عمومیکسب و کار جدید

ردیاب چطور اطلاعات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

مقدمه| اطلاعات ردیاب

نحوه کار ردیاب و روش انتقال اطلاعات از مهم‌ترین مسائلی است که در هنگام استفاده از ردیاب باید آن را در نظر گرفت. زمانی که با آگاهی کامل در رابطه با نحوه کار یک وسیله عمل کرد، می‌توان بهترین استفاده را از این وسیله مطابق با نیاز خود بدست آورد. یکی از موارد مورد نیاز برای استفاده از ردیاب، چگونگی انتقال اطلاعات است. نحوه انتقال اطلاعات ردیاب چگونه است؟ در این مقاله به طور کامل به پاسخ این سوال پرداخته شده و نکات خوبی را در این زمینه به کار می‌دهد. بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چگونگی دریافت و ارسال اطلاعات از طریق ردیاب

برای ردیابی دو سیستم اصلی وجود دارد. به طوری که برخی از ردیاب‌ها به ماژول‌های GPS مجهز بوده و از این طریق به سیستم موقعیت‌یابی جهانی متصل می‌شوند. گیرنده‌های GPS با استفاده از ماهواره‌های 24 ساعته، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را دریافت می‌کنند. سیستم دیگری که در ردیاب‌ها وجود دارد، سیستم BTS است. ردیاب‌هایی که به این نوع سیستم مجهز هستند، برای دریافت اطلاعات موقعیت مکانی، از آنتن‌های شبکه تلفن همراه استفاده می‌کنند. به طور کلی، محل دقیق هر دکل BTS مشخص بوده و به محض رسیدن گیرنده‌ها به منطقه تحت پوشش دکل، اطلاعات موقعیت مکانی دریافت شده و به سرور مرکزی ارسال می‌گردد.

یکی دیگر از ماژول‌های مورد استفاده برای انتقال اطلاعات بدست آمده از ردیاب، ماژول GPRS است. این ماژول بدین صورت عمل می‌کند که مختصات دریافتی از دو سیستم GPS و BTS و همچنین دیگر پارامترهای مربوطه نصب شده بر روی دستگاه را به صورت آنلاین دریافت کرده و برای سرور مرکزی ارسال می‌کند. استفاده از این ماژول به این علت است که در همه جای مسیر امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد. به همین علت، ردیاب‌ها با استفاده از ماژول GPRS، بدون هیچ مشکلی اطلاعات به سمت سرور جابه‌جا می‌کنند. این نوع ماژول از طریق اینترنت سیمکارت، اطلاعات دریافتی از ماهواره‌ها (GPS) و آنتن‌ها (BTS) را به صورت آنلاین به سرورها هدایت می‌کند.

ردیاب چطور اطلاعات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟
ردیاب چطور اطلاعات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

ردیاب چطور اطلاعات خود را در اختیار کاربران قرار میدهد؟

در ادامه پاسخ به سوال نحوه انتقال اطلاعات ردیاب چگونه است؟ باید علاوه بر آشنایی با نحوه کار ردیاب خودرو، نحوه جاسازی و نصب نرم‌افزار مخصوص آن بر روی کامپیوتر و یا تلفن همراه را نیز یاد گرفت. به طور کلی با طی کردن این مراحل، سیگنال‌های دریافتی از ماهواره‌ها و آنتن‌ها از طریق پیامک کوتاه و یا به صورت اینترنتی برای گوشی تلفن همراه ارسال می‌گردد.

در کل، دریافت و ارسال انواع مختلف سیگنال و برقراری ارتباط با ردیاب، با استفاده از سیمکارت‌هایی که درون دستگاه ردیاب و تلفن همراه هوشمند قرار دارد، امکان‌پذیر خواهد بود. این اطلاعات بعد از آن که توسط تراشه یا سیمکارت موجود در دستگاه ردیاب من دریافت شدند، با توجه به نوع برنامه‌نویسی دستگاه، موقعیت مکانی، اطلاعات مربوط به بار و یا راننده به کاربر اصلی منتقل می‌شود و با استفاده از اپلیکیشن ردیابی یا سامانه وب ردیابی قابل بررسی است.

تفاوت میان GPS و ردیاب ماهواره‌ای خودرو

باید توجه داشت که بین دستگاه GPS و ردیاب ماهواره‌ای تفاوت‌های اساسی وجود دارد. دستگاه ردیاب یک وسیله بسیار کوچک است که با اتصال بر روی خودرو و داشتن تراشه‌ مشخص، اطلاعات ردیاب را دریافت و به کاربر منتقل می‌کند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان دستگاه ردیاب و GPS، در اتصال به اینترنت برای ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی سرور اصلی است. همچنین ردیاب می‌تواند اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را به صورت آنلاین در خود ذخیره کند. در حالیکه، دستگاه GPS به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت نیز کار می‌کند. به همین علت برای دریافت اطلاعات از دستگاه ردیاب باید این اطلاعات به صورت پیامکی به دستگاه تلفن همراه ارسال گردد.

به طور کلی از دستگاه GPS اغلب برای مسیریابی افراد استفاده می‌شود ولی دستگاه ردیاب خودرو به گونه‌ای عمل می‌کند که به صورت آنلاین می‌توان تمامی اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را دریافت کرد. این اطلاعات به گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ یا سیستم کامپیوتری و یا به صورت پیامک دریافت می‌گردد. همین عوامل موجب شده تا دستگاه ردیاب و GPS، یکی نباشند. تأمین امنیت خودرو و مدیریت آن به وسیله ردیاب انجام شده و برای اطلاع از مسیر می‌توان از GPS استفاده کرد.

تفاوت میان GPS و مسیریاب

علاوه بر تفاوتی که میان دستگاه ردیاب و GPS وجود دارد، میان GPS و مسیریاب نیز تفاوت‌هایی است. بسیاری از افراد این دو سیستم را با یکدیگر یکسان می‌دانند درحالیکه اینطور نیست و دو تفاوت بنیادی در این بین وجود دارد. به طور کلی هر دو این سیستم‌ها از ماهواره موقعیت‌یاب جهانی استفاده می‌کنند. در زمان مسیریابی می‌توان برای راهنمایی بیشتر از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده کرد. برنامه‌های مسیریابی، با استفاده از اطلاعات ردیاب بدست آمده از ماهواره‌های GPS، مسیر مورد نظر کاربران را به آن‌ها نشان می‌دهند.

یکی از پیشرفته ترین ردیاب‌های خودرویی ردیاب تلتونیکا fmb920 است.

از طرفی برنامه‌های مسیریاب می‌توانند میزان مسافت، شرایط جاده‌ای و نوع ترافیک را نیز در اختیار کاربران قرار دهند. اصلی‌ترین تفاوت ردیاب GPS با مسیریاب، در نوع داده‌های دریافتی است. داده‌های دریافت شده توسط برنامه مسیریاب از طریق دستگاه خودرو تأمین شده ولی داده‌های مربوط به ردیاب و GPS در تمامی موقعیت‌های مکانی دیگر نیز قابلیت بازیابی دارد.