علمی و پزشکی

آیا تهوع کودکان نشانه کرونا است؟

این خبر است.

محققان پژوهشگاه ملی تحقیقات بهداشتی ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، شواهد موجود را برای پاسخ به این سؤال که آیا تهوع بی اشتهایی در کودکان ممکن است نشانه ای از Covid-19 باشد ، بررسی کرده اند.

آنها می گویند: “شواهد نشان می دهد كه كودكان آلوده به كروناویروس جدید ممكن است بدون علامت باشند یا علائم تب ، سرفه خشك یا خستگی نشان دهند.” تعداد کمی از آنها همچنین علائم مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی از جمله احتقان بینی و آبریزش بینی را نشان می دهند.

حالت تهوع در کودک نشانه بیماری عروق کرونر قلب است.

برخی از کودکان مبتلا نیز علائم دستگاه گوارش دارند ، از جمله ناراحتی شکمی ، حالت تهوع ، استفراغ ، درد شکم و اسهال. در مطالعه 25 کودک مبتلا به Covid-19 ، شایع ترین علائم در ابتدای بیماری تب (52٪) و سرفه خشک (44٪) بود. علائم دستگاه گوارش مانند اسهال (12٪) و حالت تهوع (8٪) گزارش شده است.

در مطالعه‌ای که به 10 کودک مبتلا به Covid-19 مراجعه کرده است. بیشتر کودکان (80٪) سابقه تماس با افراد مبتلا به Covid-19 یا سابقه سفر به مناطق پرخطر را دارند. شایع ترین علائم در این کودکان تب (80٪) ، سرفه (60٪) ، گلودرد (40٪) ، احتقان بینی (30٪) ، عطسه و آبریزش بینی (20٪) بود.

یک مطالعه دیگر نشان داد که کودکان مبتلا به این بیماری معمولاً بدون علامت هستند ؛ اگر از نظر علامتی باشند ، شایع ترین علائم آن تب و سرفه بود.

به طور کلی ، طبق شواهد موجود ، کودکان معمولاً بدون علامت هستند ؛ اگر علامت دار باشند ، تعدادی از علائم از جمله تب و سرفه را نشان می دهند. در برخی موارد ، علاوه بر مشکلات تنفسی ، علائم گوارشی مانند تهوع ، استفراغ ، درد شکم و اسهال را نیز نشان می دهند. در نتیجه ، اگرچه تهوع در کودکان بیمار شایع نیست ، اما در برخی مطالعات به عنوان یک علامت گزارش شده است. بنابراین ، در مورد Covid-19 ، کودکان باید از علائم خود آگاه باشند و در صورت بروز علائم ، با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی مشورت کنند.