انواع مواد و محصولات پلیمری کدامند؟

محصولات پلیمری از پلیمریزاسیون مونومرها تشکیل شده و از قرن 20 وارد زندگی انسان‌ها شدند. این محصولات از مواد اولیه نفت و گاز تهیه شده و در صنایع مختلف کاربرد زیادی از خود نشان می‌دهند. این محصولات شکل پذیری بسیار بالایی داشته و عایق حرارتی و الکتریکی هستند، همچنین قیمت مناسبی داشته و در برابر خوردگی مقاومت زیادی نشان می‌دهند به همین دلیل این روزها به طور گسترده در صنایع گوناگون کاربرد دارند.

صنعت

صنعت

انواع محصولات پلیمری

اصولا این محصولات به دو دسته ترموپلاستیک‌ها و ترموست‌ها تبدیل شده که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. در ادامه به طور دقیق این دو دسته را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • ترمو پلاستیک: این نوع متریال به سبب ساختاری که دارند در زمان کوتاه به راحتی سرد یا ذوب می‌شوند. بر این اساس می‌توانید در ابتدا آن‌ها را ذوب کرده و سپس با سرد کردن محصولی جامد داشته باشید. این محصول اغلب به شکل پلاستیک توسط تامین کننده مواد شیمیایی عرضه می‌شود. جالب است بدانید که قابلیت بازیافت دارد بر این اساس کمتر به محیط زیست آسیب زده و به نوعی می‌توان گفت سازگاری بیشتری با محیط زیست از خود نشان می‌دهد.
  • ترموست: این محصولات شبیه به ترمو پلاستیک‌ها نبوده و بدین ترتیب در برابر حرارت ذوب نمی‌شوند. قابلیت بازیافت نداشته و به همین دلیل به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند. به دلیل معایبی که دارند این روزها تولید آن‌ها رو به کاهش است. از جمله ترموست‌‌هایی که کاربرد بسیار زیادی دارند باید به ملامین اشاره کنیم که در تولید ساخت بدلیجات و وسایل تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد مواد و محصولات پلیمری 

محصولات پلیمری از آن دست متریالی هستند که به طور گسترده در صنایع مختلفی بکار گرفته می‌شوند، از جمله مهمترین کاربردهای این نوع محصولات باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  • تولید قطعات خودرو،سیستم سوخت و تولید انواع لاستیک
  • تولید انواع در، پنجره، لوله و سایر قطعات ساختمانی
  • تولید بسته بندی مواد شیمیایی، دارویی و غذایی، تولید انواع شیشه و قطعات نظامی
  • تولید انواع لوازم ورزشی، کفش و راکت ورزشی و …
  • تولید تانکر، لوله آب و کابل فشار قوی
  • برای تولید کابل برق، چسب، رنگ، دریچه مصنوعی قلب و …
  • تولید قطعات لاستیکی و پلاستیکی ماشین
  • تولید دندان مصنوعی و مواد اولیه کامپوزیت دندان

ویژگی محصولات پلیمری

از جمله ویژگی‌های محصولات پلیمری می‌توان به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  1. عایق گرما و برق بوده و بر این اساس برای تولید پریز برق، سیم یا روکش، دسته قابلمه، دستگیره قهوه جوش و … کاربردی خواهد بود.
  2. این محصول وزن کمی دارد و علاوه بر اینکه بسیار سبک است بسیار قوی خواهد بود.
  3. انعطاف پذیری بالایی داشته و مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند بدین ترتیب برای ساخت لوازم خانگی موثر هستند.
  4. نسبت به مواد شیمیایی مقاوم عمل کرده به همین دلیل به منظور بسته بندی انواع شوینده کاربری عمل می‌کند.
  5. از ویژگی‌های این نوع متریال باید به امکان ذوب مجدد اشاره داشته باشیم، بر این اساس پس از فرآیند شکل گیری می‌توانید مجددا آن را ذوب کنید.

به طور جامع باید گفت که محصولات پلیمری با شکل پذیری بالا و قیمت مناسب از سوی تامین کنندگان در دسترس قرار گرفته و در صنایع گوناگونی چون پزشکی، هوافضا، نساجی و… کاربردی هستند اما قابل اشتعال بوده و به سبب اینکه تجزیه طولانی دارند ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شوند بر این اساس در هنگام تهیه این نوع متریال به تمامی این موارد دقت داشته باشید.

برای اطلاع بیشتر به https://www.shahrekhabar.com/adv/17257901488273 مراجعه نمایید.