استان ها

افزایش ۲۰ درصدی اشتغال زندانیان در کردستان/۵ هزار و ۲۰۰ پرونده طلاق در کردستان به ثبت رسیده است

به گزارش خبرگزاری اینترنشنال نیوز از سنندج، حجت الاسلام حسین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته آمار پرونده‌های ورودی ۵۰۹ هزار مورد بود که ۵۰۷ هزار مورد آن در شعب دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی شد و نسبت به ۱۴۰۱ رشد داشته است.

وی افزود: در سه طول سه سال گذشته بیش از ۳۰ هزار پرونده از مجموعه پرونده های موجودی در دادگستری کسر شده است، همچنین از ۵۰۷ هزار پرونده در سال گذشته به طور متوسط هر قاضی در ماه ۱۸۰ پرونده را بررسی کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان، به آمار مراجعه کنندگان به دادگستری پرداخت و بیان کرد: در سال گذشته سه هزار و ۴۰۰ هزار نفر به مجموع دادگستری مراجعه کرده اند.

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: تعداد شعب نامتعارف دادگستری از ۷۰ درصد به ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی توهین، سرقت، تصادفات، کلاه برداری، تخریب، ضرب و جرح عمدی، تهدید و غیر را عناوین دعاوی کیفری برشمرد و گفت: در استان کردستان از میان دعاوی کیفری توهین رتبه اول را در بین پرونده‌ها داشته است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان، به آمار طلاق در کردستان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۱۰۰ پرونده طلاق به ثبت رسیده است همچنین آمار ثبت احوال ۵ هزار و ۲۰۰ مورد بوده است.

به گفته حجت الاسلام حسینی، در سال گذشته پنج هزار و ۸۰۰ پرونده معوقه رسیدگی شده است.

وی افزود: همچنین متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان، به در خواست های ۴۷۷ پرداخت و ذکر کرد: در ماده ۴۷۷ پرونده هایی که حکم آن قطعی شده مورد بررسی قرار می گیرد که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۰ درصد افزایش حقوقی داشته و تنها ۶ درصد از این درخواست‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسینی به درصد اشتغال زندانیان اشاره و یادآور شد: اشتغال زندانیان استان ۲۰ درصد افزایش داشته و جمعیت کیفری زندان‌های استان ۲ درصد کاهش داشته است.

۴۶