اقتصادی

خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید واکسن طیور تا پایان ۱۴۰۲/قیمت گوشت قرمز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد

اینترنشنال نیوز/خراسان رضوی معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۲۵ درصد واکسن‌های طیور در کشور تولید و ۷۵ درصد واردات داریم؛ برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید واکسن طیور در داخل کشور بیش از ۵۰ درصد شود.

سیدمحمد آقامیری امشب ۸ بهمن ماه در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد درباره بهره برداری از موسسه تحقیقاتی گلمکان اظهار کرد: با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی مصمم بودیم که این مرکز تا دهه فجر به بهره براری برسد اما متاسفانه با توجه به اینکه مشکلاتی در خصوص تهیه برخی از تجهیزات این مرکز ایجاد شد، این موضوع محقق نشده اما تلاش می‌شود تا انتهای سال این مرکز به بهره برداری برسد.

وی افزود: این مرکز حدود ۲۶ سال قبل گلنگ زنی شده و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری انجام شده است. قطعا مرکز گلمکان به بهره برداری خواهد رسید و یکی از مهمترین پروژه‌های کشور خواهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: در حال حاضر اکثر کشورهای همسایه ایران درگیر این بیماری شده‌اند. از آنجایی که از تیر ماه رصد و پایش کانون‌های احتمالی این بیماری در کشور صورت گرفته است تاکنون هیچ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است که این در نوع خود بی نظیر است. اکنون در فصلی هستیم که اوج بیماری در اکثر کشورها است. همکاران بنده در تمام استان‌ها بر پایش این بیماری متمرکز بوده و هر هفته ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان‌ها با حضور معاونین استاندار و در سطح شهرستان‌ها با حضور فرماندار برگزار می‌شود و امروز نتایج آن را به خوبی مشاهده می‌کنیم. کنترل خوب این بیماری موجب شده تا صادارت محصولات طیور از کشور به اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد.

آقامیری درباره ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر کشور بیان کرد: در خرداد ماه سال جاری بخشنامه ای به استان‌های مبادی ورودی کالا و نهاده‌های دامی ارسال شد و هر اداره کلی که بیش از ۵ روز نهاده را ترخیص نکند، متخلف بوده و بر اساس ضوابط و مقررات با آن اداره برخورد خواهد شد. حداکثر زمان ماندگاری نهاده دامی در بنادر و مبادی ورودی کشور ۵ روز به جهت انجام آزمایشات مورد نیاز است. در این راستا در یکی از شهرستان‌ها برخورد صورت گرفته و تاکید داریم که کشور معطل عملیات اجرایی در هیچ نقطه‌ای نباشد.

خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید واکسن طیور تا پایان ۱۴۰۲/قیمت گوشت قرمز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره نمایشگاه بین المللی دام و طیور مشهد اظهار کرد: نکته ای که وجود دارد این است که شرکت‌هایی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند با نگاه تولید دانش بنیان حضور یافته‌اند و این مساله بسیار ازشمند است، زیرا در کشور باید روزی ضریب تبدیل دام را از طریق سایر مواد تشکیل دهنده خوراک بالانس کرده و بهره وری را افزایش دهیم. امروز در دنیا جنگ غذا است و شاید روزی برسد که ذرت و سویا تولید نشود و کمبود وجود داشته باشد اما نمی‌توان صنعت دام، طیور و آبزیان را متوقف کرد. امروز یکی از مشکلات در کشور بهره وری در واحد تولید است. باید با افزایش بهره وری در واحد سطح مشکلات کشور را حل کرد. نمایشگاه جای تبادل افکار و اطلاعات و مهمترین شاهراه ارتباط برای کارهای بازرگانی، اقتصادی و تغییرات اساسی در نحوه تولید و تغییر در عوامل تولید محسوب می‌شود.

آقامیری در پاسخ به سوال خبرنگار اینترنشنال نیوز درباره وضعیت تولید واکسن دام و طیور در کشور بیان کرد: خوشبختانه ۹۱ درصد واکسن‌های دامی در کشور تولید و تنها ۹ درصد واردات داریم. همچنین ۲۵ درصد واکسن‌های طیور در کشور تولید و ۷۵ درصد واردات داریم. امید است تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید واکسن طیور بیش از ۵۰ درصد شود یعنی در حوزه واکسن طیور ۵۰ درصد به خودکفایی برسیم. همچنین برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ از واردات واکسن دام خودکفا شده که البته در این زمینه شرایط کشور موثر است.

وی ادامه داد: به طور کلی برای طیور در کشور به ۱۰.۵ میلیارد دوز واکسن نیاز داریم‌ که از این میزان حدود ۳.۵ میلیارد دوز در داخل تولید و ۷ میلیارد دوز وارد می‌شود. در حوزه واکسن دامی نیز به ۶۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که ۵۵۰ میلیون دوز تولید داخل بوده و ۵۰ میلیون دوز واردات صورت می‌گیرد. برنامه موجود سازمان دامپزشکی برای ریشه کنی۶ بیماری دامی در کشور است که این مساله می‌تواند در سال‌های آینده ظرفیت شرکت‌های واکسن سازی را افزایش داده تا بتوانیم واکسن‌های دیگر را تولید کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دام و طیور تصریح کرد: تمام قد از این شرکت‌ها حمایت می‌شود. هم شرکت‌های صادر کننده و هم شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده داروها با پایه‌ گیاهی بسیار ارزشمند هستند. دنیا در حال حرکت به این سمت بوده و ما نباید در این زمینه عقب بمانیم.

اقامیری درباره وضعیت کشور در زمینه بیماری‌های دام و طیور تصریح کرد: در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا کنون گزارشی وجود نداشته و امید است تا اردیبهشت ماه نیز کانون آلودگی گزارش نشود تا بتوانیم صادارت محصولات طیور را ادامه دهیم.

وی دربار کمبود دارو، واکسن و تامین آن در کشور بیان کرد: نمی‌توان گفت که ۱۰۰ درصد واکسن در کشور تامین است اما در این زمینه مشکل حادی وجود ندارد؛ البته تولید کنندگان از وضعیت نوسات ارزی و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه و تهیه آن گلایه مند هستند ولی با این شرایط ما مشکلی در حوزه تولید دارو واکسن نداریم.

آقامیری درباره کشتار دام و واردات تلیسه از پاکستان تصریح کرد: دام زنده از پاکستان از طریق بازارچه‌های مرزی تحت نظارت دامپزشکی استان مربوطه وارد می‌شود و واردات تسلیه موضوع نگران کننده‌ای نیست زیرا دام در نقطه صفر مرزی از لحاظ بهداشتی و با رعایت کشتار، استخوان گیری و در مراکز مربوطه عرضه می‌شود اما چیزی که مشکل ایجاد می‌کند واردات دام قاچاق است که تحت شبکه دامپزشکی انجام نمی‌شود.خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته گزارش جدیدی در این زمینه وجود نداشته چون در این خصوص بازرسی و نظارت صورت می‌گیرد.

وی درباره صادارت دام و واردات آن بیان کرد: در حال حاضر صادرات گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرضه شود.

وی با اشاره به تلاطم قیمت گوشت در بازار گفت: با واردات گوشت طی هفته آینده قیمت گوشت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد لذا به صورت دوستانه به دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند، توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر دام خود را به بازار عرضه کنند زیرا در هفته آینده حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت گوشت را تجربه خواهیم کرد و وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آن‌ها نخواهد بود. درهفته آینده به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد.

انتهای پیام