماه به مجلس ارائه کند». و در ماده 182 همین آیین نامه نیز آمده است که دولت باید لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تقدیم کند.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند ابتدا باید لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه شود و سپس لایحه بودجه ابلاغ شود. اگرچه این استدلال بهارستان درست به نظر می رسد، اما برخی از نمایندگان می گویند می توان با تمدید برنامه ششم توسعه، لایحه بودجه 1402 را زودتر ابلاغ و بررسی کرد تا شاهد تصویب بودجه سال آینده در قالب دو دوازدهم یا دو دوازدهم نباشیم. سه دوازدهم و بیشتر از مشکلات اقتصادی در این شرایط

با وجود پیگیری های متعدد خبرنگاران، هنوز از نحوه بررسی و جزییات برنامه هفتم توسعه این برنامه چیزی نشنیده ایم. اما امروز برخی از نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهور علت تاخیر دولت در تدوین برنامه هفتم توسعه را طولانی شدن روند بررسی آن در مجلس ارزیابی و مصلحت اعلام شدن سیاست های کلی برنامه در مجلس عنوان کردند. مجمع ارزیابی شهریور ماه ویرایش برنامه و بودجه انجام شد.

بر اساس این اظهارات، دولت در نهایت تصمیم گرفته تا یک ماه آینده برنامه هفتم توسعه را به مجلس تقدیم کند و به گفته علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس، اخیرا سران قوا جلسه ای برگزار کرده و برنامه ای را در نظر گرفته اند. برای تعیین موضوع البته این نماینده مجلس معتقد است که برنامه ششم توسعه باید یک سال دیگر توسط دولت تمدید شود تا لایحه بودجه سال آینده در اسرع وقت مورد بررسی و تصویب نمایندگان قرار گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید شورای اسلامی در این خصوص چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا بودجه سال آینده پس از تصویب برنامه هفتم توسعه در اولویت قرار می گیرد یا خیر، بررسی می شود و باید دید بودجه سال آینده دوازدهم یا سه دوازدهم یا برنامه ششم گسترشی و بودجه امسال 1402 مشخص می شود؟

پیام پایانی