اوضاع عجیب یارانه‌های پنهان/ ۲.۵ برابر بودجه دولت رفت!

بودجه دولت

سال گذشته بیش از 1.6 تریلیون درام یارانه پنهان پرداخت شد که 2.5 برابر بیشتر از بودجه کل دولت است.

به گزارش اینترنشنال نیوز ، با وجود گذشت 10 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، مهمترین اهداف آن اصلاح سیستم یارانه ها به دلایلی مانند اجرای نادرست قانون بود ، گزارش رسمی دولت و نهادهای نظارتی به افزایش عجیب یارانه های پنهان را نشان می دهد.

46 درصد نقدینگی پنهان یارانه پرداخت شد

در همین حال ، جدیدترین گزارش دیوان محاسبات در مورد کاهش بودجه سال 1399 ، آمارهای جدیدی را مقایسه می کند که وضعیت منابع دیگر مناطق قابل مقایسه است. کالاهای اصلی برای پنج فرآورده نفتی و سوخت هوانوردی ، گاز طبیعی پرداخت می شود. ، برق و آب.

این رقم زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که نشان دهد سال گذشته یارانه دولت 2.5 برابر مخفیانه پرداخت شده است و در مقایسه با نقدینگی سنگین ، 46 درصد از سال گذشته است.

202 تریلیون برای کالاهای اساسی

جزئیات پرداخت یارانه های پنهان نشان می دهد که در سال 1399 مبلغ 202.765 میلیارد درام برای یارانه کالاهای اساسی پرداخت شده است.

در این راستا ، لازم به ذکر است که عمده یارانه کالاهای اساسی مربوط به تامین 4200 درام برای واردات شش کالا به همراه بخشی از واردات دارو ، تجهیزات و ملزومات پزشکی است که امسال ، با توجه به قانون بودجه برای واردات هشت میلیارد دلار این محصولات به ارز مورد نظر تبدیل می شوند.

از سوی دیگر ، یارانه 400 هزار و 56 میلیارد درام برای پنج محصول اصلی و سوخت هوا پرداخت شد.

گاز پیشرو در یارانه های پنهان است

یک یارانه پنهان دیگر که توسط دولت پرداخت می شود مربوط به گاز طبیعی است – 980.359 میلیارد درام ، که بالاترین سطح یارانه پنهان در سال گذشته است.

دولت یارانه های پنهان 12.150 میلیارد درام برای برق و 7850 میلیارد درام برای آب پرداخت کرده است.

این حجم زیاد یارانه های پنهان سالهاست در اقتصاد ایران پرداخت می شود ، در حالی که دولت با کسری بودجه زیادی روبروست و از سوی دیگر ، همیشه از پرداخت یارانه های پنهان و فساد صحبت می شود. اقدامات اصلاحی جدی دولت و مجلس تمام نشده است.

این در شرایطی است که بر اساس گزارش سازمان بودجه در سه سال گذشته ، پرداخت سالانه یارانه های پنهان بالغ بر 900 هزار میلیارد درام بوده است که البته مقدار زیادی از آن به دهک های پردرآمد اختصاص یافته است. به

انتهای پیام:

خروج از نسخه موبایل