عمومیکسب و کار جدید

آموزش کار با سرور اختصاصی لینوکس ایران

سرور اختصاصی لینوکس ایران یکی از بهترین و کاربردی‌ترین سرورهایی است که وب‌مسترها از آن برای میزبانی سایت خود استفاده می‌کنند. سرورهای اختصاصی به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی که دارند؛ به نسبت سرورهای اشتراکی برتری قابل‌ملاحظه‌ای دارند. یکی از برتری‌های سرور اختصاصی این است که برخلاف سرور اشتراکی منابع را فقط به یک کاربر اختصاص می‌دهد.

اختصاص منابع سرور فقط به یک کاربر، مزیت‌های مختلفی مانند سرعت و امنیت بالا برای سایت را به ارمغان خواهد آورد. همین مزیت‌های بسیار عالی محبوبیت خاصی به این نوع از سرورها داده و کاربران را وادار به راه‌اندازی آن کرده است. اما سؤال اینجاست که چگونه باید سرور اختصاصی لینوکس ایران را راه‌اندازی کرد؟

در این مطلب به طور کامل نحوه ‌راه‌اندازی و کار با سرور اختصاصی لینوکس را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا به‌راحتی از قابلیت‌های و مزیت‌های آن برخوردار شوید.

مراحل راه‌اندازی سرور اختصاصی لینوکس ایران

همانطور که در مقاله ی علت پایداری بهتر سرور اختصاصی لینوکس چیست؟ گفتیم، سرورهای اختصاصی مناسب سایت‌های پرترافیک هستند؛ به همین دلیل اکثر سایت‌های محبوب و پرطرف‌دار بر روی این نوع از سرورها میزبانی می‌شوند. نحوه راه‌اندازی سرور اختصاصی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران باید در هنگام استفاده از این سرور با آن آشنایی داشته باشند. در ادامه مراحل راه‌اندازی سرور اختصاصی لینوکس ایران را معرفی خواهیم کرد تا با انجام آنها بتوانید سرور خود را به‌درستی راه‌اندازی کنید.

مرحله اول؛ نصب سیستم‌عامل و به‌روزرسانی آن

اولین مرحله‌ای که برای راه‌اندازی سرور اختصاصی باید انجام دهید؛ نصب سیستم‌عامل است. سیستم‌عامل یک بستر بسیار عالی برای میزبانی سرور است. در سرور اختصاصی لینوکس ایران، قطعاً باید سیستم‌عامل لینوکسی نصب شود. در این مرحله باید دقت کرد که حتماً جدیدترین سیستم‌عامل روی سرور نصب شود.

مرحله دوم؛ نصب وب سرور Apache یا Nginx

در این مرحله باید برای نصب وب سرور اقدام کنید. آپاچی یکی از این وب سرورهای محبوب است که برای کانفینگ وب‌سایت‌ها یک پلتفرم بسیار عالی به شمار می‌آید. وب سرور Nginx هم یک وب سرور رایگان و اوپن سورس HTTP است که می‌توان به‌عنوان یک جایگزین خوب برای وب سرور آپاچی به آن نگاه کرد. شما می‌توانید یکی از این وب سرورها را بر اساس نیاز خود نصب کنید.

مرحله سوم؛ نصب mysql server

سرور mysql یک سرور پایگاه‌داده است که در مرحله سوم راه‌اندازی سرور اختصاصی لینوکس باید آن را نصب کرد. این سرور وظیفه دارد تا داده‌ها را برای وبلاگ، وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها ذخیره و بازیابی کند.

مرحله چهارم؛ نصب PHP

در مرحله چهارم، باید برای نصب PHP اقدام کنید.  پی اچ پی یا Hypertext Preprocessor یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور، رایگان و اوپن سورس است که از آن برای توسعه وب و تولید صفحات وب پویا استفاده شده و در میان کدهای HTML قرار می‌گیرد.

مرحله پنجم؛ نصب Bind DNS server

Bind DNS Bind یکی از محبوب‎ترین و  پرکاربردترین نوع DNS است که می‌توانید برای نصب آن اقدام کنید. ابزاری است که وظیفه تبدیل نان دامنه به آی پی و تبدیل آی پی به نام دامنه را بر عهده دارد. در این مرحله باید این ابزار را نصب کنید.

مرحله ششم؛ نصب FTP server

FTP به‌عنوان پروتکل انتقال فایل خوانده می‌شود. یعنی از این پروتکل برای انتقال فایل در شبکه استفاده می‌شود. در این مرحله باید مناسب‌ترین سرور را نصب کنید. معمولاً از vsftpd به‌عنوان بهترین و مناسب‌ترین گزینه سرور FTP برای لینوکس یاد می‌شود. یکی از ویژگی‌های بسیار عالی این سرور، مصرف حافظه کمتر و عملکرد بالا است.

مرحله هفتم؛ ایمن کردن سرور اختصاصی

یکی از مراحل بسیار مهم در راه‌اندازی سرور اختصاصی لینوکس، ایمن‌ کردن سرور است. انجام این کار مراحل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب یک فایروال مبتنی بر میزبان تا در برابر دسترسی غیرمجاز، از سرور محافظت کند.
  • استفاده از پسوردهای قوی
  • امکانات و ابزارهای غیرضروری باید غیرفعال شوند.

مرحله هشتم؛ نصب سیستم مدیریت محتوا و انتقال محتوا روی سایت

آخرین مرحله از راه‌اندازی سرور اختصاصی لینوکس ایران، نصب سیستم مدیریت محتوا و انتقال محتوا روی سایت است. یعنی بعد از سپری‌کردن مراحل بالا، اکنون باید محتوای وب‌سایت یا وبلاگ خود را به سرور انتقال دهید. معمولاً از وردپرس به‌عنوان یک گزینه مناسب برای انجام این کار یاد می‌شود.

سخن نهایی

سرور اختصاصی لینوکس ایران یکی از سرورهای بسیار محبوب برای میزبانی از سایت است. ویژگی‌ها و خصوصیت بسیار خوبی که این سرور دارد؛ باعث شده که بیشتر وب‌مسترها از آن استفاده کنند. در این مطلب به طور کامل نحوه راه‌اندازی و کار با سرور اختصاصی لینوکس ایران را مورد بررسی قرار دادیم تا به‌راحتی بتوانید از قابلیت‌های آن استفاده کنید. اگر همچنان درباره کارکردن با سرور اختصاصی لینوکس سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.