عمومیکسب و کار جدید

تمیز کاری و شستشوی برج خنک کننده

تمیز کاری و شستشوی پکینگ برج خنک کننده ‌جهت نگهداری صحیح از این تجهیزات، یک نیاز ضروری محسوب می‌شود. کولینگ تاور تحث تاثیر جریان باد، خاک، شن و ماسه، برگ‌ها و سایر مواد جامد قرار می‌گیرد که باعث ایجاد یک لایه ضخیم لجن در تشتک می‌شود. آب کثیف می‌تواند باعث آلوده شدن محیط، لوله‌های چیلر و تجهیزات متصل به سیکل شود.

تمیز کردن و شستشوی برج خنک کننده و تصفیه آب داخل آن از آسیب رسیدن به کل سیستم به دلیل گرفتگی و خوردگی جلوگیری می‌کند. حتی اگر به طور مرتب آب تصفیه شود، باز هم برج باید تمیز شود تا سیستم از باکتری‌ها و میکروب‌ها در امان بماند. معمولاً تجهیزات خنک کاری به دلیل کاهش نیاز در زمستان، تخلیه و بلا استفاده می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که حتماًً یکی از دوره‌های تمیز کاری، در این زمان صورت پذیرد. تمیزکاری و شستشو در فصل زمستان موجب می‌شود تا در هنگام پر کردن مجدد، سیستم بیشترین استفاده و راندمان را داشته باشد.

برنامه ریزی شستشو و تمیز کردن برج خنک کن

گاهاً در فصول سرد سال از کولینگ تاورها استفاده نمی‌شود. درنتیجه فرصت مناسبی برای شستشو و تمیز کردن برج خنک کن به دست می آید. حتی اگر در تمام طول سال نیز از سیستم خنک کاری استفاده شود، باز هم باید برای تمیز کردن های دوره‌ای برنامه ریزی کرد. برنامه ریزی دوره‌ای موجب می‌شود تا از تشکیل رسوباتی که به سیستم آسیب می‌رسانند، جلوگیری به عمل بیاید.

همچنین اگر سیستم برای اولین بار در سیکل کاری قرار می‌گیرد، باید قبل از استفاده حتماً تمیز گردد. تمیز سازی ابتدایی برج خنک کن از این رو حائز اهمیت است که ممکن است در مراحل ساخت و مونتاژ، آلودگی‌ها و گرد و غبار در درون دستگاه نشسته باشد. تزریق آب تصفیه شده به سیستم کولینگ، یکی دیگر از مهم‌ترین اصول نگهداری برج خنک کننده بشمار می‌رود. حمل و نصب اجزای خنک کننده می‌تواند باعث آسیب یا ترک متریال و خوردگی شود. با تمیز کردن و رسیدگی به این نکات و استفاده از آب تصفیه شده، راندمان بالاتری از سیستم شاهد خواهیم بود.

نحوه شستشو و تمیز کردن برج خنک کننده

روند انجام تمیز کردن برج خنک کننده کمک می کند تا مشکلاتی مانند رسوبات و باکتری ها بوجود نیاید. در حقیقت اگر لیست عیب یابی سیستم خنک کاری مرور شود، متوجه وجود ذرات جامد، رسوب یا خوردگی در سیستم خواهیم شد که با تمیز کردن سیستم خنک کننده، این مشکلات برطرف خواهند شد.
در ادامه این مقاله به مراحل شستشوی کولینگ تاور خواهیم پرداخت.

– خاموش کردن فن ها
فن ها با سرعت بسیار بالایی حرکت می کنند و می توانند به تکنسین تمیز کاری برج به شدت آسیب وارد کنند

– بازرسی
نازل‌ها، سیستم لوله کشی، تشتک و پکینگ‌ ها را  از نظر وجود رسوب و لجن بررسی کنید.

– انتخاب شیوه شستشو
کلرزنی، اسید شویی، اضافه سازی مواد شیمیایی، شستشو با آب معمولی و…

– تمیز کاری مسیر جریان آب گرم
از جمله روزنه ها و نازل ها را تمیز کنید تا رسوبات و باکتری ها از بین بروند. هنگام تمیز کردن این نواحی از اسپری آب با فشار کم یا از یک شلنگ و یا برس استفاده کنید تا از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری شود. اگر نازل آسیب دیده و یا از بین رفته است، قبل از آبگیری مجدد، آنها را تعویض کنید.

– شستشوی پکینگ برج خنک کننده
همچنین تعویض این پکینگ‌ها در صورت نیاز

– خروج لجن از تشتک
تمام سطوح در تماس با آب که می توانند باکتری ها را در خود جای دهند؛ یا امکان رسوب در آن ها امکان دارد را تمیز و ضد عفونی کنید.

– ضدعفونی و شستشوی تشتک و فن استک
به جهت جلوگیری از انتشار باکتریها به محیط بیرون از دستگاه

– بازرسی تشتک و قطعات توزیع
قبل از پر کردن برج و استفاده مجدد، تمام قطعات آسیب دیده را از برج خارج کنید (درصورت نیاز باید تعمیر یا تعویض نمود).

لزوم شستشوی برج خنک کننده برای سلامتی انسان

بطورکلی موارد ایمنی را به هنگام تمیز کردن برج خنک کن، باید رعایت کرد. گرما و رطوبت بالای سیستم باعث رشد برخی از باکتری ها می شود. بنابراین باید از محافظ تنفسی و چشمی استفاده کرد. زیرا باکتری ها به راحتی از طریق تنفس و از راه چشم وارد بدن شده و فرد را دچار بیماری های خطرناک می کنند. همچنین با رسوب پذیری تشتک کولینگ تاور، آب های خنک شده نیز ممکن است آلوده شوند. همین آبهای آلوده شده از طریق لوله های خروجی متصل به تشتک، مجدداَ وارد سیرکولاسیون تولید خواهند شد.

انواع برج خنک کننده چیلر از لحاظ جنس مصرفی

در بررسی سرویس و نگهداری برج خنک کننده جنس برج خنک کننده بسیار حایز اهمیت میباشد. لذا ابتدا باید بررسی انواع برج های خنک کننده از لحاظ و ساختار انجام بدهیم. عمر و مقاومت برج خنک کننده در برابر خوردگی بستگی زیادی به جنس برج خنک کننده دارد. در گستره صنعتی چهار ماده در ساخت سازه های خارجی برج ها به کار میرود.

فولاد گالوانیزه، فایبر گلاس، فولاد ضد زنگ و چوب. این مواد در کارخانه روی هم بسته و آماده میشود و به صورت آماده برای نصب به محل پروژه حمل میگردد و برخی مواد که دستگاه بیش از حد بزرگ است قطعات مختلف در کارخانه ساخته شده و به محل کار حمل و در آنجا سر هم میشوند. در برج های یکپارچه که دارای ظرفیت 10 تا 1000 تن تبرید هستند، فولاد ماده ای است که میتوان برای ساخت این برج ها استفاده کرد.

استقامت و استحکام فولاد باعث میشود که اقتصادی تر باشد. در بیشتر موارد و در شرایط عادی سیرکوله آب سازه، سخت افزار، سقف و دیواره ها و تشتک های کف از جنس فولادگالوانیزه نورد شده میسازند. در صورتی که برج بیش از حد با آب سرو کار داشته باشد و رطوبت زیاد باشد، باید علاوه بر گالوانیزه کردن بسیاری از قطعات به وسیله یک لایه محافظ دیگر پوشاند. با اضافه کردن این لایه محافظ میزان خوردگی کاهش میابد اما در عوض نیاز به نگهداری دستگاه بیشتر میشود.

پوشش های محافظ همواره در معرض کنده شدن و نازک شدن هستند که در این صورت فلز بدون روکش در معرض برخورد با آب و خوردگی قرار خواهد داشت. برای دست یافتن به حفاظت طولانی مدت برج خنک کننده چیلر باید مراحل بیشتری اضافه گردد. ساختن برج از فولاد ضد زنگ در برج های خنک کننده بسیار مناسب است اما در استفاده از فولاد ضد زنگ باعث افزایش چشم گیر هزینه ها می شود.

شرکت تبادل گستر هیراد تهویه صنعت به صورت حرفه ای به تولید قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس می پردازد. جهت استعلام قیمت پروانه برج خنک کننده از کارشناسان ما، لطفاً با شرکت تماس حاصل فرمایید