رزم حسینی: ریشه گرانی سیمان افزایش نرخ ارز است

وزیر صنعت و معدن گفت. “اساس قیمت های سیمان نرخ ارز است ، به ازای هر 10٪ افزایش در سطح نقدینگی ، 5٪ تورم ، به ازای هر 8٪ افزایش در نرخ ارز 10٪ ، 8٪ افزایش. در قیمت کالاهای وارداتی. ”

به گزارش اینترنشنال نیوز ، صبح امروز (سه شنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ، علیرضا رزم حسینی در پاسخ به سوال جواد کریم کودوسی در مورد دلیل افزایش قیمت سیمان و فولاد گفت: کالاها ، براساس تصمیم سران قوا ، در خرداد 1397 ، واردات تعرفه کالاهای سری 2230 ممنوع شد. وقتی وزارت را تحویل گرفتم ، مصوبه رو به اتمام بود ، من داوطلبانه دستور دادم كه این ممنوعیت ادامه یابد و ما مجوز شورای هماهنگی اقتصادی را بدست آوردیم. به دلیل ممنوعیت واردات 2230 کالا ، 3.5 میلیارد دلار بومی سازی شده است ، ما شاهد تولید داخلی قطعات در بخشهای مختلف بوده ایم. از واردات غیرضروری حدود پنج میلیارد و 300 میلیون دلاری جلوگیری شد و در پایان سال 1399 واردات ما به 38 میلیارد دلار کاهش یافت که مانع از واردات حدود 16 میلیارد دلار کالای مازاد نسبت به سال 1396 شد.

او افزود. “از 38 میلیارد دلار کالای وارداتی ، 12 میلیارد دلار برای کالاها است و مابقی برای واردات مواد اولیه کارخانه ، ماشین آلات خط تولید و تجهیزات پزشکی است.” امروزه 70٪ قطعات خودرو 70٪ لوازم خانگی در کشور تولید می شود. سال گذشته و امسال ما تمام تلاش خود را کردیم تا از واردات کالاهای لوکس اسراف جلوگیری کنیم.

وزیر صنعت و معدن بعداً توضیح داد. از نظر قیمت سیمان ، سال گذشته 68 میلیون تن تولید سیمان داشتیم که 13 درصد افزایش داشت. یکی از افتخارات کشور ما تولید سیمان و فولاد است که زمانی وارد کشور کردیم. اما دلیل اصلی افزایش قیمت افزایش نرخ ارز است. 90٪ تورم داخلی ناشی از سیاست پولی و نرخ ارز است و تورم 5٪ برای 10٪ رشد نقدینگی افزایش می یابد. از طرف دیگر ، افزایش هزینه های تولید را شاهد هستیم. هزینه گاز در صنعت 2.5 برابر و قیمت برق – چهار تا پنج برابر افزایش یافته است. علاوه بر این ، هزینه حمل و نقل حدود 66 درصد افزایش یافته و قیمت آجرهای نسوز صنعتی 116 درصد افزایش یافته است.

او افزود. “اما ما هنوز در حال نظارت هستیم ، سال گذشته ما 15،576 بازرسی انجام دادیم ، و بازرسی ها 18٪ افزایش یافته است. اما واقعیت این است که افزایش قیمت ها پس از تحریم ها افزایش نرخ ارز است. پشتیبانی تولید باید با حداکثر نیرو ارائه شود.

وزیر صنعت و معدن با اشاره به اینکه امسال وزارت صنعت ، معدن سه بسته در زمینه موانع تهیه کرده است ، افزود: “در ابتدای کار ما کتاب قوانین تحریک کننده را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم. پیش از این ، نامه خود را به همراه رئیس مجلس با نامه های قانونی ، موانع تولید ارائه دادم ، ما انتظار همکاری از کمیته های تخصصی را داریم. از روز اول ایمان ، وزارت صمت با صدور بیانیه ای به تمام مناطق ، بر لزوم رفع موانع و حمایت از تولید تأکید کرده است. دیروز ، برای اولین بار ، جسورانه انجام شد ، ما 6000 منطقه معدن را آزاد کردیم ، که بیش از 50 سال متعلق به برخی افراد بوده است و از طریق حراج ها ، افراد واجد شرایط فراهم می شوند ، که گام بزرگی در جهت توسعه پایدار کشور. کشور:

ادامه دارد …

خروج از نسخه موبایل