این شش نفر به فیلترشکن «نه» گفتند

آن بخش از مناظره شب گذشته که به موضوع اینترنت و فضای مجازی اختصاص یافت عرصه را برای نقد کاندیداها از یکدیگر و البته تعریف و تمجید از خودشان فراهم کرد. نکته قابل توجه این بود که تقریبا همه از موضوع فیلترینگ جاخالی دادند و بر لزوم حمایت از مشاغل اینترنتی و استفاده بهینه از فضای مجازی تاکید داشتند. جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده با ارایه آمار و ارقام از برنامه‌های دولت شهید رئیسی در توسعه اینترنت حمایت کردند. پزشکیان و پورمحمدی به سیاست فیلترینگ تاختند و قالیباف با ضروری خواندن استفاده از رمزارزها، رای تریدرها را هدف قرار داد.

به گزارش اینترنشنال نیوز، اهمیت کسب و کارهای اینترنتی و نقش آن در آینده اقتصاد کشور، کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را بر آن داشت تا در مناظره سوم به ارایه برنامه‌های خود در این زمینه بپردازند. گفته می‌شود در آینده بین ۱۰ شغل پردرآمد در ایران هفت شغل مربوط به اینترنت است. این ۱۰ شغل شامل اینفلوئنسری، سئو سایت، تولید محتوا، طراحی سایت، ترید و بازار رمز ارزها، طراحی و ساخت اپلیکیشن، مشاوره کسب و کار، وکالت، مهندسی هوش مصنوعی و تعمیرات لوازم الکتریکی خواهد بود.

#ایران_در_دهکده_جهانی

اگرچه سوالات سومین مناظره به موضوعات فرهنگی اختصاص داشت و صدا و سیما نیز در سوالات خود بیشتر به مساله مواجهه نامزدها با فضای مجازی اشاره کرد، عمده کاندیداها تلاش کردند به نقد سیاست فیلترینگ و اهمیت شبکه ملی اطلاعات بپردازند. تقریبا همه کاندیداها مخالفت خود را با فیلترینگ ابراز کردند. هرچند سوابق این کاندیداها، نوع مواجهه سلبی و ایجابی آنها و برنامه‌هایی که دیشب ارایه دادند بعضا با این شعار در تضاد بود.

#دو_صد_گفته_چو_نیم‌کردار …

در مناظره شب گذشته سه نامزد شامل جلیلی، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی از برنامه‌های دولت سیزدهم در بخش اینترنت دفاع کردند و به رشد ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات و امکان فیبر نوری برای ۴۰ درصد خانوارها در دولت شهید رئیسی اشاره داشتند.

پزشکیان و پورمحمدی به نقد سیاست فیلترینگ پرداختند و موضوعاتی مثل از دست رفتن مشاغل اینترنتی و  مافیای وی‌پی‌ان را به رخ کشیدند. قالیباف هم بیشتر تلاش کرد به ارایه برنامه‌های خود بپردازد و فرصت‌های پیش رو را استفاده از رمزارزها برای دور زدن تحریم و کاهش هزینه‌های دولت در بستر فضای مجازی دانست.

#سه_سه_مساوی

فیلترشکن بد است اما هست!

مصطفی پورمحمدی همانند مناظره اول در مقام یک نقاد، سیاست‌های دولتهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را مورد نکوهش قرار داد و استمرار فیلترینگ را نگران‌کننده دانست.

زاکانی در واکنش به مواضع پورمحمدی گفت: اگر قرار باشد کسی درباره فیلترینگ صحبت کند، آن فرد نباید جناب آقای پورمحمدی باشد که در دوره تصدیش یکی از عوامل فیلترینگ بود. پورمحمدی هم با طعنه (خطاب به زاکانی) گفت: از برخی نمی‌خواهم اسم ببرم چون چندان کاندیدای جدی نمی‌بینم‌شان. اما این مسئله پیام‌رسان و شبکه ملی اطلاعات برای کشور بسیار مهم است؛ هم از نظر اقتصادی، هم فرهنگی و هم اجتماعی.

پورمحمدی در بخش دوم صحبتهای خود با اشاره به پراکنده‌سازی ظرفیت‌ها خاطرنشان کرد: معلوم است وقتی شش پیام‌رسان داخلی درست می‌کنیم، ۳۰ کارخانه خودروسازی و ۵۰ کارخانه لوازم خانگی درست می‌کنیم، رقابت‌های کور و مضر برای کشور ایجاد می‌کنیم و اصلا توان رقابت و بروز و ظهور توان ملی و تخصصی گرفته می‌شود.
به گفته وی این دولت شهید عزیز ما آقای رئیسی که دوستان فقط دارند از آن دفاع می‌کنند و من هم دفاع می‌کنم، سه سال وقت داشت، چه کرد؟ من جدا دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را دچار کم‌کاری در این عرصه می‌دانم.

او بیان کرد: گفته می‌شود گردش مالی وی‌پی‌ان نزدیک ۵۰ درصد گردش مالی کل فضای مجازی است. بعد ما اینجا می‌نشینیم و می‌گوییم خیلی بد است که تمام پیام‌رسان‌ها را با فیلترشکن باید باز کرد.

#گردن_نگرفتن_فیلترشکن!

نقد قالیباف به خودتحریمی در رمزارزها

محمدباقر قالیباف ـ رییس مجلس به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوره چهاردهم، صریحا گفت: با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به دنبال دارد. فضای مجازی یک فرصت برای ما است البته ما در شرایطی تصمیمی گرفته و بعد آن را تبدیل به تهدید می کنیم. قالیباف حکمرانی در فضای مجازی را ضروری خواند.

او در بخش دوم صحبتهای خود بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات حدود ۳۰ درصد پیشرفت حاصل شد حال اینکه  شبکه ملی اطلاعات اساس کار در فضای مجازی است. مجلس یازدهم و دولت سیزدهم این کار را انجام داد و محدودیتی برای شبکه ملی اینترنت نگذاشت؛ به طوری که اکنون پیشرفت به بالای ۷۵ درصد رسیده و یک سال دیگر به آن دست ‌پیدا می‌کنیم.

رییس مجلس افزود: می‌گوییم سرورها به داخل کشور بیاید اما چرا این اتفاق رخ نداد به این دلیل که نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم آن‌ها حس‌شان این است که اگر سرورها در خارج باشد، بهتر است.

قالیباف با اشاره به فتوای رهبر انقلاب مبنی بر این‌که «دسترسی به حوزه های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است»، گفت: در حوزه تحریم، چالش اقتصادی داریم و فضای اقتصاد دیجیتال و رمزارزها فرصت بزرگ دورزدن تحریم است ولی ما خودتحریمی کردیم.

به گفته وی، عدالت، مبارزه با فساد، اصلاح سیستم های بروکراسی، کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است.

#امیدبخشی_به_تریدرها

پزشکیان: با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم

مسعود پزشکیان ـ کاندیدای اصلاح‌طلب نیز مطابق انتظار، بخش اصلی صحبتهای خود درخصوص اینترنت را به مساله فیلترینگ اختصاص داد. او بیان کرد: با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم و زندگی میلیون‌ها انسان به هم ریخت.

او با اشاره به رونق کاسبی فروشندگان فیلترشکن گفت: توییتر محل آموزش است می‌توانیم بسیاری از علوم را از آنجا یاد بگیریم.اگر من رئیس جمهور شوم قطعاً در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال شده و موجب عصبانیت شده و موجب تخریب بسیاری از مشاغلی که در فضای مجازی وجود داشت شده است، می‌ایستم؛ این به معنای آن نیست که اگر قرار است در بحران‌های خاصی مداخله شود، مداخله‌ای نشود؛ این مداخلات انجام خواهد شد.

پزشکیان در بخش دوم صحبتهای خود گفت: اگر من به قدرت رسیدم قطعاً بستر را برای کسانی که کار می‌کنند آماده خواهم کرد و همچنین پیگیر زیرساخت‌های لازم خواهم شد تا خودمان بتوانیم تا جایی که لازم است مستقل باشیم.

#لایک_از_مشاغل_اینترنتی

نسخه جلیلی برای اینترنت؛ مسئولیت‌پذیری هوشمندانه

سعید جلیلی مطابق انتظار در مقام دفاع از توان داخلی در موضوع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برآمد. او گفت: ایجاد  پیامرسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی کافه بازار و باد صبا  کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند. امروز در سطح جهان، فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد و گفته می‌شود که مرزهای جدید آنجاست که سکو، کاربر موثر و فعال داشته باشند.

او در بخش دوم سخنانش، مسئولیت پذیری هوشمندانه برای سکوهای خارجی و داخلی به جای محدودیت را ضروری دانست و گفت:  محدودیت،‌ مسئولیت‌پذیری هوشمندانه، روشن، قانونی  و غیرسلیقگی چه برای سکوهای خارجی چه داخلی شکل بگیرد.

جلیلی یادآور شد: مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خرداد امسال گزارش داده است که آمار تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد و تعدادش ۴۰ درصد از سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. شبکه ملی اطلاعات در همه این سال‌ها ۲۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته و الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است. ۹۶ درصد روستاها اینترنت دارند. دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری امکان فیبرنوری فراهم کرده است. این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.

وی با بیان اینکه یکی از فرصت‌های فضای مجازی در اقتصاد است بیان کرد: ۸ درصد تولید ناخالص ملی در فضای مجازی انجام می‌شود که باید به ۲۰ درصد رساند. هر ایرانی نباید فقط در فضای مجازی مصرف کننده باشد بلکه تولید محتوای علمی، آموزشی و سرگرمی در این زمینه داشته باشد.

جلیلی افزود: عدالت آموزشی، رسانه‌ای و خدماتی در فضای مجازی بدست می‌آید و باید نگاه مثبتی داشته باشیم که چه کارهای خوبی در این زمینه شده و باید در ادامه در این زمینه جهش ایجاد کنیم.

#کلیدواژه_جهش

قاضی زاده هاشمی: سیاست محدودیت ما موثر نبوده است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در مناظره دیشب بیان کرد: اینترنت یک کالای اساسی است. دولت هوشمند نیز بدون اینترنت، اقتصاد دیجیتال و محدودیت های جغرافیایی و نقد و نظارت مسئولین بدون اینترنت میسر نخواهد بود. قطعا نیاز به یک اینترنت، سریع و امن داریم. نبود زیرساخت مناسب و توقف آن در کشور، محدودیت های فکر نشده و نیروی انسانی مجرب دلیل مشکلات اینترنت کشور است. فیلترشکن ها سرعت را کاهش می‌دهند. سیاست محدودیت ما نیز موثر نبوده و تلگرام تا ۴۰ میلیون مشترک در ایران دارد. گوگل پلی و خیلی از بازی ها به دلایل غیرمنطقی فیلتر شده اند و این مردم آزاری است. باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان شویم. خوشبختانه در دولت سیزدهم کار گسترده ای برای حضور در فضا و امور مخابراتی انجام شده است.

او در بخش دوم سخنان خود بیان کرد: اگر فیلترینگ را برداریم و بسترهایمان را به پیام رسان های خارج ببریم و آنان حساب‌های ما را بستند چه باید کنیم؟ اگر کلاهبرداری از مردم انجام شد چه کنیم؟ دیدیم که اینان با عکس حاج قاسم، قهرمان ملی ما چه کردند. مکرون نیز گلایه از اینترنت آمریکایی دارد.
به گفته قاضی‌زاده، عدم سرمایه گذاری دولت برای پیام رسان‌های جهانی باعث شده عقب بیفتیم. با کشورهایی که فرهنگ یکسان داریم باید پیام رسان های بین المللی ایجاد کنیم. باید وارد حکمرانی اینترنتی شویم. دولت سیزدهم در موضوع فضای مجازی سرمایه گذاری جدی کرده است.

رییس بنیاد شهید در دولت سیزدهم این را هم گفت که «یکی از بهترین مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی است».

#نیم‌نگاه_به_رای_بانوان

زاکانی: کارهایی که روحانی نکرد، دولت رییسی انجام داد

علیرضا زاکانی ـ شهردار تهران نیز درخصوص اینترنت بیان کرد: سرعت اینترنت در دولت رییسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

او تاکید کرد: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ خیر. دولت با انتقال سرورهای این پیام‌رسان‌ها به داخل کشور مشکل را می‌تواند حل کند. نباید مانع این اپلیکیشن‌های خارجی شد  به شرطی که آن‌ها هم به قانون ایران احترام بگذارند و رعایت کنند. ما از هوش مصنوعی در شهرداری استفاده کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

شهردار تهران در بخش دوم صحبتهای خود با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهم حق آقای رییسی در توسعه اینترنت شهید شود گفت: کارهایی که روحانی نکرد، دولت رییسی انجام داد و توسعه داد. چرا می‌گوید اتوبان درست کرد و در آن دست‌انداز گذاشت؟ خب لااقل اتوبان درست کردیم، شما چه کردید؟ ناراحت نشوید.

وی رو به پورمحمدی گفت: یا آقای پورمحمدی از گذشته‌اش توبه کرده یا نه، به چیز دیگری رسیده است البته بعید می‌دانم توبه کرده باشد.

#صیانت_زاکانی_از_شهید_رییسی

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل