انواع شیرآلات صنعتی در دیگ بخار

در دیگ بخار وظایف مهمی از قبیل کنترل و توقف جریان  و نمایش حد آب در دیگ، تغذیه دیگ، ایمنی دیگ، قطع و وصل و تنظیم جریان خروجی  را برعهده دارند. و با انتخاب صحیح شیرآلات در دیگ بخار، عملکرد و کارایی و ایمنی دیگ بخار، به طور فزاینده ای بهبود می یابد.

شیر آلات صنعتی در دیگ بخار:

شیر تغذیه: این نوع شیر قبل و بعد از دیگ بخار نصب می شود و یک طرفه می باشد و از بازگشت سیال و یا بخار به درون پمپ ممانعت به عمل می آورد. این شیر باید به صورت کاملا باز باشد تا در حرکت سیال اختلال ایجاد نکند. پس از آبگیری و قطع شدن پمپ این شیر از بازگشت آب و بخار به سمت پمپ جلوگیری به عمل می آورد. با کنترل حرارت لوله ارتباطی در بین شیر تغذیه و پمپ از عدم بازگشت بخار و آب به پمپ اطمینان حاصل می کنیم. که این عمل بعد از خاموش شدن پمپ صورت می پذیرد.

و در صورت  بالا رفتن حرارت و برگشت بخار و آب بایستی سریعا شیر تغذیه را ببندیم، و شیر یکطرفه را از رسوبات پاک کرده و اطمینان حاصل کنیم که سطح آب بندی خراش و خوردگی نداشته باشد. و در صورتی که آب در مخزن تغذیه و دی اریتور بیشتر از سطح آب دیگ بخار بود در هنگام خاموش بودن و عدم وجود فشار در دیگ بخار، ابتدا شیر تغذیه را بسته که از ورود آب به مخزن جلوگیری  شده که آب سرریز نشود.

شیرآلات صنعتی

شیر آب نما برنجی: این نوع شیر برای مشخص کردن میزان آب داخل دیگ بخار کارایی دارد. شیشه های آب نما دو عدد شیر مخصوص در پایین و بالا داردکه به وسیله آنها آب از قسمت پایین وارد شده و بخار نیز از قسمت بالا فشار وارد می کند و اجازه ورود آب بیشتر از سطح واقعی خود را نمی دهد.

شیرآلات صنعتی تخلیه کنترل سطح: این نوع شیر عمل پاکسازی و تخلیه تمام محفظه شناور و اتصالات از قبیل آب و بخار را برعهده دارد و در پایین کنترل کننده ها نصب می شود و نام دیگر آن شیر زیر موبری و یا شیر تخلیه مرحله ای می باشد.

خرید

شیر اطمینان: کاهش فشار در دیگ بخار به صورت مکانیکی از وظایف این نوع شیر است. بر اساس استاندارد و ظرفیت دیگ، نصب یک یا دو شیر اطمینان بر مسیر آب دیگ بخار، الزامی است. این شیر ها به صورت تک فنره و یا دوفنره هستند.

شیر اصلی خروج بخار در شیرآلات صنعتی: جهت قطع و وصل و تنظیم جریان خروجی بخار در قسمت بالایی دیگ این شیر را وصل می کنند. در صورتی که چندین دیگ به صورت همزمان وارد مدار شوند بایستی بعد از خروجی هر شیر اصلی یک شیر یکطرفه نصب شود تا در صورت افت فشار در هر دیگ، از ایجاد شوک های ضربه ای و بازگشت بخار به دیگ جلوگیری شود.

شیر تخلیه بخار:در دیگ های بخار از این شیر به عنوان شیر اصلی دیگ بخار مسیر خروجی بخار دیگ استفاده می شود ولی در مصارف عمومی جهت قطع و وصل و یا تنظیم جریان مورد استفاده قرار می گیرد. این شیر در دیگ های بخار در پایین ترین نقطه جهت زیرآب زنی و خارج نمودن آب و رسوبات نصب می گردد. این شیر بایستی هر 4 ساعت یکبار، در زمانی که دیگ تحت فشار است به مدت حدود 15 ثانیه باز شود تا رسوبات خارج شده و از تجمع رسوبات جلوگیری شود. جهت این امر می توان از یک شیر پنوماتیک تایمر دار استفاده شود.

شیر نمونه گیری: جهت تعیین کیفیت آب مصرفی و مشخص شدن میزان سختی آب در دیگ بخار از شیر نمونه گیری در دیگ بخار، استفاده می شود.

شیر سماوری: نام دیگر این شیر پلاگ ولو می باشد که دسته آن در چهارجهت امکان قرار گیری دارد. در این نوع شیر از یک سیلندر و یا سوپاپ جهت توقف جریان سیال استفاده می کنند.

انواع شیرآلات صنعتی در دیگ بخار

 تقسیم بندی شیرهای کنترل:

شیرآلات صنعتی یک طرفه: در صورت جریان سیال در خلاف جهت مورد نظر شیر بسته می شود.

شیر فشار شکن:در مسیر هایی که پرشیب هستند جهت کنترل فشار جریان سیال از این نوع شیر استفاده می گردد.

شیر نگهدارنده فشار: در برخی موارد به دلیل برداشت زیاد از سیال فشار کاهش می یابد که جهت تامین فشار از این نوع شیر استفاده می شود.

شیر اطمینان: هنگام بالا رفتن فشار از حد مجاز از این نوع شیر استفاده می شود و در این حالت شیر بسته می شود.

شیر کنترل دبی: از این نوع شیر جهت تنظیم دبی سیال استفاده می نکاتی در مورد دسته بندی انواع ولو

انواع کلاس ولو بر اساس فشار یا پرشر:

انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد هر کدام

در ادامه قصد داریم تا به معرفی انواع شیرآلات صنعتی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و سایر صنایع و کاربرد هر یک بپردازیم. انواع شیرآلات صنعتی یا ولو ها از نظر نوع ساخت و مکانیزم عملکرد به 21 دسته بندی تقسیم می شوند. در ادامه به اختصار به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هرکدام از انواع شیرآلات صنعتی زیر به صفحه اختصاصی آن محصول در سایت پایپینگمال مراجعه نموده یا با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

به این نوع، needle نیز می­گویند. وظیفه اصلی این نوع شیرها کنترل جریان سیال بوده و عملکردی مشابه شیر کروی دارد منتها از یک سوزن بلند و نازک کمک گرفته شده است. چون مکانیسم این نوع شیرها مورد اعتماد طراحان است، در عملیاتی که بسیار حساس و دقیق باشند به کار می روند.

به این نوع، پرده ای نیز می­گویند. در صنایعی که سیال آن بسیار خطرناک و سمی یا حاوی ذرات جامد باشد از این نوع شیرها استفاده می­گردد ولی در محیط هایی که درجه حرارت بسیار بالا باشند، به دلیل ذوب شدن دیافراگم، نمی­توان از این نوع شیرها استفاده نمود.

9- شیر قطع خودکار جریان:

به این نوع، شیرهای جریان اضافی، چک کننده سرعت، دستگاه بستن جریان در مواقع اضطراری و… نیز می­گویند. در محیط هایی که احتمال شکستن لوله به دلیل فشار بالای مایعات و گازها وجود داشته باشد یا احتمال زلزله بالا باشد و یا به هر دلیلی سرعت جریان سیال بیش از حد نرمال باشد، از این نوع شیرها استفاده می­کنند که به صورت خودکار جلوی جریان را می­گیرد.

10- شیر برگشت معکوس فاضلابی:

برای کم کردن فشار سیال عبوری و ثابت نگه داشتن فشار در قسمت خروجی شیر استفاده می شود. شیر فشار شکن برای عبور آب، بخار آب ، روغن داغ و سایر مایعات تحت فشار در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود.

12- شیر اطمینان:

در کلیه تأسیساتی که تحت فشار بالا رونده بوده و محتوی گاز، هوا یا بخار می باشند به کار می­روند تا در مواقعی که دستگاه های کنترلی خراب شدند، با خارج کردن مقداری از هوا و بخار، آن را به سطح اطمینان برساند. دارای سه نوع: با فنر، وزنه­ای و با فنر و دیافراگم می باشد.

13- شیر تخلیه:

شیر تخلیه در دیگ های بخار قرار داده می شوند تا از طریق آنها، رسوب و دیگر ناخالصی ها تخلیه شوند. این شیر های تخلیه دارای قابلیت تخلیه سریع بخار، آب و روغن در حرارت و فشار بالا می باشد. شیر تخلیه دیگ بخار به عنوان یک تنظیم کننده دما و فشار کاربرد بسیاری در پالایشگاه ها ، پتروشیمی ها و صنایع سبک و سنگین دارد.

14- شیر سه راهه دستی:

در سیستم تهویه مطبوع یا صنایعی که در آنها نیاز به کنترل دما، فشار و غیره باشد استفاده می­گردند که درجه حرارت سیال عبوری را کنترل می­کنند، از دو راه سیال را به هم مرتبط و طرف سوم به انشعاب متصل می گردد.

15- شیر زانویی:

در مواردی همچون، سیال با دما و ویسکوزیته بالا، سیال دارای اختلاف فشار صفر و سیال دارای جسم خارجی استفاده می کنند. شیر زانویی به شکل زانو و دارای دو مقطع رزوه ای برای اتصال لوله می باشد.

16- شیر شلنگی:

جهت آبیاری باغچه و فضای سبز به کار می­رود، جنس آنها معمولا از پلاستیک، برنج یا سرب می باشد.

17- شیرهای خاص:

جهت مصارف خاص مانند گردش آب در حلقه­ دیگ، تغذیه آب به یک مخزن یا برای شیر تغذیه دیگ بخار به کار می روند.

18- شیر خودکار:

در این نوع شیرها، با تغییر دادن درجه­ باز بودن دریچه این شیر، میزان عبور سیال را کنترل می­کنند تا به بهترین نقطه شرایط کارکردی برسد.

19- شیر آب نما:

جهت قطع و وصل ارتباط آب با آب نما به کار می روند. این شیر ها همانطور کهاز نامش پیداست در حوضچه های آب و آب نماها کاربرد زیادی دارند.

20- شیر متعادل کننده:

از این نوع هنگامی استفاده می­شود که بخواهند افت فشار شیر و مقدار جریان سیال را به مقدار نرمال خود برسانند.

21- شیر تخلیه کننده فشار:

همانند شیر های اطمینان، با تخلیه مقداری از سیال، از افزایش فشار بیش از حد آن جلوگیری می­کند با این تفاوت که این شیرها برای مایعات به کار می­روند و شیرهای اطمینان برای هوا و بخار استفاده می شوند.

خروج از نسخه موبایل