این باکس خبری را بخوانید

در این باکس خبری برخی رویدادها و خبرهای دریافتی سینما و تئاتر را مرور میکنیم.

فیلم سینمایی “پدران” ساخته سالم صلواتی با فیلمنامه ای از محمدرضا گوهری و تهیه کنندگی شهرام مسلخی از چهارشنبه ۲۸ شهریورماه ساعت ۸ صبح در پردیس نماوا اکران آنلاین می‌شود.  
این فیلم که بهمن ماه سال گذشته اکران عمومی شده ،تا کنون در جشنواره های فیلم فجر، فستیوال بین المللی گوا، جشنواره فیلم داکا (بنگلادش)، پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه و… به نمایش در آمده است.
در خلاصه داستان “پدران” آمده است: رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در پدران حادثه‌ای دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.
در فیلم “پدران”علیرضا ثانی فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پور شعبانی، سعید باغبان و طالب عبداللهی بازی می کنند.
 

###

نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی صابر ابر پس از ۵ ماه اجرا در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب و استقبال مخاطبان، شامگاه ۲۵ شهریور به اجراهای خود پایان داد.

به گزارش اینترنشنال نیوز به نقل از مشاور رسانه‌ای، نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانی‌خرم و کارگردانی صابر ابر از ۲۲ فروردین سال جاری در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه رفت.

این نمایش اجراهای خود را که با استقبال مخاطبان همراه بود، شامگاه روز یکشنبه ۲۵ شهریور به پایان رساند. «امشب به صرف بورش و خون» طی ۵ ماه و ۱۹۴ اجرا، با احتساب ظرفیت ۱۴۴ صندلی سالن، پذیرای ۳۰ هزار مخاطب بود.

صابر ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی روی صحنه برد.

عکس از حسین حاجی‌بابایی است.

###

کارگاه «تعامل تهیه کننده وکارگردان در خلق اثر نمایشی» با حضور رضا گوران و محمد قدس در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران، با حضور رضا گوران و محمد قدس کارگاه «تعامل تهیه کننده وکارگردان در خلق اثر نمایشی» در قالب این رویداد هنری و با همراهی مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.

رضا گوران، کارگردان تئاتر، طراح صحنه، نویسنده و کارشناس ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری است.

محمد قدس نیز فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرده و در این سال‌ها نمایش‌های مختلفی را به عنوان تهیه‌کننده، مجری طرح، مدیر تولید و … به روی صحنه برده است.

کارگاه «تعامل تهیه کننده وکارگردان در خلق اثر نمایشی» یکی از مجموعه کارگاه‌های بیست و نهمین جشنواره استان تهران به مدیریت خشایار پیرعلمی است که پنجشنبه 29 شهریور 1403 از ساعت 14 تا 17 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.

حضور در این کارگاه رایگان و برای عموم آزاد است ولی برای هماهنگی بهتر متقاضیان می‌توانند از طریق لینک زیر ثبت‌نام کنند: https://tehran.theater.ir/fa/form_data/add/form_id=339 بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران در بخش‌های ایثار، نهال، لبخند، کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و نمایشنامه نویسی به دبیری امیرحسین شفیعی آبان 1403 برگزار می‌شود.

###

نشست تخصصی «بررسی رابطه ادبیات نمایشی با ادبیات داستانی در ایران» در قالب «سه‌شنبه‌های پژوهشی تئاتر» با حضور حسین کیانی و محمد طلوعی در مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

 به نقل از دفتر رسانه اداره کل هنرهای نمایشی، نشست تخصصی «بررسی رابطه ادبیات نمایشی با ادبیات داستانی در ایران» روز سه‌شنبه 27 شهریورماه ساعت 18 در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

نشست تخصصی «بررسی رابطه ادبیات نمایشی با ادبیات داستانی در ایران» در قالب دومین دوره از نشست‌های ماهانه دفترپژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی با عنوان «سه‌شنبه‌های پژوهشی تئاتر» میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

در این نشست که همزمان با روز شعر و ادب فارسی برگزار می شود، حسین کیانی (نمایشنامه نویس و کارگردان) و محمد طلوعی (نویسنده و فیلمنامه نویس) به عنوان سخنران حضور دارند.

ورود به این نشست که روز سه‌شنبه 27 شهریورماه ساعت 18 در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود، برای علاقه‌مندان آزاد است.

دومین دوره از سلسله نشست‌های «سه‌شنبه‌های پژوهشی تئاتر»توسط دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در یکی از سه‌شنبه‌های هر ماه برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است اولین دوره از سه‌شنبه‌های پژوهشی تئاتر در سال 1398 با هفت نشست تخصصی برگزار شده بود که با شیوع ویروس کرونا متوقف شد و بعد از آن نیز ادامه پیدا نکرد.

####

هشتمین برنامه «رادیو دراماتیک» با موضوع تئاتر دانشجویی برگزار و طی آن اعلام شد که عدم آگاهی مدیران وزارت علوم از تئاتر دانشجویی باعث مشکلات در حمایت از این حوزه شده است.

به گزارش روابط عمومی ، «رادیو دراماتیک» به تهیه‌کنندگی میثم عبدی، با اجرای علی جعفری فوتمی به عنوان کارشناس مجری و امید طاهری به عنوان کارشناس برنامه شامگاه شنبه 24 شهریور ماه در محل خانه هنر دیوار به صورت زنده برگزار شد و مهمانان ویژه این برنامه علیرضا اخوان و حسین عبداللهی از فعالان تئاتر دانشجویی بودند.

علی جعفری فوتمی در این برنامه گفت: در برنامه‌های گذشته تمرکز بیشتری بر جریان تئاتر دانشجویی داشتیم و یکی از مشخصه‌های این جریان برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی است. به نظر می‌رسد که بحث جشنواره همچنان مطرح خواهد بود، اما سعی خواهیم کرد تمرکز بیشتری بر روی جریان تئاتر داشته باشیم. ظاهرا عدم آگاهی مدیران وزارت علوم از تئاتر دانشجویی باعث مشکلات در حمایت از این حوزه شده است و جشنواره‌های تئاتر باید به دقت پیگیری شوند.

امید طاهری نیز در همین زمینه گفت: تئاتر دانشجویی به خروجی دانشگاه و چیزی که از دیوارهای دانشگاه به جامعه منتقل می‌شود مربوط است، در حالی که دانشجویان تئاتر ناظر به اتفاقات درون دانشگاه هستند. باید پذیرفت که جشنواره تئاتر دانشجویی نقش مهمی در انتقال نظریات به جامعه دارد. در کشورهای توسعه‌یافته، تئاتر به عنوان ابزار آموزشی مهم شناخته می‌شود و این درک باید در ایران نیز وجود داشته باشد.

حسین عبداللهی تأکید کرد که برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی به پویایی فضای تئاتر کشور کمک می‌کند و نباید به عنوان یک فعالیت فوق‌برنامه تلقی شود. او همچنین اشاره کرد که وزارت علوم به اهمیت واقعی تئاتر دانشجویی پی نبرده است و این موضوع باعث مشکلاتی در برگزاری جشنواره‌ها شده است.

علیرضا اخوان به تغییرات در دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت که باید به آسیب‌شناسی این تغییرات پرداخته شود.

او به ضرورت ایجاد فضای باز برای تجربه‌های جدید در تئاتر دانشگاهی پرداخت و تأکید کرد که حتی با وجود مشکلات، وجود دانشگاه‌ها از عدم وجود آنها بهتر است. حسین عبداللهی در نهایت گفت که دانشگاه‌های آزاد به ویژه در رشته‌های هنری از نظر تعداد ورودی‌ها به وضعیت بحرانی رسیده‌اند و نگاه اقتصادی دانشگاه آزاد به رشته تئاتر و سایر رشته‌های هنری منجر به نارضایتی‌های فرهنگی و آموزشی شده است.

در پایان برنامه، علی جعفری فوتمی به درگذشت پری صابری اشاره کرد و گفت این هنرمند تأثیر زیادی بر تئاتر ایران گذاشته است.

او افزود که هرچند کارهایش ممکن است مورد پسند همه نبوده باشد، اما نمی‌توان تأثیر او را بر تئاتر کشور انکار کرد.

برنامه تخصصی تئاتر «رادیو دراماتیک» هر هفته، شنبه‌ها، ساعت 20 از صفحه ایران دراماتیک در اینستاگرام به صورت زنده پخش می‌شود و علاقمندان می‌توانند مشروح هر برنامه را با جستجوی عبارت «رادیو دراماتیک» در تمام پخش کننده‌های پادکست بشنوند.

###

 نمایش «گم، میان منزوی‌ترین زاویه» با کارگردانی دانیال شیرپور و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان از امروز پس از ۸ ماه تمرین با اجراهایی محدود در تماشاخانه هیلاج روی صحنه رفت.

به گزارش مشاور رسانه‌ای پروژه، این نمایش با دراماتورژی ریحانه رضی از امروز دوشنبه ٢٦ شهریور ساعت 17:45 روی صحنه رفت.

نمایش «گم، میان منزوی‌ترین زاویه» با بازی آرمیتا قبادی، پریا خدا کرمی، آیلی شرفی و علی مهرنیا پس از نزدیک به ۸ ماه تمرین به‌صورت اجراهایی محدود در تماشاخانه هیلاج روی صحنه می‌رود.

دستیار کارگردان: حسین توکلی، طراح نور: ناتاشا ‌خمسوی، طراح صدا: آروین ‌فلاح، طراح لباس: تینا خداکرمی، عکاس: محسن توحیدی، مشاور روابط عمومی: سینا ‌کیهانی، دستیار صدا: اشکان جوبه، مدیر صحنه: فرنوش میرحاج، طراح صحنه: دانیال ‌شیرپور، طراح نور: ناتاشا ‌خمسوی، مدیر تبلیغات: امیرحسین میرزائی (راوی‌مدیـــا)، تیزر، موشن‌گرافی و طراح پوستر: سهیل ‌فلاح (راوی‌مدیـــا) و مشاور رسانه‌ای: علی کیهانی (راوی‌مدیـــا) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «دختری پس از خودکشی خاطراتش را به یاد می‌آورد.»

علاقه‌مندان به تماشای این اثر نمایشی می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

نشست تخصصی «نوا و صدا» در تئاتر کودک و نوجوان

نشستی تخصصی با محوریت «نوا و صدا» در تئاتر کودک و نوجوان در حاشیه نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان ویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری برگزار می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست با حضور عبدالله امیرآتشانی کارگردان، بازیگر، آهنگ‌ساز و عروسک‌گردان روز ۲۷ شهریور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله تهران برگزار می‌شود.

####

نمایش «هشت شش» اثری از غزاله یراقی سه شنبه ۲۷ شهریور ویژه اهالی رسانه و هنرمندان روی صحنه می رود.

به گزارش روابط عمومی نمایش، اجرای «هشت شش», نوشته غزاله یراقی ، که در باب یک معضل اجتماعی است و معضلی که سالها جامعه با آن درگیر بوده و هست.

«هشت شش» قصه دو زن از دو نسل است که سرنوشتی یکسان دارند و هردو آلوده جبر خانواده شده اند.

پریا گل محمدی و فائزه محمد نجار بازیگران این اثر هستند. الهام فقانی تهیه کننده، رضا خضرایی طراح نور، پریوش فهیم دستیار کارگردان، مهدی طاهر طراح تیزر و تبلیغات، نگین جواهری فر پوستر ، رامتین اسماعیل پور موسیقی پایانی ، ستایش یراقی شعر، فاطمه موسی عکاس، پیمان طالبیان روابط عمومی، علی عباسیان ساخت دکور ، مریم قاضی دوخت لباس، میلاد آزادی تولید محتوا و تبلیغات این اثر را همراهی می‌کنند.

همچنین نمایش «هشت شش» تا ۵ آنلاین در خانه هنر دیوار ساعت ۱۹:۱۵ به مدت ۷۰ دقیقه اجرا می شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

انتهای پیام 

خروج از نسخه موبایل