علمی و پزشکی

استرس مزمن خطر مرگ بر اثر سرطان را دو برابر می‌کند

بر اساس یک گزارش شفاف، استرس نه تنها بر ذهن، بلکه بر بدن نیز تأثیر می گذارد. به گفته محققان کالج پزشکی جورجیا، بدن ما به طور کلی می تواند در برابر این شرایط مقاومت کند، اما استرس مزمن خطرات زیادی را به همراه دارد و می تواند به مرور زمان خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

به نقل از اس اف، دکتر “جاستین خاویر مور” در پاسخ به عوامل استرس خارجی، بدن شما یک هورمون استرس به نام کورتیزول ترشح می کند و پس از پایان استرس، این سطوح باید کاهش یابد. با این حال، اگر استرس روانی-اجتماعی مزمن و مداوم دارید که هرگز به شما اجازه آرامش نمی دهد، این می تواند باعث فرسودگی بدن شما در سطح بیولوژیکی شود.

در این مطالعه، مور و گروهش این اثرات بالقوه مضر را با انجام تحلیلی بر روی مطالعه قبلی که شامل داده‌های بیش از 41000 نفر بود، ارزیابی کردند. این مطالعه شامل داده های 41 هزار نفری است که بین سال های 1988 تا 2019 جمع آوری شده است.

فشار خون دیاستولیک و سیستولیک، کلسترول تام (کلسترول کل موجود در خون)، هموگلوبین A 1 C (شاخص مهم دیابت)، آلبومین و کراتینین (معیارهای ارزشمند عملکرد کلیه) و پروتئین واکنشی C (شاخص اصلی التهاب). ) از جمله مواردی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی این مقادیر به محققان کمک کرد تا بار آلوستاتیک بدن یا سایش و پارگی را تعیین کنند.

بار آلوستاتیک عبارت است از ساییدگی و پارگی بدن که زمانی که فرد به طور مکرر یا مزمن در معرض استرس قرار می گیرد، جمع می شود. این اصطلاح در سال 1993 توسط “Bruce McEwan” و “Stellar” ابداع شد و نشان دهنده اثرات فیزیولوژیکی قرار گرفتن در معرض مزمن در معرض نوسانات یا افزایش اعصاب عصبی یا غده ای است که در پاسخ به قرار گرفتن در معرض مزمن یا طولانی مدت با استرس است.

شرکت کنندگانی که امتیاز 3 یا بالاتر را کسب کردند وارد نوار آلوستاتیک شدند. محققان داده‌های شرکت‌کنندگان را با داده‌های شرکت‌کنندگان در شاخص ملی مرگ، که توسط مرکز ملی آمار سلامت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها سازماندهی شده است، مقایسه کردند تا مشخص کنند چه کسی بر اثر سرطان مرده و چه زمانی اتفاق افتاده است. است

محققان دریافتند که حتی بدون تعدیل متغیرهای مخدوش کننده مانند سن و نژاد، افرادی که بار آلوستاتیکی بالایی دارند، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که بار آلوستاتیک پایینی دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

پس از کنترل سن، محققان دریافتند افرادی که بار آلوستاتیک بالایی دارند، همچنان 28 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. این بدان معناست که اگر یکی از دو جوان 20 ساله بار آلوستاتیک بالایی داشته باشد، احتمال مرگ آن فرد بر اثر سرطان بسیار بیشتر از دوستش است.

یافته های این تحقیق در مجله SSM Population Health منتشر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان