آیا تفاوت مفتول گالوانیزه سرد با گرم را می دانید؟

مفتول گالوانیزه به علت مصارف و کاربردهای بسیار به صنعت مادر مشهور است. این مفتول در حقیقت طی پروسه ای که در آن فولادی که عاری از هرگونه اکسیژن و چربی است را درون ناحیه ای شبیه به وان که لبریز از روی ذوب شده است سباح می کنند. سرانجام این پروسه رویه ای از هم جوش مستحکم از جنس روی بر روی آن تولید می شود  این عمل سبب افزایش استحکام فولاد می شود در نهایت این عمل فلزی پدید می آید که متشکل از روی و فولاد است.  حفاظت در برابر زنگ زدگی فلز اصلی به دو روش انجام می گیرد حفاظت در برابر هوای اتمسفر و دومی محافظت پایانه فلز روی و علتش این است که روی در مقابل آهن یا فولاد الکترونگاتیو تر است.مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شود که در ادامه این مطلب به تفاوت های این دو خواهیم پرداخت.

این محصول خواص شگفت انگیزی دارد که جز مشهور ترین و پر طرفدار ترین است. قیمت این گونه مفتول بسیار مناسب بوده و به راحتی در اختیار همه قرار می گیرد و این امر باعث شده تا بتواند در حیطه های متنوعی به کار گرفته شود. اگر بخواهیم  به چند مورد از آن ها اشاره نماییم می توان  به مصارف آن در بافت اقسام توری ها نظیر حصاری، پرسی، گابیون، مرغی، جوشی و… اشاره نمود.

آشنایی با انواع مفتول گالوانیزه تفاوت آن ها

مفتول گالوانیزه به دو شیوه گوناگون صورت می گیرد یکی از این شیوه ها مفتول گالوانیزه گرم و دومی مفتول گالوانیزه سرد است. در ابتدا به شناخت این دو خواهیم پرداخت سپس به تفاوت مفتول گالوانیزه سرد و گرم خواهیم پرداخت.

گالوانیزه گرم یک شیوه بسیار مطلوب برای گالوانیزه نمودن فولاد است. در این شیوه مذاب به کار گرفته می شود و این گونه صورت می گیرد که فولاد مد نظر را در یک ذوب گداخته شده  سباح و فرو خواهیم برد. این فرو بردن فولاد سبب می شود یک رویه از نوع روی به قطعه مد نظر افزوده شود و بدین گونه زنگ زدگی فلز مهار می شود. البته انجام این عمل به همین راحتی نیز انجام نمی شود.  برای اینکه این رویه فلز روی به فولاد افزوده شود بایستی مراحل بسیاری طی شود. مهیا سازی و پاکیزه سازی فولاد و روی خود شامل 2 یا 3 مرحله می باشد که  این مرحله بسیار مهم است. بدین گونه رویه فلز روی اجرایی مناسب تر نقش خود را اجرا خواهد کرد و در مقابل فرسودگی از فولاد حفاظت می کند بعد از این مراحل این نوع محصول آغاز خواهد شد. بعد از پایان این مراحل و فرو بردن فولاد و همچنین افزودن فلز روی به فولاد بعد نوبت به سرد نمودن و اعمال پایانی است. این کار ها برای عملکرد مطلوب و پیوستن روی به فولاد صورت می گیرند. توجه داشته باشید کلیه این مراحل یک به یک مورد رسیدگی قرار می گیرند و بسیار حائز اهمیت است.

 

برای رسیدگی به این پروسه قانون هایی نیز مشخص شده است. این قانون ها بین المللی می باشند و برای گالوانیزه کردن بسیار خطیر می باشند. اگر هر یک از مراحل گفته شده به صورت صحیح صورت نگیرند این رویه فلز روی به در واقع از فولاد حفاظت نخواهد نکرد. روش تولید مفتول گالوانیزه گرم یکی اقتصادی ترین شیوه های حفاظت از فولاد است. این دو روش  با توجه به تفاوت مفتول گالوانیزه گرم و سرد برای پایین آوردن مخارج و شناسایی یک جایگزین مطلوب به جای استنلس استیل می باشند. استنلس استیل یک گونه فولاد با استقامت خیلی بالا است که در مقابل فرسودگی و تراش خیلی پایدار است و در سازه های گوناگونی از آن استفاده بسیاری می شود.در بسیاری از فرایند ساخت به کار گیری استنلس استیل به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل  فولاد گالوانیزه شده را  به کار می برند.از سویی دیگر این فولاد مقاومت و استحکام بیشتری نسبت استنلس استیل دارد  این فولاد ها امکان دارد با استفاده از گالوانیزه گرم یا سرد تکمیل شود اما روی هم رفته تفاوت مفتول گالوانیزه گرم و سرد تنها در چند مسئله است.

مفتول گالوانیزه سرد برعکس گرم که حاوی چندین پروسه دشوار و بغرنج بوده کاری راحت می باشد این یکی از تفاوت های این دو است. عمده ترین تفاوت مفتول گالوانیزه گرم و سرد دشواری گالوانیزه گرم به علت به کارگیری سیستم های ویژه و به کارگیری بخش های منحصر به فرد یک کارخانه است. در نوع سرد این محصول احتیاجی به این سیستم های مدرن نیست و تنها یک قلم مو بس است. سهولت این پروسه خیلی بالا است و سرانجام کار تهیه فولادی با استقامت تقریباً مطلوب در مقابل فرسودگی است.  رویه ای که بر روی فولاد جای می گیرد یک رویه یک جزئی است. از دیگر تفاوت این دو در تلفیق سیالات و گداخته، لوازم به کار رونده متمایز است. در نوع سرد احتیاجی به دستگاه های میکس کننده قوی نیست و حتی با یک میله می توان به مخلوط کردن این مایع پرداخت. هنگامی که پاک‌سازی انجام شد با قلم مو این سیال که پیش از این هم زده شده است را بر روی رویه فولاد می زنند. بدین گونه رویه فولاد افزوده می شود.

احتمالاً تصور می کنید تفاوت این دو در این است که یکی از آن‌ها بر دیگر اولویت دارند. اما بهتر است بدانید که تفاوت این دو محصول اکثر در نوع ساختار آن‌ها است و صد البته هر یک خصوصیات ویژه ای نیز خواهند داشت. تفاوت مفتول گالوانیزه گرم و سرد کم کم در محل های استعمال این دو گونه فولاد معلوم می شود. در مجموع می توان فولادی را به کار برد که به وسیله یک روش صحیح گالوانیزه شده است. بدین معنی است که هر یک از روش های گالوانیزه متناسب برای محل ها و وضعیت ویژه خود می باشند. تفاوت این دو تنها سطح کیفی و مرغوبیت آن نمی باشد. به کار گیری فولاد های ساخته شده به وسیله هر کدام از این دو شیوه هم می تواند از دیگر تفاوت این دو محصول باشد.

آشنایی با ویژگی های مفتول گالوانیزه

در این مبحث می خواهیم به مشخصه های مفتول گالوانیزه بپردازیم.

همان گونه که مشاهده نمودید مشخصه های بی همتای این گونه مفتول در مقابل قیمت آن بسیار با ارزش است. لیکن موضوعی که از همه آن را بیشتر مورد توجه قرار می دهد و محور توجه اکثر تکنسین ها می باشد مسئله استقامت آن است که این خطیر از رویه گالوانیزه آن منشأ می گیرد.

حصار نوین الماس: https://hesarnovinalmas.com//

خروج از نسخه موبایل