علمی و پزشکی

بیماران توسط پزشک خانواده رایگان ویزیت می شوند

به گزارش شفاف، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از سند ملی سلامت بخش(مرحله نخست طرح رایگان شدن بستری بیماران در سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان) گفت: جلسات متعددی در قرارگاه پزشکی خانواده برگزار شده و بررسی کاملی در این خصوص به عمل آمده است. پزشک خانواده از سال ۹۰ در دو استان به صورت آزمایشی شروع و نقاط ضعف و قوت آن  بررسی شده است. هم اکنون در مناطقی که  جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر دارد طرح  پزشک خانواده در حال اجرا است و امیدواریم  سال آینده این طرح در سراسر کشور اجرایی و منابع لازم تامین شود.

او بیان کرد: برای اجرای این طرح زیر ساخت هایی در ۲۰۰۰ خانه بهداشت و مراکز جامه سلامت فراهم شده است .

عین اللهی افزود: طرح پزشک خانواده با هدف های مختلفی از جمله پیشگیری از بروز بیماری ایجاد شده است که البته  هزینه کردن  در حوزه بهداشت یک سرمایه گذاری محسوب می شود. سیستم های درمانی در کشور در سه سطح ایجاد شده است و اگر بیماران نیازمند بستری بوده در سطح سه، کارهای بیمار دنبال خواهد شد.
او بیان کرد: الان نسخه الکترونیکی به بیش از ۹۰درصد رسیده است و مهمتر از نسخه الکترونیکی، موضوع پرونده الکترونیکی است که سوابق بیماران در این پرونده ثبت بشود.

عین اللهی گفت: افراد در کانال پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار بگیرد از مزایای خوبی برخوردار خواهند بود  و درمان بیماران با کم ترین هزینه انجام خواهد شد از طرف دیگر برای پزشکان مزیت های خوبی در نظر گرفته می شود. در گذشته بیماران تنها پنج درصد از فرانشیز را پرداخت می کردند اما در طرح سلامت بخش بیماری که توسط پزشک خانواده ویزیت می شوند همین پنج درصد فرانشیز را نمی پردازند و این طرح در سه استان به صورت آزمایشی انجام می شود.

او بیان کرد: برنامه وزارت بهداشت برای سال آینده این است که طرح سلامت بخش را در سراسر کشور اجرایی کنیم اما با توجه به منابع محدود اولویت ما مناطق محروم و کم برخوردار خواهد بود.