ابلاغ آیین نامه تعیین مرجع ایرانی یا خارجی بودن کالای مکشوفه

با امضای محمد مخبر، دستیار رئیس جمهور اول، آیین نامه دولت در خصوص شناسایی بازار کالاهای آزاد ایرانی یا خارجی ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیأت دولت، هیأت وزیران در جلسه مورخ 17 آنلاین 1401 و در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (2) به ماده (47) الحاق شده است. ) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در جریان حمایت از تولید کالای ایرانی و ایجاد مشکلات از سوی مراجع رسیدگی کننده به پرونده های قاچاق کالا، آیین نامه «تعیین بازار کالای آزاد یا ایرانی یا خارجی» را تصویب کرد.

به به به به شرح نامه، واحدهای شهرستانی برای یکشتنزر در کای به ایرانی و کاکرین بدون کلاها، هسب مورد به شرک زیر.

1- در مورد کالاهای حوزه صنعت و معدن و حوزه کشاورزی به ترتیب اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره جهاد کشاورزی محل رسیدگی به پرونده های مربوطه می باشد.

2- در مورد فرآورده های بهداشتی و درمانی به استثنای مواردی که در صلاحیت وزارت کشاورزی است حسب مورد در شهرستان شهرستان علوم پزشکی محل رسیدگی است. اداره یا شبکه بهداشت و درمان آن به تشخیص رئیس سازمان غذا و دارو.

3- در مورد فلزات گرانبها مانند طلا و مصنوعات و گوهرهای آن، اداره استاندارد دولتی رسیدگی به پرونده را بر عهده دارد.

همچنین واحدهای استانی اظهار نظر در مورد کالاهای ایرانی یا خارجی که حسب مورد برای رسیدگی به اعتراضات مشاوره در نظر گرفته شده است عبارتند از:

1- در مورد کالاهای حوزه صنعت و معدن و حوزه کشاورزی به ترتیب اداره صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی استان محل رسیدگی به پرونده های مربوط می باشند.

2- در مورد فرآورده های بهداشتی، کارگروه فنی فرآورده های بهداشتی استان به موارد مرتبط رسیدگی می کند که توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان تشکیل می شود.

بیانیه واحد ایرانی یا خارجی بودن فرآورده، مشتقات نفتی و پتروشیمی، کارگروه تعیین ماهیت و بازنگری موضوع، دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، ترانزیت و تبادل نفت خام. نفت، گاز مایع و فرآورده های نفتی و مشتقات آن در امور گمرکی بوده و طبق دستورالعمل مذکور و این آیین نامه اجرا می شود.

مرجع رسیدگی به پرونده قاچاق علنی کالا می تواند در صورت وجود دلایل خاصی از جمله علامت (برند) کالا با رضایت متهم یا صاحب کالا، به دلیل اینکه کالا تشکیل می شود. خارجی هستند و تصمیم مقتضی صادر می شود. در غیر این صورت چنانچه متهم یا صاحب کالا مدعی تفاوت در مبدأ کالای کشف شده از نظر ایرانی یا خارجی بودن آن باشد، باید با اطلاعات مندرج در پرونده مربوط و ادله و قرائن مختلف از قبیل مشخصات ظاهری، پاکت، بسته بندی، علائم تجاری و سایر مدارک باید ارائه شود، در صورتی که از طریق یا مانند گواهی تولید و فاکتور (فاکتور) معتبر باشد، خرید معتبر کالا از کالای داخلی دارای مدرکی دال بر صحت باشد، باید مرجع ذکر شده باشد. با توجه به نوع و ماهیت کالا، ضمن ارسال مدارک و اسناد متهم یا صاحب کالا و همچنین مشخصات کالا و سایر اسناد و مدارک موجود و وضعیت و وضعیت پرونده، مناسب باشد. نسبت به استعلام محرمانه واحدهای شهرستانی ذیربط و یا کارگر جهت تعیین ماهیت (درج شده در این آیین نامه).

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل