بین الملل

جزئیات خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در مشاعر مقدسه

غلامرضا رضایی تشریح کرد؛

جزئیات خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در مشاعر مقدسه

مدیر عملیات و رئیس ستاد مکه حج تمتع 1403 جزئیات خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در مشاعر مقدسه اعم از انتقال تأمین مواد غذایی و آب و یخ مورد نیاز زائران ایرانی و انجام مناسک همچون وقوف در عرفات، انتقال به منا و رمی جمرات و… را تشریح کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا رضایی، مدیر عملیات و رئیس ستاد مکه حج تمتع 1403، با بیان این مطلب گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ لازم از سوی ستاد مکه حج 1403 با نهادها و ارگان‌های‌ذی ربط در حوزه خدمت‌رسانی به حجاج در بخش‌های مختلف به ویژه در مرحله انتقال زائرین از مکه به عرفات و منا انجام شده است.

وی افزود: عملیات انتقال برادران و خواهران اهل سنت در ساعات اولیه بعد از نماز صبح روز هشتم ذی‌الحجه به افق عربستان با اتوبوس از هتل‌ها در مکه به سمت منا آغاز می‌شود و از ساعت یک بعدازظهر همین روز(هشتم ذی‌الحجه) انتقال بانوان زائر(اهل تشیع) از مکه به عرفات شروع می‌شود و تا غروب عملیات انتقال بانوان با 420 دستگاه اتوبوس و طی سه مرحله به پایان می‌رسد.

رضایی اضافه کرد: بعد از نماز مغرب روز هشتم ذی‌الحجه نیز بلافاصله عملیات انتقال آقایان زائر(اهل تشیع) از مکه به عرفات آغاز می‌شود و هماهنگی‌ لازم با اداره پلیس، اداره راهنمایی و رانندگی، وزارت حج و عمره، اتحادیه اتوبوس داران و شرکت‌های حمل و نقل انجام  و زمانبندی‌ها مشخص شده است. 

وی گفت: همچنین، مسیر حرکت اتوبوس‌های زائران ایرانی کاملا هماهنگ شده و در تمامی این اتوبوس‌ها، راهنمایان ستاد در کنار راهنمایان شرکت‌های حمل و نقل مستقر هستند و با همراهی این راهنمایان که کاملا توجیه شده‌ و آموزش میدانی دیده‌اند، زائران اهل سنت به منا و زائران اهل تشیع به عرفات منتقل خواهند شد.

رئیس ستاد مکه حج تمتع 1403 در ادامه گفت: زائران اهل سنت بامداد روز نهم ذی‌الحجه از منا به عرفات منتقل می‌شوند و بعد از غروب آفتاب روز نهم ذی‌الحجه نیز عملیات انتقال تمامی زائران از عرفات به سمت مشعرالحرام آغاز می‌شود و حجاج وقوف اضطراری و بانوان پس از توقف کوتاه و نیت در مزدلفه(مشعرالحرام) عازم منا می‌شوند.

رضایی گفت: آقایان زائرای که قرار است در مشعرالحرام بیتوته کنند، با اتوبوس به این مکان منتقل می‌شوند و تا فردا صبح که روز عید قربان است، در مزدلفه(مشعرالحرام) می‌مانند و پس از نماز صبح پیاده رهسپار منا خواهند شد.

مدیر عملیات حج 1403 با اشاره به این که دستورالعمل رمی جمرات نیز همچون حوزه حمل و نقل ابلاغ شده و همه مدیران کاروان‌ها و روحانیون در جریان آن قرار گرفته‌اند، گفت: رمی جمرات برای بانوان در شب عید قربان و بعد از رسیدن به منا انجام می‌شود و رمی جمرات آقایان نیز از 10 صبح روز عید قربان برابر زمان‌بندی که وزارت حج و عمره عربستان ابلاغ کرده، آغاز می‌شود و کاروان‌ها طبق نوبتی که دریافت می‌کنند، از چادرها خارج می شوند و برای رمی جمرات اقدام می‌کنند.

رضایی با اشاره به این که در بحث تغدیه و تدارکات تصمیمات و تدابیر لازم اتخاذ شده است، گفت: با توجه به گرمای هوای پیش‌بینی شده در ایام حضور زائران در مشاعر مقدسه، بیش از 150 دستگاه تریلی، کامیون و کامیونت و ماشین‌های سردخانه‌دار، آذوقه و آب و یخ مورد نیاز زائران را به مشاعر مقدسه منتقل می‌کنند و مجوزهای لازم برای تردد این 150 دستگاه تریلی و کامیون و… گرفته شده و هم‌اکنون این‌ کامیون‌ها در مسیر انبارها و سردخانه‌های شرکت‌ها در حال بارگیری  و به سمت عرفات در حرکت هستند.

وی در پایان گفت: بخش عمده اقلام مورد نیاز به ویژه آب و یخ به عرفات و منا منتقل شده و سردخانه‌هایی که به صورت ثابت در مشاعر مقدسه مستقر هستند، از یخ‌های قالبی و خردشده پر شده که کاروان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و همچنین، به مقدار زیاد آب در آنجا ذخیره شده است که زائران در این زمینه مشکلی نداشته باشند و توصیه شده که زائران به وفور مصرف آب داشته باشند تا با توجه به تعریقی که صورت می‌گیرد، مشکلی از حیث کمبود آب نداشته باشند.

نشر بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای صنعتی و تجاری جهانی. با دانش در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بین‌الملل، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای صنعتی، شرکت‌ها و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و بازاریابی، به شما دیدی جامع از تحولات صنعتی و تجاری جهانی می‌دهم.