عمومیکسب و کار جدید

بگ فیلتر (غبارگیر صنعتی) چیست؟

بگ فیلتر یک نوع غبارگیر صنعتی است که از کیسه های پارچه ای برای جمع آوری گرد و غبار استفاده می کند. کیسه های پارچه ای معمولاً از موادی مانند پلی استر، نایلون یا فایبر گلاس ساخته می شوند. بگ فیلتر صنعتی برای جمع آوری انواع گرد و غبار، از جمله گرد و غبار خطرناک، مناسب هستند.

بگ فیلتر - سهند هواساز

بگ فیلتر صنعتی،بهترین انتخاب در کارگاه و کارخانه ها

  • جایگزین 7 عدد مکنده نجاری قوی
  • حفظ مکش اولیه خود پس از یک سال (ثبات در مکش)
  • سیستم تمیزکاری اتوماتیک فیلتر ها ( عطسه های باد)
  • تخلیه ساده خاک اره در حین کار دستگاه ( سهولت در تخلیه)
  • مناسب محیط داخلی، بسیار کم صدا، تصفیه محیط کارگاهی
  • امکان قرار گیری در بین چند دستگاه نجاری بدون نیاز به لوله کشی طولانی
  • ذخیره انرژی. بدون نیاز به گرمایش هوای خارج شده از محیط (بازگشت دوباره هوا به محیط داخل)
  • عدم ورود خاک اره به داخل پروانه ( قبل از ورود خاک اره به داخل فن، تخلیه می شوند)

بزرگترین ایراد :

  • بعد از مدتی از مکش می‌افتند!

مکنده های نجاری پس از چند هفته کار دچار افت مکش می‌شوند و دلیل آن به خاطر کیسه‌هایی است که در بالای آن‌ها تعبیه‌شده‌اند، این کیسه‌ها به دلیل پر شدن روزنه‌های آن‌ها با حجم زیادی از گردوغبار ام دی اف، دیگر قادر به خروج هوا نیستند و این امر باعث می‌شود پس از مدتی قدرت مکش به نصف و یا یک‌سوم مکش اولیه خود کاهش یابد.

اگرچه با ضربه زدن به کیسه‌ها، وضعیت کمی بهتر می‌شود اما این عمل تنها 30 درصد باعث خروج هوا خواهد شد و در حالت ایده آل شما 70 درصد از قدرت مکش اولیه را از دست خواهید داد

  • زمان زیاد نیروی کار صرف تخلیه کیسه های غبار می شود!

در دستگاه‌های مولدر و یا چندکاره که حجم بسیار زیادی خاک‌اره تولید می کند، تخلیه کیسه‌های غبار کار بسیار سخت و زمان بری خواهد بود. در سایر کارگاه‌ها که بیش از 6 مکنده فعال دارند نیز عمل تخلیه بسیار سرعت کار مجموعه را کاهش خواهد داد. باز و بسته کردن مکرر بست فلزی یک نه تنها طول عمر آن را کاهش می‌دهد بلکه در زمان تخلیه کلیه مکنده ها باید ابتدا خاموش شوند که این به این معنا است که در هرچند ساعتی کارخانه خاموش است!

  • افت فشار مکنده های مرکزی قول پیکر

گاهی برای افزایش قدرت مکش از مکنده های مرکزی بسیار بزرگی با الکتروموتورهای 30 و 40 اسب استفاده می‌شود که به دلیل صدای بسیار بالای فن در بیرون محیط کارگاهی قرار می‌گیرد. در این مکنده ها به دلیلی کانال‌کشی بسیار طویل بخش اعظم مکش در کانال به دلیل افت فشار از بین خواهد رفت و مکشی در حد یک موتور 20 یا 15 اسب در ورودی دستگاه نجاری خواهد داشت.از طرفی به دلیل درگیر شدن حجم زیادی از خاک اره با پروانه دستگاه مکنده، سرعت حرکت پروانه کاهش و درنتیجه قدرت مکش را کاهش خواهد داد

بگ فیلترSUPER PLUS بهترین راه حل:

بگ فیلتر super plus به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که یک فن بسیار بزرگ 15 اسب داخل یک باکس صدا خفه کن (سایلنسر) قرارگرفته است تا با کمترین صدای تولیدشده بتوانید این دستگاه را در بین سایر دستگاه‌های نجاری قرار دهید و با کمترین کانال‌کشی و افت فشار 8 ورودی قطر 10 سانت از آن گرفته شود

  • سیستم تمیزکاری اتوماتیک فیلترها

در هرلحظه میزان فشار مکش کنترل می‌شود و به‌محض کاهش فشار مکش، سیستم تمیزکاری فیلترها فعال می‌شوند و با عطسه‌های شدید باد به داخل فیلترها تا 99 درصد غبار داخل آن‌ها را تمیز می‌کنند. این امر باعث می‌شود دستگاه همچنان با مکش اولیه خود به کار خود ادامه دهد و مکش آن افت نکند. (مکش یکپارچه و باثبات)

  • تخلیه آسان در حین کار دستگاه

دستگاه بگ فیلتر super plus با بهره‌مندی از روتاری ولو قادر است در حین کار کیسه‌های آن را تخلیه کنید. در برخی از کارگاه‌ها دستگاه در بالای اتاق ساخته‌شده ( اتاق تخلیه خاک اره) قرار می‌گیرد و بدون نیاز حضور نیروی کار، گردوغبار وارد اتاق تخلیه می‌شوند. و در برخی دیگر خاک اره به داخل سطل‌های بزرگ چرخ‌دار ریخته می‌شود که اپراتور می‌تواند در حین کار دستگاه جای سطل بعدی را تعویض کند و در اسرع وقت سطل قبلی را تخلیه کند.

  • ذخیره انرژی و تصفیه محیط کارگاهی

در مکنده های مرکزی که در خارج از کارگاه نصب می‌شود، با هر مرتبه مکش حجم بسیار زیادی از هوا به محیط خارجی انتقال می‌یابد، که این هوا همان هوای گرمی است که بسیار هزینه برای سیستم گرمایشی آن در فصل زمستان کرده‌اید. در مکنده داخلی super plus با ذخیره انرژی هوای داخلی را دریافت و پس از تصفیه  آن مجدداً به محیط داخل کارگاه بازمی‌گرداند.

تفاوت بزرگ بگ فیلتر نسبت به در فشار منفی بودن آن ها است. در مکنده ها،  غبار ابتدا وارد محیط فن شده و بعد از درگیر شدن با پروانه به داخل کیسه های تخلیه انتقال می یابد ( فشار مثبت ) ، اما در بگ فیلتر داستان کمی تغییر می کند و خاک اره و غبار در ابتدا تخلیه می شوند و سپس هوای پاک به داخل فن وارد می شود. به همین خاطر از آنجایی که پروانه با غبار درگیر نمی شود، قدرت مکش کاهش نمی یابد و پروانه از حالت بالانس خارج نمی شود.

مزایای بگ فیلترSUPER PLUS

  • قدرت و سرعت مکش یکنواخت، از آنجایی که پروانه با غبار درگیر نمی شود در نتیجه سرعت دور آن ثابت و با سرعت 3000 دور در دقیقه به کارخود ادامه می دهد
  • بسیار کم صدا و مناسب برای کار در محیط داخلی، غبارگیر هواپاد در دو نوع فن داخلی و فن خارجی ارائه شده است. که در فن داخلی، الکتروموتور و پروانه (سانتریفیوژ) داخل جعبه ای در درون بگ فیلتر قرار می گیرد که مجهز به سایلنسر و یا صدا خفه کن است. این امر صدای دستگاه را تا 70 درصد کاهش خواهد داد.
  • سیستم تمیزکاری اتوماتیک، کلیه کیسه های فیلتر مکنده در هر چند ثانیه توسط فشار هوا (عطسه ای) تمام چشمه های فیلتر را باز نموده تا هوای پاک به راحتی خارج شود. این امر قدرت مکش را بطور چشمگیری افزایش می دهد. در مکنده ها عمل تمیزکاری توسط ضربه دست به کیسه های فیلتر انجام می گیرد که از راندمان پایینی برخوردار است.
  • عدم نیاز به کانال کشی های سنگین و پرهزینه، بگ فیلتر هواپاد به دلیل سایز کوچک و کم صدا بودن، می توانند در بین 7 تا 8 دستگاه قرار گیرند و با کمترین هزینه کانال کشی بهترین بازدهی را شکل دهند.
  • استفاده سفارشی از سطل تخلیه، کیسه های جانبو بسیار بزرگ و یا تخلیه مستقیم به اتاق غبار باعث شده است تا در حین کار دستگاه کیسه های تخلیه قابلیت جابجایی داشته باشد. (آنلاین) و  پرسنل بتوانند در کمترین زمان آنها را تخلیه کنند.
  • تصفیه محیط کارگاهی
    • استفاده از فیلترهای E9 با قدرت فیلتراسیون بسیار بالا
    • سیستم تمیزکاری پالس بادی با قدرت تمیزکنندگی 99.9 درصد
    • ورود مستقیم هوای پاک به داخل محیط کارگاه
    • جلوگیری از سوخت انرژی جهت سیستم سرمایشی و گرمایشی

تصفیفه کامل محیط کارگاه و کارخانه، مکش غبار و انتقالغبارگیر صنعتی یا همان بگ فیلتر را با توجه به اسمی که برای آن گذاشته شده می­توان شناخت و به نوع نحوه عملکرد و کارایی آن پی برد. غبارگیر صنعتی را جهت حذف و پاکسازی ذراتی مثل گردوخاک درون هوا نصب و راه اندازی می­ کنند.

در حقیقت گردوخاک یک پدیده ­ای است که نه تنها شهرهای کشور عزیزمان ایران، بلکه بسیاری از نقاط مختلف دنیا را درگیر خود کرده است و گاهی اوقات به گونه ای افزایش پیدا می­ کند که سبب تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و خصوصی در ایران می­ گردد.

این نوع ذرات به شکل جامد در هوا موجود هستند و در پاره ای از موارد قابل رویت می­ باشند.  به گفته https://kmegroup.ir/ برخی از این ذرات غبار دارای وزن سنگینی هستند و به سمت پایین آمده که در نتیجه روی سطوح مختلف می­ نشینند.

چرا از غبارگیر استفاده می­کنیم؟

ذرات گردوغبار و ریز تولید شده در صنایع مختلف جدا از اینکه باعث می­شوند عملکرد و راندمان دستگاه­های تولیدی پایین بیاید، سبب ایجاد بیماری و به خطر افتادن سلامت کارکنان شاغل در مجموعه نیز می­گردند. زیرا این ذرات به حدی ریز هستند که وارد دستگاه تنفسی انسان شده و خطر بزرگی را برای افراد ایجاد می­کنند. از این رو با نصب دستگاه غبارگیر می­ توان تا حد زیادی این نوع ذرات غبار را حذف نمود تا افراد و حتی دستگاه های موجود از راندمان بالایی برخوردار گردند.

معرفی انواع غبارگیر صنعتی

باید توجه داشته باشید که غبارگیرهای صنعتی دارای مدل‌های مختلفی می‌باشند که هر کدام از آن‌ها از ویژگی مختلفی برخوردار می‌باشد؛ در ادامه به معرفی انواع غبارگیر صنعتی پرداخته ایم:

  • غبارگیر خشک
  • غبار روب
  • غبارگیر صنعتی
  • غبارگیر کیسه ای

چگونگی کارکرد غبارگیر صنعتی

وجود غبارگیر صنعتی در محیط های تولید و در کنار ماشین آلات علاوه بر تضمین سلامت کارکنان به سلامت دستگاه ها نیز کمک می­کند. فیلتر گذاری مناسب و با کیفیت برای غبارگیر صنعتی سبب می­شود، آن مکان از ذرات گردوغبار و حتی تراشه عاری گردد.

غبارگیر صنعتی را به دو شکل می توان مورد استفاده قرار داد. یا اینکه بصورت مستقیم به دستگاه­های مربوط وصل شده و یا با اتصال به خطوط اصلی انتقال مانند، هود و بازویی در غبارگیرها نصب شوند. در یک تعریف کلی، غبارگیر صنعتی را با متصل کردن به کابین­های دستگاه­ها و انجام عمل مکش، می­توان گردوغبار را خارج نمود.

همچنین با نصب کانال فقط در آن قسمت از کارخانه که تولید گردوغبار می­کنند هم می­توان ذرات غبار را بوسیله کانال به خارج از محیط هدایت کرد. البته این را باید در نظر بگیریم که غبارگیرها تنها ذرات معلق در هوا را تصفیه نموده و قادر به جابجایی ذرات سنگین افتاده بر روی زمین نیستند.

دلیل نیاز ما به غبار گیر صنعتی

عواملی که سبب می­شوند به غبارگیرصنعتی نیاز پیدا کنیم عبارتنداز:

  • جلوگیری از آلودگی محیط و حفظ سلامتی کارکنان
  • سودآوری از ذرات بدست آمده و تصفیه شده
  • نزدیک شدن به استاندارد­ها و قوانین کاری مربوط به محیط تولیدی
  • افزایش میزان بهره وری دستگاه ها و بهبود کارایی آنها
  • با استفاده از غبارگیرها می­توان کیفیت محصولات تولیدی را افزایش داد زیرا با ممانعت از ورود ذرات به داخل محصول کیفیت آنها تضمین می­شود.

ویژگی­ های غبارگیر صنعتی

یکی از مهمترین ویژگی در غبارگیرهای صنعتی، وجود سرعت مکش زیاد آنهاست. در نتیجه با توجه به این نوع مکش غبار و ذرات با سرعت بیشتری پاکسازی می­شوند. همچنین استفاده از پمپ مکش قوی و موتور توربینی بدون نیاز به تعمیر و قابلیت دائم کاری از جمله ویژگی­های دیگر غبارگیر صنعتی به شمار می­آیند.