آیا مصرف خوراکی‌های چرب باعث کاهش تمرکز می‌شوند؟

طبق این گزارش شفافاین مطالعه که در ژورنال آمریکایی Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است ، پیوندهای بیشتری بین مغز و مغز پیدا کرده است. این مطالعه همچنین دلیل دیگری برای کاهش مصرف چربی های اشباع در رژیم غذایی ارائه می دهد.

چربی های اشباع شده

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده به مردم توصیه می کند که میزان مصرف چربی های اشباع شده از منابع حیوانی ، گوشت گاو ، مرغ و لبنیات را کاهش دهند.

یک مطالعه سال 2018 که در مجله BMJ در مورد نقش چربی ها در سلامت انسان منتشر شد ، نشان داد که با جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های اشباع (از جمله روغن های گیاهی) می توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش داد.

علاوه بر این ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ارتباطی بین روده انسان – خصوصاً معده و روده – و مغز انسان (عملکرد شناختی) وجود دارد. آنچه دانشمندان آن را محور روده و مغز می نامند.

غذاهای چرب

در این مطالعه ، محققان به بررسی تأثیر چربی اشباع بر غلظت کوتاه مدت شخص پرداختند. محققان برای مطالعه این مطالعه به داده های یک مطالعه دیگر در مورد تأثیر غذاهای رژیمی حاوی چربی اشباع بر التهاب و خستگی در زنان مبتلا به سرطان پرداختند.

در روز ارزیابی ، هر یک از 51 شرکت کننده برای تعیین میزان غلظت ، تحت آزمایش عملکرد مداوم قرار گرفتند. در این آزمایش ، زمان تمرکز ، توجه پایدار و پاسخ اندازه گیری شد.

شرکت کنندگان یکی از دو ظرف را خوردند: سوسیس بوقلمون و آبگوشت. هر دو غذای حاوی 60 گرم (گرم) چربی ، یکی پر چربی اشباع و دیگری در روغن آفتابگردان است که دارای چربی زیاد است. پنج ساعت بعد ، شرکت کنندگان آزمایش عملکرد مداوم دیگری را انجام دادند ، سپس یک یا چهار هفته بعد ، شرکت کنندگان برای انجام آزمایشات بازگشتند ، اما این بار مصرف غذایی خود را تغییر دادند.

در روز ارزیابی ، شرکت کنندگان سه وعده غذایی استاندارد و 12 ساعت قبل از خوردن چربی پر چرب میل کردند. محققان همچنین به عواملی پرداخته اند که می تواند بر عملکرد شناختی فرد تأثیر بگذارد.

عملکرد شناختی کاهش یافته است

محققان دریافته اند که افرادی که غذاهای پر چربی اشباع می خورند به طور مرتب بدتر می شوند. طبق مطالعه مادیسون ، نویسنده اصلی این مطالعه ، دانشجوی فارغ التحصیل روانشناسی بالینی بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو ، دریافت که خوردن غذاهای پرچرب با چربی اشباع شده بیشتر از خوردن یک رژیم کم چربی تأثیر بیشتری بر عملکرد شناختی دارد. محققان همچنین به بررسی اثرات مشکلات روده بر غلظت افراد بعد از خوردن غذاهای چرب پرداختند.

برای این کار ، آنها به بررسی سطح نشانگرهای اندوتوکسیک در خون شرکت کنندگان پرداختند. به نظر می رسد وقتی سلامت روده فرد به خطر بیفتد ، این نشانگرها در خون وجود دارند. در حالی که این مطالعه توضیح نمی دهد که چرا غذاهای پر چربی اشباع تأثیر منفی بر عملکرد شناختی دارند ، مادیسون متذکر می شود که مصرف این مواد غذایی می تواند التهاب را افزایش دهد ، که این امر بر عملکرد مغز نیز تأثیر می گذارد. به گفته مدیسون ، اسیدهای چرب به طور مستقیم با مغز تعامل دارند.

منبع: اخبار پزشکی امروز

خروج از نسخه موبایل