انتخاب رئیس‌جمهور نباید در گرو برگزاری مناظره‌ها باشد

انتخاب رئیس‌جمهور نباید در گرو برگزاری مناظره‌ها باشد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انتخاب رئیس‌جمهور نباید به نتایج برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در صداوسیما موکول شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در ویژه‌برنامه گرامیداشت «روز ملی بسیج اساتید» به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نمایش تخریب‌ها و تخطئه‌ها از ویژگی‌های برگزاری این‌گونه مناظره‌هاست که فضای جامعه را آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه در مناظره‌ها قدرت بیان افراد و نه حقانیت مطالب به آزمون گذاشته می‌شود، ادامه داد: فرد پیروز و برنده در مناظره انتخاباتی لزوماً نمی‌تواند در عرصه مدیریت هم برنده باشد. بستر کاملی برای برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در صداوسیما فراهم شده در مناظره‌های جاری، تنش و تخریبی بین داوطلبان وجود نداشته؛ اما نامزد‌های انتخابات در مناظره سال ۸۸ مقابل هم قرار گرفتند و این وضعیت در سال‌های بعد هم خیلی تُندتر شد. سنت غلطی در این مناظره‌ها گذاشته شده که هر کسی تخریب بیشتری کرد، رأی می‌آورد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هیجان آفرینی و جلب‌توجه بیشتر در مناظره‌ها در گرو تخریب رقباست، اضافه کرد: راه شناسایی مدیر خوب و توانمند مناظره نیست و استادان دانشگاه باید در این زمینه بررسی علمی و کارشناسانه‌ای انجام دهند که آیا لزوماً افرادی که مدیریت خوب دارند، خوب سخنرانی می‌کنند.

پناهیان با بیان اینکه تخریب رقبا در ایام انتخابات، رفتار ناصحیح اجتماعی است، عنوان کرد: تخریب و اعتراض بی‌خود در مناظره‌ها یکی از موانع انتخاب صحیح بوده و ضد مشارکت است و انتخابات با این سبک، کشور ما را دچار عقب‌ماندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه همه موظفیم که با گفت‌وگوی بیشتر با مردم، آنها را برای انتخاب اصلح و دقیق‌تر راهنمایی کنیم، مطرح کرد: جامعه دینی همواره در معرض امتحان‌های بزرگ الهی قرار دارد و در صورتی که خودمان را اصلاح نکنیم، نباید انتظار بهبود اوضاع را هم داشته باشیم.

خروج از نسخه موبایل