بعد از جراحی ایمپلنت چی بخوریم؟

همان طور که می دانید میزان موفقیت و ماندگاری ایمپلنت دندان تا حد زیادی به مراقبت های پس از آن وابسته است. در این راستا تغذیه بعد از ایمپلنت دندان حائز اهمیت فراوانی است و تأثیر بسزایی در بهبود زخم ها و جلوگیری از جوش نخوردن ایمپلنت دندان دارد. با این توصیف بیماران باید رابطه تغذیه دهان و ایمپلنت های دندان را جدی بگیرند و ضمن رعایت دستورالعمل ها و توصیه های ایمپلنتولوژیست موجب کاهش دوره نقاهت و تسریع بهبود زخم ها شوند. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کنید. در بهترین دندانپزشکی اصفهان علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

به طور کلی تغذیه دهان و ایمپلنت های دندان با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. چرا که پس از کاشت ایمپلنت به ویژه روزهای نخست که فرد درد کاشت ایمپلنت را تحمل می کند، رعایت نکات تغذیه ای اهمیت فراوانی دارد. تا ضمن جلوگیری از وارد شدن آسیب به بافت لثه و ایمپلنت، دوره بهبودی فرد کاهش یابد.

متأسفانه بعضی از بیماران نسبت به این مورد مهم بی تفاوت هستند و با مصرف مواد غذایی نامناسب در دوره نقاهت و درمان ناشی از کاشت ایمپلنت، موجب آسیب به ناحیه جراحی شده و در نتیجه به ایمپلنت آسیب وارد می گردد. بنابراین می توان گفت ارتباط تغذیه دهان و ایمپلنت های دندان در بهبود زخم، حفظ کیفیت و ماندگاری ایمپلنت دندان است. بنابراین این مورد را جدی بگیرید و از دندانپزشک بخواهید تا یک برنامه غذایی مناسب را برای گذراندن دوره نقاهت پس از کاشت ایمپلنت در اختیار شما قرار دهد.

تغذیه بعد از ایمپلنت

پس از عمل جراحی بدن نیاز به یک دوره سازگاری با Dental implant دارد. به همین دلیل مصرف غذاهای مایع و نرم در هفته‌های اول پس از درمان ایمپلنت دندان بسیار مهم است تا از آسیب به ایمپلنت جلوگیری شود. در واقع برای اینکه بدانیم بعد از ایمپلنت چه بخوریم باید هر بار از خود بپرسیم آیا این غذا می‌تواند به لثه‌ها فشار وارد کند یا زخم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؟ به همین علت در این مدت باید از غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد دوری کنید. مصرف غذاهای جامد و معمولی نیز باید به تدریج و بعد از گذشت بهبود اولیه آغاز شود.

مواد غذایی مفید پس از جراحی ایمپلنت

از مواد غذایی مفیدی که می توان پس از جراحی ایمپلنت مصرف کرد به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سوپ ها : سوپ ها از آن جایی که نرم و روان هستند غذاهای بسیارمناسبی برای روز های اول کاشت ایمپلنت هستند البته به شرطی که داغ نباشند .
میوه ها : در دوران نقاهت می توانید از پوره ی شیر و موز ، گلابی ، هلو یا میوه میکس شده استفاده کنید زیرا این میوه ها دارای مقدار قابل توجهی ویتامین هستند . در دوران نقاهت از مصرف میوه های اسیدی هم چون پرتقال ، گریپ فروت خودداری کنید زیرا این میوه ها اسیدی هستند .
سبزیجات :در مراحل اولیه بهبود پس از جراحی ایمپلنت از سیب زمینی نرم شده که به حالت رقیق شده درآمده استفاده کنید .
لبنیات :لبنیات مانند ماست و شیر سبب افزایش کلسیم به غذا می شوند و مواد مناسبی برای تغذیه هستند .
نوشیدنی ها : نوشیدن چای برای بهبود زخم های ناشی از جراحی مفید است . مصرف عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی به کاهش خطر عفونت دهان کمک زیادی می کند .عسل را در آب حل کنید و مصرف کنید تا لثه زودتر ترمیم شود .

عوارض جانبی رعایت نکردن رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت

اگر بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت غذاهای سفت مصرف کنید علاوه بر افزایش درد ، افزایش شدت خون ریزی را نیز مشاهده خواهید کرد . اگر مایعات را با نی بنوشید به علت از بین رفتن لخته خون به عارضه حفره خشک دچار خواهید شد و بهبود زخم شما به تعویق خواهد افتاد بنابراین بهتر است مایعات را با لیوان بنوشید و بعد از چند هفته زمانی که محل عمل جراحی کاملا بهبود یافت نوشیدن مایعات با نی را مجددا شروع کنید .

یکی از تفاوت های اصلی پایه ایمپلنت با ریشه دندان سخت بودن آن است. در حقیقت ریشه های دندان به علت نرم بودن نوعی ضربه گیر به شمار می‌آیند و هنگام جویدن غذا فشار کمتری به آنها وارد می‌شود؛ به طوری که ریشه های دندان مستقیماً به استخوان فک شما جوش نخورده بلکه توسط لیگامنت هایی به استخوان فک شما مرتبط شده اند.

این لیگامنت ها انعطاف پذیر هستند و به همین دلیل می توانند ضربات وارد شده و یا فشارهای  وارد شده به دندان های طبیعی را به راحتی تحمل کنند. در صورتی که ایمپلنتهای دندانی به طور مستقیم  به استخوان فک شما جوش خورده و هر فشاری که به آنها وارد شود؛ مستقیما به استخوان فک نیز وارد می شود بنابراین به اندازه دندانهای طبیعی انعطاف پذیر نیستند. البته پس از مدتی بدن شما با جویدن غذا توسط ایمپلنت‌های دندانی عادت می کند.

آیا می توانم بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت دندان غذا بخورم ؟

حدود یک ساعت بعد از جراحی ایمپلنت، ممکن است قادر به خوردن غذایی نباشید . روز جراحی ایمپلنت و فردا آن بهتر است تا از رژیم غذایی نرم خنک استفاده نمایید . تا چند ساعت بعد از جراحی ایمپلنت از خوردن غذا و نوشیدنی گرم پرهیز کنید .

از تف کردن و آشامیدن با نی بپرهیزید و از دستور العمل های غذایی که توسط تیم ایمپلنت سنتر ارائه میشود پیروی کنید .رعایت این موارد و رژیم غذایی بعد از ایمپلنت باعث میشود تا جوش خوردن ایمپلنت دندان و بهبودی روندی مناسب و سریع داشته باشد.

خیلی مهم است که به یاد داشته باشید که روزانه و مرتب رژیم غذایی مناسب را رعایت نمایید . خوردن و آشامیدن منظم و مناسب باعث بهبودی سریع تر میشود. اگر دیابتی هستید، عادات غذایی خود را حفظ کنید و قند خون خود را طبق گذشته بررسی کنید . رعایت رژیم غذایی افراد دیابتی بعد از ایمپلنت کلید پیشگیری از عفونت ایمپلنت و چلوگیری از جوش نخوردن ایمپلنت در افراد دیباتی می باشد. ایمپلنت دندان اصفهان یکی از پرطرفدارترین شیوه‌ها برای زیبایی بیشتر دندا‌ن‌ها و اصلاح طرح لبخند است و به خاطر کاربردهای فراوان و همچنین سرعت انجام بالا گاها آن را ارتودنسی فوری هم می‌نامند.

خروج از نسخه موبایل