با عراقی‌ها باید نقدی معامله کنیم

یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق می گوید با توجه به برخی سوابق که در گذشته بوده، منطقی است که ما با عراقی ها به صورت نقدی برخورد کنیم.

سیدحمید حسینی در گفت وگو با اینترنشنال نیوز، اظهار کرد: اگر بتوانیم از 1.6 میلیارد دلار درخواستی ایران در عراق برای تسویه بدهی گاز ایران به ترکمنستان استفاده کنیم، ستودنی و اتفاق مثبتی برای کشور خواهد بود، اما اگر اینطور باشد، دولت عراق این پول را به حساب این شرکت خواهد گذاشت. اگر گاز در بانک تجارت عراق سپرده شود، وضعیت متفاوت خواهد بود.

به گفته وی، اگر این پول در بانک گذاشته شود، در واقع هنوز در عراق منجمد است و این باعث ایجاد محدودیت برای دستیابی به اهداف اقتصادی و کمک به وضعیت بازار ارز در داخل کشور می شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تجربه نشان داده است باید با عراقی ها به صورت نقدی معامله شود، توضیح داد: نگاهی به عملکرد سال های گذشته به خوبی این را ثابت می کند. وقتی در دولت روحانی صادرات گاز به عراق را کاهش دادیم، دولت عراق هزینه ارسال واکسن کواکس را پرداخت کرد. یا در پایان سال گذشته حدود یک میلیارد دلار از بدهی خود را در قالب کالا به ایران پرداخت کرد.

حسینی ادامه داد: به این ترتیب دولت عراق می تواند بدهی های خود را در مدت زمان کوتاه تری و متناسب با نیاز اقتصاد ایران پرداخت کند.

وی گفت: «راه حل نهایی در جستجوی گاز و برق از عراق، واگذاری قرارداد صادرات این کالاها به بخش خصوصی است». اگر تقاضای ما برای گاز و برق از عراق به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است، یکی از مهم ترین دلایل آن دولت این قراردادها است. اگر نمی خواهیم صادرات این محصولات گرفتار بوروکراسی اداری و ارزی بانک مرکزی شود، باید به سمت خصوصی سازی در این حوزه برویم.

حسینی افزود: بخش خصوصی برای دریافت پول صادرات خود به عراق مشمول تحریم نیست و اگر صادرات گاز و برق به این بخش منتقل شود، قطعاً می توان انتظار داشت که ارقام کلان دیگر در عراق مسدود نشوند.

انتهای پیام:

خروج از نسخه موبایل