ورزشی

تیراندازی مرگ‌بار پلیس آمریکا به نوجوانی از اقلیت قومی

تیراندازی مرگ‌بار پلیس آمریکا به نوجوانی از اقلیت قومی

تیراندازی‌های کُشنده و سریالی پلیس آمریکا به افراد از اقلیت‌های قومی و نژادی ادامه دارد و این بار مرگ یک نوجوان ۱۳ ساله میانماری‌الاصل را رقم زد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ویدیوی به‌تازگی منتشر شده از پلیس نیویورک آمریکا نشان می‌دهد که یک نوجوان ۱۳ از اقلیت‌های قومی درپی تیراندازی مرگ‌بار پلیس این شهر به قتل رسید.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، ویدیوی منتشر شده در عصر روز شنبه، نهم تیر، نشان می‌دهد که یک افسر پلیس شهر اوتیکا در شمال نیویورک به سمت نیا موی، نوجوان ۱۳ ساله‌ای که یک اسلحه اسباب بازی در دست داشت، شلیک کرد.

براساس ویدیوی منتشر شده، افسر پلیس پس از به زمین انداختن این نوجوان اقدام به ضرب‌وشتم وی کرد و در ادامه به قفسه سینه نیا شلیک کرد؛ نیا موی در نهایت ساعت ده شب جمع گذشته در بیمارستان جان باخت.

براساس گزارش‌های پلیس، سه افسر درگیر در این حادثه از جمله عامل تیراندازی به نوجوان یادشده به مرخصی اداری با حقوق فرستاده شدند.

ویدیوی به دست آمده از دوربین‌های بدنه پلیس مربوط به این حادثه درپی اعتراض‌های گسترده عمومی در شهر محل وقوع حادثه منتشر شد.

پلیس اوتیکا مدعی شد که نیا موی شباهت زیادی به مظنون‌های جوانی داشت که آنها در پی یافتشان بودند.

نیا موی دانش‌آموز کلاس هشتم یک مدرسه راهنمایی و از اقلیت‌های پناهجوی متولد میانمار بود؛ براساس اعلام پدر نیا، آنها حدود هشت سال پیش به آمریکا مهاجرت کردند و در شهر اوتیکا در شمال نیویورک ساکن شدند.

یک سازمان حمایت از پناهجویان میانماری در آمریکا اعلام کرد که خانواده نیا که از آزار و اذیت در میانمار گریخته و مدتی در اردوگاه‌های پناهجویی زندگی کرده بودند، فکر می‌کردند که در آمریکا شروع تازه بدون ترسی را در زندگی خود تجربه خواهند کرد.

در حالی که کنفرانس خبری پلیس در روز شنبه به دلیل اعتراض اقلیت میانماری به تنش کشیده شد، پلیس نیویورک ادعا کرد که تحقیقات درباره این پرونده را ادامه می‌دهد، زیرا ویدیوی به دست آمده از دوربین بدنه افسران پلیس همه واقعیت را نشان نمی‌دهد.

اوتیکا در شمال نیویورک حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود یک چهارم آن را پناهندگان و خانواده‌هایشان تشکیل می‌دهند؛ این پناهندگان عمدتا آسیایی شامل ویتنامی‌ها، تایلندی‌ها و کامبوجیایی‌ها هستند.

تیراندازی‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا به شهروندان این کشور، چالش مهمی است که همچنان ادامه دارد؛ پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۳ روند شلیک‌های مرگ‌بار خود به شهروندان را ادامه داده و مرگ آنها را رقم زده است.

گزارش‌های تحلیلی نشان می‌دهند که پلیس آمریکا سالانه بیش از هزار نفر را با تیراندازی مرگ‌بار به قتل می‌رساند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که پلیس آمریکا از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۹ هزار و ۱۲۹ تیراندازی مرگ‌بار را انجام داده است؛ دلیل جمع‌آوری اطلاعات مربوط از سال ۲۰۱۵ به موضوع کشته شدن مایکل براون، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس در سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد.

با وجود این، تحقیقات انجام شده تاکید دارند که تیراندازی‌های مرگ‌بار پلیس کمتر از نصف گزارش می‌شوند و این شکاف همچنان در حال افزایش است.

تا سال ۲۰۲۱، تنها یک سوم از تیراندازی‌های مرگ‌بار در پایگاه داده‌های اف‌بی‌آی ظاهر شدند؛ مقام‌های آمریکایی می‌گویند که دلیل این امر، ملزم نبودن ادارات پلیس محلی به گزارش این حوادث به دولت فدرال است.

به گزارش واشنگتن پست، طی ۱۲ ماه گذشته پلیس آمریکا هزار و ۱۱۱ نفر را بل شلیک گلوله به قتل رساند.

تیراندازی پلیس آمریکا به شهروندان آمریکایی ویژگی‌های مهمی دارد که نقض حقوق بشر از سوی این آژانس را مورد تاکید قرار می‌دهد؛ مهم‌ترین ویژگی در این رابطه، این است که سیاه‌پوستان آمریکایی و اقلیت‌های قومی و نژادی دیگر با نرخ بسیار بالاتری از آمریکایی‌های سفیدپوست کشته می‌شوند.