بهترین زمان قهوه خوردن

قهوه، یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیاست که حاوی محرکی به نام کافئین می باشد.آیا می دانید بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی است؟ بسیاری از افراد بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، قهوه می خورند. در حالی که برخی دیگر معتقدند که نوشیدن قهوه چند ساعت بعد از بیدار شدن می تواند مفید باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که نوشیدن قهوه چه زمانی، بیشترین مزایا و کمترین عوارض را به همراه دارد؟

کورتیزول و قهوه

بسیاری از افراد از نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از بیدار شدن از خواب و یا کمی بعد از آن، لذت می برند. با این حال، نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از خواب می تواند باعث پایین آمدن سطح انرژی شود. چرا که سطح هورمون استرس کورتیزول، بعد از بیدار شدن به بیشترین میزان خود خواهد رسید. کورتیزول، هورمونی است که سطح هوشیاری و تمرکز را بالا می برد. متابولیسم، واکنش های سیستم ایمنی و فشار خون را نیز تنظیم می کند.

این هورمون، ریتمی را به سیکل خواب و بیداری شما می دهد، با بیشترین میزان که اوج آن سی تا چهل و پنج دقیقه بعد از بیدار شدن است و به مرور در طول روز، کم می شود. به همین خاطر، ممکن است بهترین زمان نوشیدن قهوه، اواسط صبح باشد، زمانی که میزان کورتیزول کم است. در افرادی که صبح ها ساعت 6:30 از خواب بیدار می شوند، بهترین زمان نوشیدن قهوه بین ساعت 6:30 تا 11:30 می باشد. با این که این مورد می تواند درست باشد، هیچ مطالعه ای تاثیر انرژی زایی نوشیدن قهوه چند ساعت بعد از بیدار شدن از خواب را به اثبات نرسانده است.

یکی از دیگر دلایلی که توصیه می شود خرید قهوه عربیکا‎ و نوشیدن آن به بعد از بیدار شدن از خواب به تاخیر بیفتد این است که کافئین موجود در قهوه باعث می شود سطح کورتیزول بالا برود. نوشیدن قهوه زمانی که سطح کورتیزول بالاست، می تواند باعث بالا رفتن بیشتر سطح این هورمون شود. بالا رفتن کورتیزول برای مدت زمان طولانی، سیستم ایمنی را مختل می کند و منجر به بروز مشکلات سلامتی خواهد شد. برخی می گویند، سطح کورتیزول در افرادی که به طور مرتب کافئین مصرف می کنند، پایین می آید. به همین خاطر، معتقدند که نوشیدن قهوه بلافاصلعه بعد از خواب نیز ضرری را به همراه نخواهد داشت.

قهوه می تواند به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند

قهوه با توانایی بیدار نگه داشتن و افزایش هوشیاری شناخته می شود، اما این نوشیدنی به دلیل این که حاوی کافئین است، می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی نیز شود. به علاوه این که، قهوه نسبت به سایر مکمل های حاوی کافئین، ارزان تر نیز می باشد. مطالعات بسیاری نشان می دهند، مصرف قهوه می تواند باعث به تاخیر افتادن خستگی و بهبود قوای عضلانی شود. این در حالی است که تفاوت چندانی میان مصرف قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب و یا چند ساعت بعد از آن وجود ندارد. اثرات کافئین بر روی عملکرد ورزشی به زمان مصرف آن بستگی دارد. اگر خواهان افزایش تاثیر مصرف قهوه بر روی فعالیت و عملکرد ورزشی خود هستید، بهتر است قهوه 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف شود.

اضطراب و مشکلات خواب

کافئین موجود در قهوه، به حفظ بیداری و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند اما می تواند مشکلاتی از قبیل اضطراب و یا مشکلات خواب را در برخی افراد ایجاد کند. اثر محرک کافئین سه تا پنج ساعت باقی می ماند، که البته در هرفردی متفاوت خواهد بود. حدود نیمی از کافئین مصرفی، پنج ساعت در بدن باقی خواهد ماند. مصرف قهوه قبل از رفتن به رختخواب می تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود. به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلی، توصیه می شود کافئین شش ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف شود. به علاوه این که، کافئین می تواند سطح استرس و اضطراب را نیز بالا ببرد.

مصرف چه میزان قهوه ایمن است؟

افراد سالم می توانند روزانه 400 میلی گرم کافئین مصرف کنند، (تقریبا چهار فنجان قهوه). مصرف روزانه 300 میلی گرم کافئین در طول روز برای خانم های باردار و شیرده ایمن است. منظور از میزان مصرف ایمن کافئین، مصرف منابعی از قبیل چای، نوشیدنی های انرژی زا و حتی شکلات تلخ می باشد. قهوه، نوشیدنی محبوبی است که افراد در سراسر دنیا از نوشیدن آن لذت می برند. به نظر می رسد بهترین زمان نوشیدن قهوه، اواسط صبح است، زمانی که سطح کورتیزول پایین می باشد. نوشیدن قهوه 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین می تواند در به تاخیر افتادن میزان خستگی و افزایش توان و قوای عضلانی موثر باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که اثرات محرک کافئین قهوه می تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود، به خصوص اگر قبل از خواب مصرف شود. کافئین حتی می تواند  باعث بروز اضبسیاری از قهوه دوست ها به محض بیرون آمدن از تخت، قهوهروزانه‌شان را می‌نوشند. ولی به دلیل تاثیرات قهوه بر روی بدن، ممکن است زمان‌های ایده‌آل تری برای نوشیدن قهوه وجود داشته باشد. نوشیدن قهوه قبل از ساعات نزدیک به خواب می تواند اثر بدی روی سلامتی فرد داشته باشد؛ بنابراین بهترین زمان خوردن قهوه در روز می تواند چندین ساعت پس از بیدار شدن از خواب باشد.

چه زمانی قهوه بنوشیم؟

خیلی سریع برویم سر اصل موضوع،بهترین زمان چه ساعتی است؟ صبح‌ها (بین ساعات ۸ و ۹) کورتیزول بدن بیشترین مقدار را دارد. کورتیزول تنها مربوط به هورمون استرس نیست بلکه با میزان هشیاری بدن نیز مرتبط است. بنابراین اگر در این ساعات از روز که میزان هشیاری بدن در بالاترین میزان قرار دارد قهوه بنوشیم، مقدار انرژی و هشیاری اضافه‌ای را که از دریافت می‌کنیم، هدر داده ایم. پس نوشیدن قهوه در اول صبح تاثیر زیادی روی سطح هشیاری ندارد. این به این معنی نیست که صبح ها ننوشید! بین ۱۲ ظهر تا ۱ بعد‌از‌ظهر و ۵‌:۳۰  تا ۶‌:۳۰ غروب هم دیگر ساعاتی هستند که  مقدار کورتیزول بدن افزایش می‌یابد که بهتر است در این ساعات نیز از نوشیدن خودداری شود.

قبل از ورزش قهوه بنوشیم یا بعد از آن؟

تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن قهوه قبل از ورزش کردن، توانایی لازم برای انجام ورزش‌های طولانی‌تر و سخت‌تر را فراهم می‌کند. ولی نوشیدن قهوه پس از ورزش نیز خالی از لطف نیست! اگر بعد از ورزش قهوه بنوشیم، درد عضلانی ناشی از ورزش کاهش می‌یابد و همچنین مصرف کافئین همراه با یک نوع کربوهیدرات مثل موز، غذای مورد نیاز عضلات را فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر بهتر است تاثیرات قهوه بر قلب را نیز مشاهده نمایید.

با شکم‌خالی قهوه بنوشیم؟

بهتر است قهوه را به صورت ناشتا مصرف نکنید زیرا قهوه خاصیت اسیدی دارد که ترشحات معده را تحریک می‌کند. همچنین ‌ی ناشتا در طولانی مدت باعث ورم معده، سوزش‌معده‌ یا حتی زخم معده می‌شود. مطلب قهوه چگونه سبب لاغری میشود؟ را مطالعه کنید تا بهتر این موارد دستتان بیاید!

آیا نوشیدن قهوه بعد از وعده‌های غذایی توصیه می‌شود؟

یکی از بهترین زمان‌های نوشیدن قهوه بعد از غذاست. زیرا در این صورت برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید می‌باشد. البته فراموش نکنید ننوشیدن مایعات بعد از غذا توصیه دینی ایست که به کررات اشاره شده است.

آخرین زمان‌ نوشیدن قهوه چه ساعتی است؟

گفته شده است که تا حداقل ۶ ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نشود. زیرا کافئین تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب می‌گذارد و مصرف کافئین در شب باعث اختلال در خواب می‌شود. حتی بعضی افراد عقیده دارند که برای جلوگیری از اختلالات خواب، از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد قهوه ننوشیم! نحوه عملکرد کافئین بر مغز و بدن را بخوانید، دلیل ننوشیدن قهوه در شب را می یابید. تا این جا متوجه شدیم که بهترین زمان خوردن قهوه در روز چه ساعاتی است و پیش از خواب بهتر است که قهوه ننوشیم، اما فکر می کنید که دلیل منع نوشیدن قهوه پیش از خواب چیست؟

می دانیم ماده ای که سبب می شود بی خوابی پس از نوشیدن قهوه به سراغ ما بیاید کافئین است. هر گاه که مغز شما پیام خستگی را دریافت کند، ترشح ماده ای به نام آدنوزین و اتصال آن به حسگر های خواب باعث می شود که حس خواب آلودگی و گیجی در شما ایجاد شود وپس از آن به سرعت خود را به برسانید. حال اگر نزدیک زمان خوابتان، یعنی نزدیک به زمان ترشح آدنوزین در مغز، یک لیوان قهوه بنوشید، کافئین قهوه به جنگ آدنوزین ها می رود و سبب می شود که بی خوابی به سراغ شما بیاید. اثر این کافئین بر روی آدنوزین ها پس از 3 تا 5 ساعت کم ترمی شود اما 8 تا 14 ساعت طول می کشد که کاملا اثر آن از بدن خارج شود.

توجه داشته باشید که همان قدر که در روز می تواند بر بالا بردن سطح انرژی ما تاثیر مثبت داشته باشد، اگر ندانیم چه موقع قهوه بخوریم، اثرات منفی آن به سراغ ما می آید. بی خوابی، کم خوابی، به هم خوردن ساعات خواب و در نتیجه باقی ماندن اثرات خستگی در بدن، افت سطح انرژی در روز و … از مواردی است که نوشیدن بیش از اندازه قهوه در شب به بار می آورد. در این بخش متوجه شدیم که شب، بهترین زمان قهوه خوردن نیست، اما تا به حال راجع به خواب بعد از قهوه چیزی شنیده اید؟ اگر برای شما هم جالب است که بدانید چگونه چنین اتفاقی می افتد ادامه مطلب را دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل