سفارش بسته بندی انواع محصولات در جذب مشتریان جدید و وفاداری مشتریان قدیمی میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. همانطور که میدانید جذب مشتری به معنای فروش بیشتر مجموعه و در نهایت سود بسیار بالای برند شما است. از بسته بندی میتوان به عنوان ابزاری جهت بازاریابی محصولات خود استفاده کرد. در این مقاله اهمیت بسته بندی و تاثیر آن در فروش را برای شما شرح دادهایم، با ما همراه باشید.
بسته بندی انواع محصولات برای حمل آسانتر و سالم رساندن محصول به دست مشتری نهایی استفاده میشود؛
استفاده از بسته بندی میتواند فرصتی بزرگ برای افزایش فروش مجموعهی شما باشد.
بر اساس نظرسنجی و تحقیقات اخیر، 72 درصد از افراد، تاثیر طراحی و کیفیت بسته بندی بر روی تصمیمات خرید خود را تایید کردند.
اگر برای طراحی بسته بندی محصول خود از ایدههای خلاقانه استفاده نکنید، در واقع فرصت تبلیغات، بازاریابی و در نهایت فروش بیشتر مجموعهی خود را از دست دادهاید. برای تعرفه طراحی بسته بندی کلیک کنید
بیایید بررسی کنیم که چگونه بستهبندی محصول میتواند بر فروش تأثیر بگذارد و چرا اینقدر مهم است.
مزایای استفاده از بسته بندی باکیفیت و اختصاصی چیست؟
کیفیت و طراحی بسته بندی محصولات اهمیت دارد؟
قطعا جواب این سوال بله است.
بسته بندی نقشهای اساسی و مهم برای شرکتها و مشتریان آنها ایفا میکند.
نقشهای مختلفی مثل بازاریابی، فروش و شناخت بیشتر برند را بر عهده دارد.
در ادامه به اهمیت بسته بندی در فروش برند میپردازیم:
یکی از نقشهای مهم و کاربردی که بسته بندی دارد، محافظت از محصولات داخل بسته بندی از زمان ارسال و حمل آن، تا لحظهی باز کردن بسته توسط مشتری است.
اگر محصول هنگام تحویل به مشتری آسیب ببیند، قطعا تصور او از شرکت شما هم آسیب خواهد دید و احتمالا مجبور به تعویض، جایگزینی یا عودت دادن هزینهی محصول هستید.
طراحی بسته بندی باید به گونهای باشد که به راحتی باز شود، اینکار باعث میشود مشتری تجربهی بهتری از پکیجینگ برند شما داشته باشد.
استفاده از بسته بندی اختصاصی و منحصر به فرد باعث میشود محصولات برند شما در ذهن مشتریان ماندگار شود.
بسته بندی باید از طریق متن، تصاویر و… اطلاعات کافی را به مشتری ارائه دهد تا مصرف کننده بتواند به سرعت تشخیص دهد که چه چیزی داخل بسته وجود دارد.
استفاده از رنگ مناسب و متفاوت میتواند برای درک بهتر محصول توسط مشتری تاثیرگذار و برای برند شما مفید باشد.
زمانی که از خود در بسته بندی محصولات استفاده کنید، باعث شناسایی محصولات و برند خود میشود مشتری برند شما را راحتتر کند.
بسته بندیهایی که از لوگو، رنگها و فونت مربوط به برند استفاده میکنند، به مشتری کمک میکند تا برند شما را راحتتر شناسایی کنند.
استفاده از لوگو، رنگها و فونت مناسب و مرتبط با برند در بسته بندی اختصاصی میتواند به مشتریان جدید کمک کند تا با برند شما آشنا شوند و به راحتی با محصولات ارتباط برقرار کنند.
بسته بندی باید با برند شرکتی که محصول را میفروشد، مطابقت داشته باشد، چون بسته بندی یک فرصت عالی برای برندینگ و تبلیغات است.
بسته بندی محصولات نقش اساسی در افزایش فروش دارد که در ادامه به اهمیت بسته بندی میپردازیم.
بسته بندی محصولات چگونه میتواند فروش برند شما را افزایش دهد؟
از آنجایی که از هر 10 خریدار 7 نفر میگویند که بر تصمیمات خرید آنها تأثیر میگذارد، شرکتها باید طراحی بسته بندی محصولات برند خود را هم از نظر کارایی و هم از نظر بازاریابی و فروش در نظر بگیرند و انتخاب کنند.
بسته بندی چه تاثیری در فروش مجموعهی شما دارد؟
هنگامی که مصرف کنندگان با تنوع زیادی از محصولات در فروشگاه مواجه میشوند، عامل اصلی در تصمیم گیری آنها بسته بندی محصول است.
بسیاری از خریداران، محصولی را انتخاب میکنند که بسته بندی آن جلب توجه میکند. مثل بسته بندی پسته که توجه بیشتری رو به خود جلب می کند
اکثر افراد حداقل یکبار محصولی را فقط به دلیل بسته بندی جذابی که داشته و جلب توجه کرده است خریداری کردهاند.
بسته بندی باکیفیت و جذاب باعث میشود محصول شما نسبت به محصول رقبا متمایز شود و در واقع به فروش مجموعهی شما کمک میکند.
بستهبندی محصولات اولین برداشتی است که افراد از برند شما دارند، به همین دلیل بهترین کار این است که اولین برداشت برند شما به خوبی ایجاد شود.
اگر بسته بندی شما باکیفیت باشد، مشتریان، برند و محصولات شما را ارزشمند میدانند و احتمال خرید مجدد این افراد از شما به شکل قابل توجهی افزایش مییابد.
محافظت از محصول داخل بسته بندی برای مشتری اهمیت دارد؛
بسته بندی باید محکم و مقاوم باشد تا هنگام حمل محصول آسیب نبیند.
اگر این موارد در بسته بندی رعایت نشود، از نظر خریداران، شرکت انتخابی آنها به اندازهی کافی به محصولات و مشتریان خود اهمیت نمیدهد.
بسته بندی حتی میتواند یک ابزار موثر در بازاریابی آنلاین باشد.
مشتریان شما ممکن است تصاویر یا ویدئویی جذاب از بسته بندی محصول خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند و اینکار برند شما را بهبود میبخشد و به مرور زمان مشتریان جدیدی جذب برند شما میشوند.
در یک نظرسنجی، 60 درصد از خریداران محصولات آنلاین گفتند که تمایل دارند عکس یا ویدیوی محصول جدید را که بسته بندی خاص و لوکس دارد به اشتراک بگذارند.
در میان افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، 35 درصد از افراد تمایل به تماشای ویدیو آنباکسینگ هستند و 55 درصد از افراد گفتند که دیدن ویدئو بازگشایی جعبهی منحصر به فرد، حس اشتیاق در آنها بوجود میآورد که آنها میل بیشتری برای خرید محصول دارند.
تأثیر بسته بندی محصول بر رفتار خرید مصرف کننده
بسته بندی اصولی و استاندارد بر درک مصرفکنندگان از برند شما تاثیر میگذارد به همین دلیل افراد زیادی میتوانند با برند شما ارتباط موثر برقرار کنند و در نهایت محصولات بیشتری از مجموعهی شما به فروش میرسد.
طراحی اختصاصی بسته بندی، به ویژه استفاده از رنگ مرتبط با محصول و برند، نقش مهمی در درک خریداران از برند شما دارد.
بر اساس مقالات منتشر شده در وب سایتهای معتبر خارجی، به این موضوع اشاره شده است که بستهبندی خوراکیها و مواد غذایی بر درک کودکان از طعم محصولات تأثیر دارد.
تحقیقات اثبات کرده است که رنگها تاثیر زیادی در فعالیتهای مغزی و تصمیمات افراد دارد.
وقتی افراد بستهبندی جذابی را میبینند، فعالیت مغزی شدیدتری دارند که در اکثر مواقع به خرید محصول ختم میشود.
بطور مثال رنگ قرمز محرک است و ضربان قلب را افزایش میدهد همچنین ممکن است اشتها را افزایش دهد، به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های مواد غذایی و نوشیدنی از آن در لوگو و بسته بندی خود استفاده میکنند.
چگونه بسته بندی مناسب با برند خود را انتخاب کنیم؟
موارد زیر را در نظر بگیرید تا در انتخاب بسته بندی مناسب به شما کمک کند:
مخاطبین هدف برند شما:
یکی از عوامل کلیدی و مهم که باید در نظر داشته باشید، مخاطبان هدف شما هستند.
شما باید ترجیحات، علایق و انتظارات آنها از محصول و برند خود را بدانید.
از طریق نظرسنجی میتوانید اطلاعاتی مثل، سلیقه، انتظارات مشتریان و نظرات کاربران را دریافت کنید و در نهایت بسته بندی مناسب برای محصولات برند خود را تهیه کنید.
به عنوان مثال، مشتریان شما ممکن است بستهبندیهایی که به راحتی باز میشوند و کاربردی هستند و یا رنگهای ملایم و پاستلی در بسته بندی خود را ترجیح دهند.
مطابقت داشتن بسته بندی با برند شما:
بستهبندی باید با برند شما همخوانی داشته باشد، این کار به افراد کمک میکند تا محصولات برند را به راحتی شناسایی کنند و باعث بهبود هویت برند شما شوند.
محافظت از محصول داخل بسته بندی:
با توجه به نوع محصولی که پکیجینگ میشود باید بسته بندی کاربرد محافظت از محصول را داشته باشد تا کالا سالم به دست مشتری نهایی برسد.
برای مثال، بسیاری از محصولات غذایی به بسته بندی نیاز دارند که رطوبت و اکسیژن را از خود دور نگه دارد، یا عایق سرما و گرما باشد، بنابراین استفاده از بسته بندیهایی که اینکار را انجام میدهند بسیار کاربردی و مهم است.
در پایان اضافه کنیم که خیلی مهم است که بسته بندی محصول خود را به که در حوزه شما تجربه دارد بسپارید.
عضویت در مجله چاپ و بسته بندی و دریافت مقالات روز این حوزه
لطفا ایمیلتان را در فرم زیر وارد کنید
در دنیای رقابتی امروز که جذب و حفظ مشتری یکی از اصلی ترین شاخصه های بقا و موفقیت سازمان ها است، بسته بندی مناسب شرط لازم تحقق چنین هدفی است.
بسته بندی یکی از بخش های مهم مبحث در بازاریابی وفروش محصولات می باشد زیرا اولین چیزی است که مشتریان از یک محصول مشاهده می کنند. بسته بندی محصولات اگرچه ممکن است برای صاحبان مشاغل هزینه های بالایی دربر داشته باشد، اما در مقابل بسیار ضروری می باشد زیرا مزایای بسیاری برای تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده نهایی دارد که اصلی ترین آنها اطلاعاتی است که به مصرف کننده منتقل می کند. مانند دستورالعمل مصرف، مواد استفاده شده در ترکیب محصول، نشانه استاندارد و موارد دیگری که طبق ضوابط قانونی یا تجاری، باید روی بسته بندی ها نوشته شود و مصرف کنندگان نیز در هنگام خرید به دنبال این اطلاعات بر روی بسته بندی می گردند. در واقع بسته بندی معرف محصولات می باشند.
تعریف بسته بندی
کلیه تولیدات ساخته شده از مواد گوناگون با رعایت قواعد فنی و الزامات گوناگون، که بصورت پوشش، ظرف یا محافظ برای حفاظت از محصول و تامین کیفیت آن در مراحل تولید یا پس از آن تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده، برای جابجایی، حمل و نقل، انبارش، توزیع و عرضه کالا یا محصول به مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
دلایل اهمیت بسته بندی محصولات
1- حفظ محصول
بسته بندی محصولات را در برابر عوامل محیطی که ممکن است به کالا آسیب برساند از محل تولید تا انبار و از انبار تا دست مصرف کننده حفظ می کند.
2- جلب توجه خریدار و ترغیب او به منظور خرید محصول
بسته بندی با ظاهری زیبا، جذاب و چشمگیر که عاری از هرگونه نقص و ایرادی به مثابه تابلویی متمایز و برجسته است نظر مصرفکننده را به خود جلب می کند. هر آنچه که درخشش و تمایز یک کالا در میان انبوه کسالتبار و خستهکننده محصولات رقیب بیشتر باشد مشتریان برای شما و محصولتان امتیاز ویژهای قائل خواهند شد.
3- نقش مهمی در تصمیم گیری های مصرف کننده
اهمیت بسته بندی به حدی است که می توان گفت یک ابزار بازاریابی و ارتباطی برای هر کسب و کاری می باشد . رنگ های مورد استفاده در بسته بندی محصول نقش مهمی در تصمیم گیری خرید مصرف کننده ایفا می کنند. مغز انسان به رنگ ها به شیوه های مختلف واکنش نشان می دهد، بنابراین رنگ بسته بندی را مطابق با آن انتخاب کنید. رنگ ها با توجه به سن، محل زندگی و نوع درآمد افراد و نوع محصول دارای پیام های گوناگونی هستند. یک بسته بندی جذاب و منحصر به فرد که بتواند بیش از یک حس مصرفکننده را تحریک کند، درک او را تقویت کرده و به هیجان وا میدارد تا نسبت به خرید محصول شما اقدام کند.
4- نشان دهنده وضعیت یا حتی کیفیت محصول
یک نوع محصول در داخل دو نوع بسته بندی مختلف به صورت آزمایشی به بازار عرضه شد. با اینکه کیفیت هردو یکسان بود، مصرف کنندگان محصول عرضه شده در یکی از بسته بندی ها را که دارای جذابیت بیشتری بود ترجیح دادند.بنابراین نوع بسته بندی بر کیفیت محصول نیز تاثیر گذاشته و حتی اگر محصولی کیفیت بالایی نداشته باشد ولی بسته بندی بهتری داشته باشد از فروش بیشتری برخوردار خواهد شد. همچنین نوع بسته بندی متناسب با محیط و محصول می تواند کیفیت محصول تولیدی را تا زمان مصرف آن حفظ کرده و از فاسد شدن آن تاحدی جلوگیری نماید.
5- تسهیل حمل و نقل و جابجایی
بستهها باید ویژگیهایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفاده ی مجدد از آن گردند. بسته بندی باید به گونه ای باشد که کالا در وسایل نقلیه به راحتی جای گیرد و حداقل فضا را اشغال کند و همچنین فرد بتواند تنها و به راحتی آن را حمل کرده و همراه خود ببرد.
6- اطلاع رسانی
در واقع بسته بندی فقط برای انتقال بار و محتویات آن نیست، اطلاعات را نیز حمل می کند. اطلاعاتی مانند مشخصات و ویژگی های کالای بسته بندی شده با هدف شناسایی آن، نحوه حمل و نگهداری، نحوه مصرف و استفاده از محصول، اطلاعات تولید مانند نام سازنده و تاریخ تولید و … به مصرف کنندگان و یا سایر افراد مرتبط را بیان می کند.
7- ایمنی ، حفاظت از مصرف کنندگان و محیط زیست
در برخی از محصولات به دلیل وجود ویژگی های ظاهری مانند سطوح تیز و برنده یا نوک تیز و یا خصوصیات شیمیایی مانند مواد سمی یا اشتعال زا و یا گازهای فرار، مخاطراتی برای نیروی انسانی دست اندرکار تولید، حمل و نقل، نگهداری، توزیع کنندگان و فروشندگان و کاربران وجود دارد که بسته بندی مناسب و ایمن و مطابق با مقررات و الزامات بین المللی می تواند از آنها جلوگیری کند. همچنین برخی از کالاها می توانند برای محیط زیست خطر ساز باشند و به محیط زیست پیرامون خود آسیب برسانند. گازهای سمی خطرناک یا زباله های هسته ای که در بسته بندی آنان از مواد و فناوری های ویژه ای استفاده می شود که از نشت آنان به محیط زیست جلوگیری شود. امروزه با تحقیقات بسیاری که انجام شده است ، بسته بندی هایی با مواد برگشت پذیر به طبیعت ساخته شده است.
بسته بندی محصولات را براساس موادی که برای تولید آنها استفاده می شود دسته بندی می کنند.اما دسته بندی دیگری وجود دارد که آنها را بر اساس لایه های موجود و عملکرد بسته بندی ها دسته بندی می کنند :
- بستهبندی اولیه : معمولاً کوچکترین واحد توزیع یا بکارگیری است و اولین لایه در برگیرنده محصول است که در تماس مستقیم با محصول میباشد و آنرا در بر میگیرد.
- بستهبندی ثانویه : بیرون از بستهبندی اولیه است . میتواند برای گروهبندی کردن بستههای اولیه بکار گرفته شود.
- بستهبندی سوم : برای حمل در کشتی و توزیع عمده بکار گرفته میشود.
برچسب بسته ها
همانطور که قبلا اشاره شد بسته ها منتقل کننده اطلاعاتی هستند که باید مطابق استانداردها خاص خود برچسب گذاری شود. این برچسب ها حاوی اطلاعاتی از قبیل :
- نام محصول
- تاریخ مصرف که شامل تاریخ تولد و تاریخ انقضاء می باشد.
- ترکیبات محصول
- شرایط استفاده
- شرکت تولید کننده
- کشور تولیدکننده و …