برگزاری «ایده‌بازار» با حضور شرکت‌های نوآور/احصای ۹۸ فرصت شغلی در وظایف پستی

مدیرعامل شرکت ملی پست در رویداد «ایده بازار پست» که با حضور شرکت های نوآور و دانش بنیان پست برگزار شد، گفت: 98 فرصت شغلی در بخش های مختلف وظایف پستی شناسایی شده است که در اختیار خصوصی ها قرار می گیرد. بخش

به گزارش اینترنشنال نیوز، محمود لیایی، مدیرعامل شرکت ملی پست در رویداد «ایده بازار پست» گفت: مقدمات برگزاری این رویداد از دو هفته پیش آغاز شد تا در هفته ارتباطات فرصتی فراهم شود تا از ظرفیت های این هفته برای نشان دادن توانمندی های شرکت های نوآور در حوزه پست و تبدیل پتانسیل ها به واقعیت استفاده شود.

وی گفت: نقش شرکت ملی پست در حمل و نقل کشور غیرقابل انکار است. با توجه به این نقش، قرار است از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت های نوآور و استارت آپ ها استفاده کنیم و این ظرفیت را چندین برابر کنیم. سازوکارهای دولتی اجازه توسعه چندانی را در قالب اعتبارات دولتی نمی دهد، بنابراین در سال تولید از این فرصت استفاده می کنیم. دانش بنیان و اشتغالزا، تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، با ظرفیت بخش خصوصی برای استفاده مناسب برای هوشمندسازی و تحول دیجیتال.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در نظر داریم در هفته پست که هر ساله در روزهای منتهی به 17 مهرماه با حضور 200 تا 300 شرکت در زمینه راه حل های پستی و ارتباطی برگزار می شود، میزبان این همایش در جزیره کیش باشیم. ما می‌خواهیم این کنفرانس بین‌المللی باشد و از تمامی شرکت‌های پستی کشورهای مختلف جهان از طریق اتحادیه جهانی پست دعوت می‌کنیم تا در این رویداد حضور پیدا کنند و با راهکارها و محصولات نوآورانه ایرانی آشنا شوند و شرکت‌هایی را که حرفی برای گفتن دارند به همراه داشته باشند. حوزه اطلاعات و تحول دیجیتال و خدمات پستی در کشور خود دارند و ما می توانیم این ظرفیت ایجاد شده در ایران را به کشورهای بازدید کننده از این رویداد صادر کنیم. امیدواریم با راهکارها و محصولات پستی شرکت های نوآور خود وارد بازار این کشورها شویم.

98 فرصت شغلی در فرآیندهای پستی شمارش شده است:

لیایی بیان کرد: در حال حاضر حدود 98 فرصت شغلی در شرکت ملی پست احصا کرده ایم که قرار است در بخش های مختلف وظایف پستی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. ما چهار عملیات اصلی داریم: پذیرش کالا، تجزیه و تحلیل مبادله، خروج و توزیع. به استثنای بخش کوچکی از خرابی مبادلاتی که دولت به عنوان یک حاکمیت باید بر آن نظارت کند، ما اجازه داریم بقیه فرآیند پست را به بخش خصوصی برون سپاری کنیم. در بین این بخش‌های مختلف، در حال حاضر 98 فرصت قابل استخراج و ارائه به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این فرصت‌های 98، ارائه محصولات وجود دارد و می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در پست استفاده کنیم.

او ادامه داد: ما اکنون هدف 300 فرصت داریم که توسط کمیته نوآوری آغاز شده است و در یک مطالعه تحقیقاتی قرار است تعداد 98 فرصت را به 300 فرصت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش دهیم و بتوانیم حداقل 300 شرکت نوآور را در حوزه های مختلف پستی جذب کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، ما در یک بیداری بی ادبانه قرار خواهیم گرفت. بگوییم دانش بنیان و اشتغال زا. با تحقق 300 فرصت سرمایه گذاری، ایجاد نزدیک به 5000 شغل غیرمستقیم در این حوزه را پیش بینی می کنیم.

مدیرعامل شرکت پست عنوان کرد: اوایل هفته جاری به معاونت علمی ریاست جمهوری قول دادیم که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری در پارک علم و فناوری پردیس دوازدهمین رویداد اینوتکس برگزار شد و شاهد برگزاری اولین رویداد اینوتکس پست در جزیره کیش باشیم. از همین 300 شرکت و بتوانیم این رویداد را هر سال با شکوه تر از گذشته برگزار کنیم و از پتانسیل بخش خصوصی نهایت استفاده را ببریم.

لیایی ادامه داد: همچنین امروز به وزیر ارتباطات قول دادیم که بزرگترین کارخانه پسا نوآوری را در موزه ارتباطات بسازیم. اکنون 2000 متر فضا برای این کار در نظر گرفته شده است و از ظرفیت های این فضا در نظر داریم 7000 متر دیگر به این فضا اضافه کنیم و در پایان سال شاهد افتتاح کارخانه پست نوآوری با 9000 متر باشیم. فضای مفید برای استارتاپ ها و شرکت های نوآور در حوزه پست و فناوری اطلاعات.

تعرفه های پستی تا 10 روز آینده محقق می شود:

لیایی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره تعرفه های پستی گفت: تعرفه ها در دی ماه 1400 در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد و به ما اجازه اجرای آن داده شد، اما با توجه به تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر عدم افزایش تعرفه های دولتی تا پایان سال، اجرای این مصوبه متوقف شد و به تعویق افتاد. به تعویق افتاد اولین جلسه ستاد تنظیم بازار پس از سال جدید تشکیل شد که چندین بار به تعویق افتاد و یا به موضوع رفع مانع اجرا و ابلاغ تعرفه پستی ورود نکرد تا اینکه با روند یارانه ها همزمان شد. اصلاحات و آزادسازی نرخ ارز رئیس جمهور وعده داد که اصلاح تعرفه ها تا 10 روز آینده انجام می شود.

وی با بیان اینکه با تغییر تعرفه های پستی از مشکلی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم رهایی خواهیم یافت، افزود: طبق برنامه ریزی ما به طور میانگین 67 درصد افزایش تعرفه ها نسبت به سه سال گذشته خواهیم داشت. در حال حاضر روزانه بین 10 تا 15 میلیارد تومان ضرر می کنیم و این ضرر بیشتر است زیرا هزینه تکمیل پذیرش کالا، آنالیز مبادلات، خروج و توزیع تقریبا دو برابر نرخ فعلی تعرفه است. تا جایی که بتوانیم جلوی این ضرر را بگیریم به سمت سودآوری پیش می رویم. پست پارسال نزدیک به 500 میلیارد تومان برای ارسال 250 میلیون کالا ضرر داشته است یعنی برای هر کالا تقریبا 2000 تومان ضرر کرده ایم.

وی با بیان اینکه در صورت افزایش میانگین 67 درصدی تعرفه حداقل می توان از ضرر و زیان زیادی جلوگیری کرد و البته خدمات ما نیز بهتر خواهد شد. ما بسیاری از خدمات خود را برای تامین هزینه پست مسدود کرده ایم، به عنوان مثال خدمات برخی از کشورهای خارجی در حال حاضر تعلیق است، از یک طرف تحریم هستیم و ایرلاین های خارجی حمل و نقل ما را قطع نمی کنند و چون این امر برای هیچ توجیه اقتصادی ندارد، زیرا در حالی که کیلویی 2 دلار دریافت می کنیم، همین کالا برای ما 14 دلار قیمت دارد و با یک بار حمل از ایران به کانادا، هفت برابر ضرر می کنیم.

به گزارش اینترنشنال نیوز، «ایده بازار پست» رویداد نوآوری و کارآفرینی شبکه پست کشور امروز چهارشنبه مصادف با چهارمین روز از هفته ارتباطات و روابط عمومی با حضور عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – قادری، عضو هیئت مدیره و رئیس مرکز نوآوری این پست به صورت حضوری در موزه ملی ارتباطات برگزار شد. نمایشگاه جانبی دستاوردهای نوآورانه شرکت های دانش بنیان در حوزه پست نیز در حاشیه این مراسم برگزار شد.

انتهای پیام:

خروج از نسخه موبایل