آمریکا با چه جنگنده هایی به دنبال برتری هوایی است؟ / تصاویر

تینا مزدکی: از سال 2023 برخی از جت های جنگنده با سرعت بالایی که دارند جایگاه خود را در زرادخانه ارتش ایالات متحده تثبیت کردند. این موضوع نشان دهنده تعهد آمریکا به حفظ برتری هوایی است.

هواپیمای افسانه ای مک دانل داگلاس F15 ایگل ، محصول دهه 1970، همچنان با حداکثر سرعت 2٫5 ماخ بر آسمان تسلط دارد. این شکارچی تاکنون در هیچ نبرد هوایی مغوب نشده است.

جنگنده F15 با سیستم های اویونیک پیشرفته و تسلیحات قدرتمند، چندین دهه است که برتری هوایی خود را حفظ کرده است.

لاکهید مارتین F-22 Raptor، شکارچی راس آسمان است. اگرچه این جنگنده سرعت کمتری نسبت به F-15 دارد، اما ازنظر توانایی و با تکیه بر فناوری های نسل پنجم، جایگاه برتری را از آن خود کرده است.

جت جنگنده رادارگریز نسل پنجمی F22 دارای چابکی و قابلیت های رادارگریزی بی نظیر است. این جنگنده تحول قابل توجهی در فن آوری نبرد هوایی نشان داد و سیستم های یکپارچه پیشرفته و موتور آن؛ باعث می شد این جنگنده بی رقیبی برای تسلط هوایی باشد.

هواپیمای F35 لایتنینگ2 لاکهید مارتین، دیگر بازوی توان هوایی ایالات متحده است. F35 جت جنگنده رادار گریز نسل پنجم چندمنظوره است و حداکثر سرعت آن به تقریباً 1٫6 ماخ می رسد.

آنچه واقعاً F35 را از دیگر جنگنده ها متمایز می کند، سیستم های حسگر پیشرفته و سیستم های اویونیک یکپارچه آن است که خلبان را با آگاهی از موقعیت، توانمندتر می کند و نقش آن را در فناوری هوایی ایالات متحده برجسته تر می کند.

در همین حال، بوئینگ F/A-18E/F سوپر هورنت، با داشتن توانایی در چند حوزه، خود را موثر نشان داده است. سوپر هورنت حداکثر سرعتی برابر 1٫8 ماخ دارد. سرعت، چابکی و تطبیق پذیری را باهم ادغام می کند و ماهرانه طیفی از ماموریت ها را، از برتری هوایی گرفته تا حمله و شناسایی، انجام می دهد. این جت جنگنده مبتنی بر ناو هواپیمابر، خود را در عرصه پیچیده عملیات دریایی ضروری نشان داده است.

نورثروپ گرومن B-2 Spirit شاید آخرین نمونه نام برده باشد، اما آن را دست کم نگیرید. این جنگنده اغلب به عنوان بمب افکن پنهان کار شناخته می شود، علاوه بر این که بمب افکنی استراتژیک است، قابلیت های چشمگیری دارد که جایگاه آن را در این لیست برجسته می کند.

حداکثر سرعت B-2 که تقریباً 0٫95 ماخ است با ویژگی های پنهان کاری، برد طولانی و ظرفیت بار قابل توجه آن تکمیل می شود. این ویژگی ها، هواپیماهای جنگنده و بمب افکن را به بخش حیاتی در چارچوب استراتژی برتری هوایی ارتش ایالات متحده تبدیل می کنند.

منبع: msn

54323

خروج از نسخه موبایل