اقتصادی

خانه نوآوری و فناوری ایران‌ساخت در سلیمانیه افتتاح شد

ششمین خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در کشور عراق راه اندازی شد تا همسایه غربی ایران از توانمندی های شرکت های فناورانه و فکری ایرانی بهره مند شود.

طبق گزارش ما، مهدی قلعه نویی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری از حمایت علم و فناوری کشور در مراسم افتتاحیه این خانه گفت. این خانه ها با قدمت چندین ساله با مشارکت و سرمایه گذاری خصوصی ترین بخش فعال در نوآوری و فناوری محیط زیست کشور و حمایت مادی و معنوی حمایت علمی و فناوری جمهوری در کشورها ایجاد شده است. چین، کنیا، روسیه، سوریه و ترکیه؛ فرصت مناسبی را برای ورود محصولات ایرانی به بازارهای جهانی فراهم کرده اند.

او اضافه کرد. «کمک به بازاریابی و فروش محصولات دانش‌بنیان و خلاق در کشورهای هدف یا مناطق جغرافیایی» و «تاسیس شرکت‌های ایرانی علاقمند به فعالیت در کشورهای هدف» از مهم‌ترین اهدافی است که این مراکز دنبال می‌کنند.

به گفته قلعه نویی، هدف عراق ایجاد ششمین خانه نوآوری و صادرات فناوری در ایران است.

توسعه روابط دانشگاهی ایران و عراق

در این مراسم مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز راه اندازی این خانه را که دارای دو بعد تجاری، علمی و فناوری است مهم ارزیابی کرد و گفت. این خانه می تواند در توسعه روابط تجاری و تجاری و همچنین روابط علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه منطقه سلیمانیه نقش بسزایی داشته باشد.

حوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه و هوشیار عبدالله عزیز، نماینده وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان نیز به طور جداگانه با اشاره به روابط عمیق سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران صحبت کردند. ایران و سلیمانیه از حضور شرکت های ایرانی در اقلیم کردستان استقبال سلیمانیه و تأسیس خانه نوآوری و فناوری در ایران در سلیمانیه و ایجاد فرصت هایی برای توسعه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری بین دو کشور.

افتتاحیه این خانه با حضور مهدی قلعه رئیس جدید مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه حوال ابوبکر استاندار سلیمانیه هوشیار عبدالله عزیز رئیس دانشگاه صنعتی سلیمانیه و معاون آموزش عالی و تحقیقات علمی اقلیم کردستان فرمانداران سلیمانیه و حلبچه رئیس دانشگاه سلیمانیه رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان، دستیاران اتاق‌های بازرگانی و صنعت سلیمانیه و حلبچه و جمعی از تجار و بازرگانان عراقی و شرکت‌های فکری و خلاق ایرانی برگزار شد.

پیام پایانی