علمی و پزشکی

امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید وجود دارد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم تقویت تاب‌آوری جامعه در برابر بیماری‌های همه‌گیر تاکید کرد.

به گزارش اینترنشنال نیوز، دکتر محمدمهدی گویا در کارگاه آموزشی «نهایی‌سازی کووید 19/برنامه ترویج و پاسخ آنفولانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی و عفونی تنفسی» که توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، گفت: هنوز امکان مواجهه با همه گیری های جدید وجود دارد، بنابراین ضروری است که آمادگی خود را برای بیماری افزایش دهیم.

وی با اشاره به اختلالات روانی و آسیب های ناشی از اپیدمی کرونا در بین مردم، گفت: این بیماری برای افراد از هر اقشار مشکلاتی ایجاد کرده است. در طول اپیدمی کرونا شاهد تعداد قابل توجهی از مرگ و میر در سراسر جهان بودیم. در برخی از کشورها، اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفت و مردم تحصیل و کار را رها کردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: حدود دو سال و نیم از شیوع کووید 19 در جهان می‌گذرد و این همه‌گیری درس‌های زیادی به ما آموخته است و باید این درس‌ها را در آینده به کار ببریم. نسل کرد: در کمتر از یک سال دنیا واکسن کووید 19 را معرفی کرد و در کشور ما نیز با کمک متخصصان داخلی واکسن های مربوطه در کمترین زمان ممکن به بازار عرضه شد و بخش قابل توجهی از مردم کشورمان در برابر این بیماری همه گیر مصون شدند. واکسن های ملی

دکتر گویا برگزاری این کارگاه را در راستای تدوین برنامه های عملیاتی آتی مهم دانست و در پایان گفت: امیدواریم شاهد برنامه ریزی عملیاتی با مشارکت همه نهادها و ذی نفعان باشیم.

یک برنامه جامع برای مقابله با اپیدمی ها تهیه کنید:

در ادامه این برنامه، دکتر قادری – رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در این وبینار از تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی ها در کشور خبر داد و گفت: زمانی که سیستم آمادگی مقابله با بحران اپیدمی را نداشته باشد، شیوع بیماری تنها پس از انتشار در بین مردم پاسخ داده می شود و پس از مدتی نسبتاً طولانی می توان تا حدی آن را کنترل کرد. این در حالی است که می توان سیستم را برای مقابله با این بیماری قبل از شیوع آن در جامعه آماده کرد و پاسخ آن را بسیار سریعتر از قبل ارائه کرد.

دکتر قادری افزود: خطرات زیادی در جهان وجود دارد و تغییرات آب و هوایی نیز احتمال ابتلا به همه گیری های مختلف را در جوامع مختلف افزایش می دهد.

وی گفت: ما برای مقابله با همه‌گیری به یک برنامه بلندمدت نیاز داریم و اقدامات کوتاه‌مدت را نمی‌توان تنها پس از هر بار شیوع انجام داد. بحث سلامت مستلزم ایجاد راهبرد حاکمیتی و نیازمند حمایت و کمک همه سازمان ها و نهادها است و در این راستا باید برنامه داخلی و خارجی تدوین کنیم.

اجرای برنامه کنترل بیماریهای عفونی در سه مرحله:

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون تلاش‌هایی برای برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای مبارزه با بیماری‌های واگیر انجام شده است، اما اجرایی نشده است. اما اکنون مراحل لازم انجام شده و طرح جامعی در سه فاز برای این امر نوشته شده و در حال بررسی نسخه نهایی هستیم.

قادری خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت های پراکنده ای دارد که می توان با این برنامه هماهنگ کرد و به برنامه ای با عملکرد مناسب داخلی تبدیل کرد. در این راه باید برنامه ریزی و آمادگی لازم را برای مقابله با اپیدمی قبل از وقوع آن داشته باشیم.

او اضافه کرد: بر اساس این برنامه، وضعیت جامعه به طور مکرر از نظر خطر ارزیابی می شود و در هر مرحله از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد شناسایی و پیگیری می شود.

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از در دست تهیه نرم افزاری نیز خبر داد و ادامه داد: یک سازمان می تواند در هنگام اعلام شیوع بیماری در جامعه، این نرم افزار را پیاده سازی کند و با شناسایی فاز بیماری، وظایف و اقدامات لازم خود را بشناسد و نسبت به آنها اقدام کند. این بسیار مفیدتر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری دیرهنگام خواهد بود.

قادری تاکید کرد: سازمان ها و نهادها باید از این پس برنامه ریزی برای اپیدمی را طبق دستورالعمل های مشخص آغاز کنند تا نیازی به تعطیلی فعالیت ها به ویژه در بخش های صنعتی و اقتصادی کشور نباشد.

گفتنی است، کار کارگاه ملی نهایی‌سازی برنامه ارتقای آمادگی و واکنش به کووید-۱۹/آنفلوانزای همه‌گیر و سایر بیماری‌های عفونی تنفسی حاد (در حال ظهور و ظهور) از ۱۳ تا ۹ تیرماه در تبریز برگزار می‌شود. .

انتهای پیام: