دیپلم رسمی برای ورود به بازار کار، هر آنچه که باید بدانید

ثبت نام آزمون های استخدامی با مدرک دیپلم، موضوعی است که طیف وسیعی از فارغ التحصیلان به دنبال رسیدن به پاسخ آن هستند. در همین رابطه باید گفت که دستگاه های اجرایی مختلف کشور و همچنین شرکت ها و مراکز خصوصی و دولتی مختلف هر سال در سمت های شغلی گوناگون امکان استخدام دارند.

آموزشگاه | تبریز

سازمان های دولتی مختلف از طریق سازمان سنجش به منظور رفع نیاز خود و تکمیل کادر اجرایی و عملیاتی، هر سال آزمون های کتبی و شفاهی استخدامی را برگزار می کنند و طی این فرآیند از واجدین شرایط، دعوت به همکاری صورت می پذیرد. در ادامه این مطلب به شرح دقیق تری از استخدام با مدرک دیپلم، شرایط عمومی و اختصاصی آن، رشته های ارائه شده برای استخدام با مدرک دیپلم، همچنین شرایط استخدام در نیروی انتظامی و آموزش پرورش با دیپلم پرداخته شده است.

استخدام با مدرک دیپلم تبریز ، مسئله ای ناشدنی و غیرممکن نیست. هر ساله سازمان سنجش آموزش کشور، ارتش جمهوری اسلامی ایران، و همچنین بسیاری از سازمان ها و مراکز خصوصی اقدام به برگزاری آزمون ها و مصاحبه های شغلی مختلف به منظور استخدام افراد حتی با مدرک دیپلم می کنند.

هر سال موسسات خصوصی و دولتی مختلفی اعم از دستگاه های اجرایی گرفته تا آموزش و پرورش، ارتش، نیروی انتظامی و شرکت های خصوصی اقدام به برگزاری آزمون ها و مصاحبه های مختلفی می نمایند تا نیروهای مورد نظر خود را جذب نمایند. بخش قابل توجهی از متقاضیان با مدرک دیپلم نیز می توانند در آزمون های استخدامی شرکت نمایند.

 

 آموزشگاه | تبریز

شرایط استخدام با مدرک دیپلم

داوطلبان استخدام در شرکت ها و سازمان های مختلف که دارای مدرک دیپلم در انواع رشته های تحصیلی می باشند، می توانند در صورت داشتن شرایط استخدامی مختص هر ارگان، نسبت به ثبت درخواست استخدام در آن اهتمام بورزند. اغلب شرکت های خصوصی به سطح مهارت و تجربه یا همان سابقه کار فرد متقاضی توجه می نمایند.

از طرفی در سازمان ها و ارگان های مرتبط با دولت، داشتن شرایط سنی و وضعیت نظام وظیفه مشخص به علاوه داشتن مدرک تحصیلی مرتبط دارای اهمیت می باشد. شرایط استخدام با مدرک دیپلم در هر سازمانی مانند  کشور دارای شرایط عمومی و اختصاصی است. معمولا شرایط عمومی در تمامی ارگان ها و مراکز یکسان و مشترک بوده و البته هر سازمانی نیز دارای شرایط اختصاصی مختص به خود نیز هست.در ادامه به تفکیک به شرح شرایط عمومی مشترک سازمان های مختلف پرداخته می شود.

شرایط عمومی و مشترک استخدام با مدرک دیپلم

دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی شناخته شده در قانون اساسی کشور

پایبندی و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی

عدم اعتیاد به مواد مخدر

نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر

نداشتن ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی کشور

همانطور که گفته شد، شرایط عمومی استخدام در ارگان و سازمان های دولتی شبیه به هم است. یکی از شرکت های دولتی که آزمون های استخدامی را برای جذب نیروی مورد نیاز خود برگزار می کند، شرکت فولاد غدیر نی ریز است. آزمون استخدامی شرکت فولاد غدیر نی ریز به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز مشاغل مختلف این شرکت برگزار می شود.

 

رشته های ارائه شده در استخدام با مدرک دیپلم

سوالی که برای اغلب دارندگان مدرک دیپلم پیش می آید، این است که با داشتن مدرک دیپلم، می توان در چه دستگاه ها و ارگان های دولتی و خصوصی استخدام شد و چه سمتی به این افراد اختصاص خواهد یافت. نکته مهمی که داوطلبان استخدام با مدرک دیپلم می بایست به آن توجه نمایند این است که قبل از ثبت نام در آزمون های استخدامی، می بایست با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی کشور، شرایط احراز شغل های ارائه شده را با رشته تحصیلی خود سنجیده و در صورت تطابق، به ثبت نام در آن ها بپردازند.

خوشبختانه فارغ التحصیلان اغلب رشته های تحصیلی می توانند در آزمون استخدامی چندین ثبت نام نموده و مشغول به کار شوند. با این وجود توصیه اکید می شود که در صورتی که افراد به دنبال رشته شغلی خاصی هستند و یا قصد دارند که به طور دقیق و کامل از فرصت های شغلی فراهم برای رشته تحصیلی خود آگاه شوند، لیست رشته های شغلی ارائه شده در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور را بررسی نمایند.

به عنوان نمونه علاقه مندان به استخدام و فعالیت در ارتش، با داشتن مدرک تحصیلی در یکی از رشته های نظری تجربی، ریاضی و انسانی و علوم معارف، همچنین دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش به غیر از رشته های دامداری، باغبانی، کشاورزی، امور زراعی و زیر شاخه های مربوط به آن ها می توانند در آزمون استخدامی مربوط به آن ثبت درخواست نمایند. البته داشتن معدل حداقل 13 در رشته های مذکور الزامی می باشد.

متقاضیان استخدام در بانک های مختلف کشور که دارای مدرک دیپلم می باشند، انتخاب های زیادی ندارند اما باز هم می توانند برای استخدام در دو سمت نیروی حراست بانک و یا رده شغلی تحصیلداری ثبت درخواست نمایند. البته لازم به ذکر است که استخدام در بانک ها عموما از میان افراد تحصیل کرده در رشته ریاضی فیزیک صورت می پذیرد.

 

سازمان ها و شرکت های متقاضی استخدام با مدرک دیپلم

مطابق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی کشور، وزارتخانه ها، موسسات دولتی، موسسات یا نهاد های غیردولتی عمومی و شرکت های دولتی که جزو دستگاه های اجرایی کشور محسوب شده و آزمون استخدامی با مدرک دیپلم آن ها توسط سازمان سنجش برگزار می شود، عبارتند از:

وزارت آموزش و پرورش

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

سازمان هواپیمایی کشور

سازمان نقشه برداری

وزارت دادگستری

سازمان امور اراضی کشور(آزمون قراردادی)

سازمان هواشناسی کشور

بانک های کشور

ارتش جمهوری اسلامی ایران

همچنین لازم به ذکر است که موسسات خصوص زیادی در سطح کشور هستند، مانند  که فرآیند استخدام با مدرک دیپلم در آن ها صورت می پذیرد. البته برای استخدام در چنین شرکت ها و مراکزی لازم است مهارت ها و ویژگی های متناسب با سمت شغلی مورد نظر آن ها را داشته باشید و یا در خودتان ایجاد نمایید. از جمله شغل هایی که می توان برای استخدام با مدرک دیپلم در آن ها درخواست داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارشناس فروش تلفنی

ادمین شبکه های احتماعی

کارشناس کنترل کیفی

حسابدار

منشی

بازاریاب

مسئول توزیع شرکت های تولیدی

نیاز به این قبیل سمت های شغلی را می توان در بسیاری از شرکت های خصوصی و دانش بنیان در سطح کشور یافت که الزامی به داشتن مدارک تحصیلی بالا نداشته و می توان با داشتن مدرک دیپلم نیز برای فعالیت در آن ها درخواست داد. افرادی که تمایل به ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت بهداشت دارند، برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان و نحوه ثبت نام می بایست اخبار مرتبط را در سایت سنجش پزشکی پیگیری نمایند.

شرایط استخدام در نیروی انتظامی با مدرک دیپلم

همان طور که گفته شد، استخدام در هر سازمان، مرکز و ارگانی نیازمند داشتن شرایطی است که موارد آن بسته به مرکز و حیطه شغلی مورد نظر افراد متفاوت خواهد بود. شرایط با مدرک دیپلم نیز از دو بخش شرایط عمومی و اختصاصی تشکیل شده است. در ادامه توضیح هر یک از این شرایط  به تفکیک آمده است.

شرایط عمومی استخدام در نیروی انتظامی

اعتقاد به دین اسلام

اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه جمهوری اسلامی ایران

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

عدم سابقه عضویت و یا وابستگی در گروه ها و احزاب سیاسی مختلف

عدم محکومیت به محرومیت از خدمات دولتی

عدم داشتن سو پیشینه کیفری

عدم اعتیاد به مواد مخدر

داشتن شرایط تحصیلی لازم با توجه به شغل موردنظر

برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی

شرایط اختصاصی استخدام در نیروی انتظامی

ثبت نام درجه داری نیروی انتظامی تنها برای آقایان امکان پذیر است.

داشتن مدرک تحصیلی دیپلم (نظام جدید و یا قدیم) فنی و حرفه ای، کار و دانش، و یا یکی از رشته های نظری تجربی، ریاضی و انسانی

عدم امکان ثبت نام دارندگان مدارک کاردانی و بالاتر

داشتن حداقل سن 18 و حداکثر 25 سال

داشتن حداقل قد 170 سانتی متر

متقاضیان استخدام در نیروی انتظامی لازم است که با مطالعه دقیق و کامل شرایط لازم، نسبت به شرکت در آزمون استخدامی مربوط به آن اقدام نمایند. در غیر اینصورت در مراحل بعد از ثبت نام پذیرش نخواهند شد. اطلاعیه کامل در خصوص شرایط لازم در  یا سایت گزینش و استخدام نیروی انتظامی به آدرس gozinesh.police.ir منتشر شده است.

هر ساله نیروی انتظامی اقدام به استخدام نیروی انسانی از بین داوطلبان واجد شرایط می نماید. کلیه داوطلبان مایل به شرکت در فرایند استخدام نیروی انتظامی می بایست دارای شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده در اطلاعیه ثبت نام باشند در غیر اینصورت پذیرش نخواهند شد.

شرایط استخدام آموزش و پرورش با مدرک دیپلم

استخدام در سازمانی چون آموزش و پرورش نیازمند داشتن شرایط خاص خود است. این ارگان شرایط لازم برای استخدام نیروهای مورد نیاز خود را به دو بخش شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم کرده است. متقاضیان قبل از ثبت نام در آزمون استخدامی لازم است که با مطالعه این موارد، و در صورت دارا بودن آن ها نسبت به شرکت در آن درخواست خود را ثبت نمایند.

شرایط عمومی استخدام در آموزش و پرورش

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی ذکر شده در قانون اساسی کشور

پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

دارا بودن و یا معافیت قاونی نظام وظیفه(ویژه آقایان)

برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی

عدم اعتیاد به مواد مخدر

عدم داشتن سوپیشینه کیفری و جزایی موثر

عدم محرومیت از استخدام در ارگان ها و سازمان های دولتی

عدم فعالیت رسمی و یا قراردادی در سایر دستگاه های اجرایی کشور

داشتن حداقل 20 و حداکثر 25 سال سن تمام برای دارندگان مدرک دیپلم

شرایط اختصاصی استخدام در آموزش و پرورش

رعایت شرط احراز تحصیلی (تجانس رشته و مقطع تحصیلی برای هر کد شغلی مورد نظر)

نکته: شرایط احراز تحصیلی و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش رشته های دبیری در راهنمای ثبت نام این آزمون به طور کامل ارائه می شود.

شرکت در دوره مهارت آموزی یکساله

نکته: کسانی که در این دوره شرکت ننمایند، به منزله انصراف آن ها از ادامه تکمیل روند استخدام با مدرک دیپلم در آموزش و پرورش می باشد.

ارائه مدارک روخوانی و روانخوانی قرآن کریم به همراه مدرک ICDL در زمان ثبت نام دوره مهارت آموزی

نکته: متقاضیان در صورت نداشتن این مدارک، می بایست متعهد شوند که تا پایان دوره مذکور، مدارک خود را تحویل دهند.

مدرک تحصیلی مورد نیاز متقاضیان برای عناوین شغلی هنری، می بایست کاردانی پیوسته باشد. در صورت داشتن مدرک کاردانی ناپیوسته می بایست دارای دیپلم هنرستان باشند.

لازم به ذکر است که امکان تغییر محل خدمت پس از قبولی نهایی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش وجود نداشته و بعد از شروع به فعالیت نیز بر اساس ضوایط انتقالی میسر خواهد بود.

متقاضیان پس از قبولی نهایی و پذیرش در آزمون استخدامی لازم است تعهدی ده ساله مبنی بر خدمت در محل انتخاب شده در زمان ثبت نام، امضا نمایند.

ادا و امضای سوگند معلم توسط معلمان تازه کار پذیرفته شده.

فارغ التحصیلان مراکزی که در ادامه ذکر خواهند شد، از شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش محروم خواهند بود:

تربیت معلم

تربیت دبیر شهید رجایی

در این بخش به تفکیک، به شرح شرایط عمومی و اختصاصی استخدام آموزش و پرورش پرداخته شد. افراد برای ثبت نام می بایست واجد شرایط عمومی و اختصلصی باشند. لازم به ذکر است شرایط مذکور بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی می باشد و به محض انتشار دفترچه جدید این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

افراد زیادی به دلایل متعدد از ادامه تحصیل باز مانده و موفق به ادامه تحصیل در دانشگاه نشده اند. با توجه به اینکه بیشتر استخدام های دولتی از میان افراد با مدرک دانشگاهی انجام می شود، ممکن است برای این دسته از داوطلبان این سوال به وجود آید که آیا امکان استخدام دولتی با مدرک دیپلم برای آن ها وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در سال های اخیر میزان استخدام های دولتی برای افراد با مدرک دیپلم نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده است. اما با این وجود افراد همچنان شانس قبولی در سازمان های دولتی با مدرک دیپلم را دارند. این افراد در رده افراد با مدرک تحصیلی حداقلی قرار می گیرند و ممکن است نسبت به سایر افراد با مدرک تحصیلی بالاتر، دارای حقوق کمتری بوده و موقعیت شغلی چندان بالایی نداشته باشند.

افرادی که داوطلب استخدام در دولت هستند، می توانند با مراجعه به سایت های کاریابی و پیگیری اخبار از طریق سایت ارگان های محتلف، سایت های خبری و نیز سایت های کاریابی، از اطلاعیه های مربوط به استخدامی ها و آزمون ها مطلع شده و در زمان مقرر نسبت به تهیه دفترچه آزمون ها اقدام کنند.

سازمان ها و ارگان های مختلف دولتی برای جذب نیرو و جبران کمبود نیروی مورد نیاز، جهت استخدام افراد اقدام می کنند. سازمان های دولتی که امکان استخدام افراد با مدرک دیپلم را دارد شامل دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش، بانک ها، بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، شرکت نفت و ارگان های نظامی مانند ارتش و سپاه می شود.

روند استخدام نیرو در سازمان های نام برده، از طریق برگزاری آزمون های استخدامی است. سازمان های دولتی جهت برگزاری آزمون های استخدامی، دفترچه راهنمای مربوط به آزمون را منتشر می کنند. در صورتی که این سازمان ها قصد استخدام افراد با مدرک دیپلم را داشته باشند، در بخش جداگانه لیست مشاغل دولتی با مدرک دیپلم را درج می کنند. بنابراین افرادی که قصد استخدام در دولت را دارند، می بایست در زمان انتشار دفترچه راهنما، آن را تهیه و مطالعه کرده تا از جزئیات آزمون مطلع شوند. سپس در صورتی که واجد شرایط ثبت نام بودند، از طریق سایت سازمان مربوطه، جهت ثبت نام در آزمون استخدامی اقدام کنند.