اقتصادی

افزایش تولید ۲۱۲ درصدی پروتئین در دام و کاهش ۵۰ درصدی مصرف کنجاله سویا با راهکاری زیستی

از آنجایی که مصرف اوره در دامداری‌ها موجب مسمومیت آمونیاکی در دام می‌شود، محققان یکی از شرکت‌ها با اعمال پوشش زیستی اطراف آن راهکاری برای جلوگیری از آن ارائه کردند، ضمن آنکه مصرف این ماده جدید موجب تولید ۲۱۲ درصد پروتئین در بدن دام می‌شود.

سیدهاشم موسوی، مدیر مارکتینگ یکی از هلدینگ‌های فعال در حوزه دام و طیور و کشاورزی در گفت‌وگو با اینترنشنال نیوز، اظهار کرد: جدیدترین محصولی که در حوزه دام و طیور به تولید رساندیم، “اوراس” یا اوره آهسته رهش است. اوره در دامداری‌ها استفاده می‌شود، ولی از آنجایی که این ماده در شکمبه دام به سرعت تجزیه می‌شود، زمینه مسمومیت‌های آمونیاکی در دام را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اوره مصرفی در دامداری‌ها به سرعت در شکمبه دام تجزیه می‌شود، از این رو دام را مستعد مسمومیت آمونیاکی خواهد کرد، افزود:  مسمومیت آمونیاکی موجب سقط جنین و تلف شدن دام‌ها می‌شود.

مدیر مارکتینگ این هلدینگ گفت: برای جلوگیری از این عارضه پوششی در پیرامون اوره ایجاد کردیم که این پوشش زمان آزادسازی اوره را از یک دقیقه به ۸ ساعت افزایش می‌دهد. زمانی که اوراس وارد شکمبه دام می‌شود، طبق نموداری، شروع به تجزیه شدن می‌کند و از این رو مشکلی که اوره خالص در بدن دام ایجاد می‌کند، از بین می‌رود.

موسوی با بیان اینکه پوشش ایجاد شده کاملا زیستی است و محصول نهایی مشابه محصول شرکت آمریکایی است، اظهار کرد: نازک بودن این پوشش از مزایای این محصول محسوب می‌شود، چون شرکت‌های مشابه داخلی تولیدکننده این محصول، ۵۰ درصد پوشش در اطراف اوره اعمال می‌کنند که این امر موجب می‌شود نسبت به وزنی که اوره را به فروش می‌رسانند، خریدار اوره کمتری دریافت کند، ولی محصول ما ۲۵ درصد پوشش در اطراف اوره اعمال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اوره ارائه شده هم زیستی و هم زیست‌تخریب‌پذیر است، گفت: حذف مسمومیت آمونیاکی از دیگر مزایای این محصول به شمار می‌رود.

موسوی با اشاره به اهمیت مصرف اوراس در دام توضیح داد: تجزیه یک کیلوگرم اوراس در محیط شکمبه دام، موجب تولید ۲۱۲ درصد پروتئین در بدن دام می‌شود و این در حالی است که تجزیه کنجاله سویا در بدن دام تنها ۴۰ درصد پروتئین تولید می‌کند و این محصول ۵ برابر بیشتر از کنجاله سویا پروتئین در بدن دام تولید خواهد کرد.

موسوی، کاهش مصرف خوراک دام در دامداری‌ها را از دیگر مزایای این محصول ذکر کرد و افزود: استفاده از این محصول کاهش ۶ درصدی هزینه خوراک و ۵۰ درصدی مصرف کنجاله سویا را در پی خواهد داشت.

وی به بیان نحوه مصرف این ماده در دامداری‌ها پرداخت و گفت: با این محصول در دام‌های پرواری بعد از ۳ ماهگی که دام به وزن ۳۰۰ کیلوگرمی می‌رسد، ۱۰۰ درصد کنجاله سویا، حذف و اوره آهسته رهش جایگزین می‌شود. در دام شیری نیز بسته به نظر متخصص جیره‌نویسی دام، می‌تواند درصدی از جیره کنجاله سویا اضافه شود. این محصول در بز و میش و دام‌های سبک مصرف دارد و همچنین تجاری‌سازی شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.