اسامی برخی بانک‌ها در بین ابربدهکاران!

بانک مرکزی امروز فهرستی از بدهکاران کلان بانک های خصوصی و دولتی را منتشر کرده است که بررسی ها نشان می دهد در بین این بدهکاران، نام برخی از بانک ها به عنوان بدهکاران کلان درج شده است.

به گزارش اینترنشنال نیوز، با گذشت 10 روز از انتشار اسامی بدهکاران کلان 11 بانک دولتی که با واکنش هایی در خصوص عدم انتشار اسامی ابربدهکاران بانک های خصوصی مواجه شد، عدم انتشار کامل آن اسامی و انتشار مستقیم اسامی توسط بانک‌ها، امروز (چهارشنبه) آمار اولیه تسهیلات و بدهی‌های کلان (از بانک‌های دریافتی تا کنون) در پایان اسفند ماه 1300 منتشر شد.

این فهرست منتشر شده که شامل اطلاعات بدهکاران 14 بانک خصوصی و دولتی است قرار است همزمان با دریافت اطلاعات سایر بانک ها به تدریج تکمیل شود.

اما بررسی اسامی منتشر شده نشان می دهد در لیست اظهارنامه برخی بانک ها اسامی بانک ها و زیرمجموعه های آنها که به عنوان ابر طلبکاران بانکی اعلام شده اند به چشم می خورد.

در همین راستا، پیگیری مسئولان بانکی برای کسب اطلاع از دلیل این بدهی با این توضیح همراه بود که بانک ها در برخی موارد برای انجام تعهدات خود از جمله پرداخت تسهیلات تکلیفی و سود به سپرده گذاران به دلیل کمبود نقدینگی و منابع، از بانک‌های دیگر وام می‌گیرند که در غیر این صورت از بانک مرکزی خارج می‌شوند و به آن بدهکار می‌شوند که علاوه بر عواقب افزایش پایه پولی، باید 34 درصد جریمه بپردازند. در این اطلاعیه به جریان بازار بین بانکی و مبادلات مالی بانک ها در آن اشاره شده است.

همچنین پاسخ داده شد که بانک ها گاهی برای پرداخت سود سپرده گذاران خود مجبور به استقراض از سایر بانک ها می شوند و عدم تامین به موقع منابع در این بخش می تواند منجر به استقراض آنها از یکدیگر شود.

ضمناً مدت بازپرداخت وام معمولاً بین دو تا سه روز و در برخی موارد تا 15 روز است. بنابراین بانک های ذکر شده در لیست بدهکاران بانکی ممکن است این مقدار پول را برداشته و پس نداده باشند و به همین دلیل در لیست بدهکاران قرار گرفته اند.

انتهای پیام:

خروج از نسخه موبایل