رسانه انگلیسی: نتانیاهو در انتظار ترامپ، دور بایدن را خط کشیده است

یک رسانه انگلیسی در یادداشتی مطرح کرد که متهم کردن دولت «جو بایدن» به مضایقه در عرضه تسلیحات به رژیم صهیونیستی در انتقادات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مبنای واقع‌بینانه‌ای ندارد و با توجه به تحولات سیاسی آمریکا با در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آن، دستاویزی برای همراهی دوباره با «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه قرار گرفته است که حامی سیاست‌های متعصبانه حزب راست افراطی نخست‌وزیر این رژیم است.

به گزارش اینترنشنال نیوز، یک رسانه انگلیسی در یادداشتی با توجه به انتقادات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه عرضه تسلیحات به رژیم صهیونیستی برای جنگ غزه پرداخته و نوشت که نتانیاهو دور رئیس‌جمهور بایدن، متحد و ظاهرا دوست دیرینه خود و حزب دموکراتیک او را خط کشیده است، اما نه به دلایلی که می‌خواهد بقیه آن را باور کنند.

نگارنده در این یادداشت که در پایگاه خبری-تحلیلی میدل ایست مانیتور منتشر شده است، نوشت: نتانیاهو در ۱۸ ژوئن پیامی ویدیویی را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که باعث بهت‌زدگی کاخ سفید شد؛ در این ویدیو، دولت بایدن به مضایقه در عرضه تسلیحات و سازش بر سر امنیت اسراییل متهم شده بود.

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این موضوع گفته بود: «ما واقعا نمی‌دانیم او (نتانیاهو) از چه حرف می‌زند». او پس از اشاره به موضوع تجدید نظر در عرضه بمب‌های ۲ هزار پوندی به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا به دلیل خسارات و تلفات سنگینی که بر غیرنظامیان رفح تحمیل خواهد کرد، گفت که «دیگر هیچ وقفه‌ای جز این، در کار نیست.»

در ادامه این مطلب آمده است: بایدن بدون شک، از دیدن این ویدیو آزرده شده است، به ویژه وقتی که نتانیاهو خود را با «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر پیشین انگلیس مقایسه کرده و گفت که چرچیل در جنگ حهانی دوم به آمریکا گفت، «به ما تجهیزات بدهید، ما کار را یک‌سره می‌کنیم» و من هم می‌گویم، به ما تجهیزات بدهید، ما کار را بسیار زودتر به سرانجام می‌رسانیم.

رژیم صهیونیستی مهمات کافی برای چندین بار ویران کردن غزه در اختیار دارد. هند به تنهایی، بیش از ۹۰۰ پهپاد و تسلیحات دیگر ساخته‌شده در حیدرآباد را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، ۲۰۱۹

اگرچه، طبق گزارش انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلاح استکهلم (سیپری)  آمریکا ۶۹ درصد از واردات تسلیحات متعارف رژیم صهیونیستی را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تامین کرده است. در سال ۲۰۱۶، اوباما کمک‌های مالی به رژیم صهیونیستی را از ۳۰ میلیارد دلار به ۳۸ میلیارد دلار افزایش داد که بزرگ‌ترین بسته کمک‌های مالی در تاریخ آمریکا بود. این پول‌ها صرف خریداری هواپیماهای جنگنده، نیروهای زمینی، سامانه‌های توپخانه‌ای و دفاع هوایی شد. رژیم صهیونیستی نهمین صادرکننده بزرگ تسلیحات است که نشان می‌دهد این رژیم ذخایر گسترده‌ای برای استفاده خود دارد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: بایدن در ماه مه تهدید کرد که عرضه محموله‌های تسلیحات ساخت آمریکا به اسراییل را در صورت حمله آن به رفح متوقف می‌کند.

با این وجود، آمریکا از ۷ اکتبر سال گذشته، ۶.۵ میلیارد دلار کمک اضافی به رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. این مبلغ مازاد از ۳.۸ میلیارد دلار سالانه طبق توافق سال ۲۰۱۶ است. تسلیحات و پول آمریکا حتی با وجود عملیات‌هایی که رژیم صهیونیستی در رفح داشته و به شهادت ۴۵ فلسطینی و مجروح شدن ۲۰۰ نفر دیگر منجر شده، همچنان به اراضی اشغالی سرازیر شده است.

با در نظر گرفتن این که کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه ادامه داشته است، تصور این که نیروهای اشغالگر فاقد ذخایر تسلیحاتی کافی باشند، دشوار است.

در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به مواضع بایدن، نامزد حزب‌ دموکرات آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در مناظره انتخاباتی اخیر میان آن دو، آمده است: در اولین مناظره انتخاباتی مابین بایدن و ترامپ تنها به موضوع بحران غزه اشاره‌ای شد اما در حد همان چند کلمه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن بود. بایدن از برنامه تاییدشده نتانیاهو برای صلح حمایت کرد. اما برنامه ترامپ ساده‌تر بود: «باید به آن‌ها اجازه دهیم پیش بروند و کار را تمام کنند» که در واقع، به درخواست نتانیاهو برای امکان «تمام‌کردن سریع‌تر کار» اشاره داشت.

حمله رژیم صهیونیستی به چادرهای آوارگان در رفح، جنوب غزه

ترامپ، قدس شرقی را به عنوان پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به آن‌جا منتقل کرد. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همچنین بلندی‌های جولان را برای شهرک‌سازی به رژیم صهیونیستی داد، اگرچه معلوم نیست که تحت حاکمیت چه کسی. چه چراغ‌سبزی برای نتانیاهو و حزب راست افراطی او بزرگ‌تر از اختیار تام از ترامپ برای اشغال سرزمین‌ها، از جمله هر بخشی از غزه و کرانه باختری است؟

نتانیاهو به رغم دهه‌ها دوستی با بایدن، به راحتی، آماده کنار گذاشتن او به خاطر ترامپ بود. حمایت از بایدن پس از عملکرد رقت‌انگیز او در مناظره از هم گسیخته شده است. اختلاف میان جناح پیشرو حزب دموکرات باعث ایجاد شکاف بر سر جنایات جنگی بیش از هشت ماهه رژیم صهیونیستی در غزه، از جمله قحطی و گرسنگی گسترده، پاکسازی قومی و نسل‌کشی شده است.

نگارنده می‌افزاید: اگر پیام بایدن بی‌تفاوتی است، سیگنالی که از طرف ترامپ می‌آید، تکرار تعصبات جناح راست اسراییل و حمایت تمام‌عیار از گسترش استعمار شهرک‌نشنی در مناطق اشغالی است. نتانیاهو و حزب لیکود او هر کاری که بتوانند برای تضعیف بایدن و بازگشت ترامپ به کاخ سفید انجام خواهند داد.

اگر بایدن پس از عملکرد فضاحت‌بار خود در مناظره کناره‌گیری کند، جناح راست رژیم صهیونیستی باید یک نامزد انتخاباتی دموکرات دیگر را در زمان کمتری تا انتخابات شکست دهد. اگرچه، در بایدن هیچ نشانه‌ای از نرمش به خرج دادن نیست و بسیاری از دموکرات‌ها هنوز از قصد او برای پیروزی دوباره در انتخابات حمایت می‌کنند.

نتانیاهو می‌داند که اهداف سیاسی او و ترامپ هم‌سو است. شاید ترامپ دلایل بسیار متفاوتی برای حمایت از رژیم صهیونیستی دارد اما اهداف یکسان هستند؛ «یک اسراییل از رودخانه تا دریا». در حالی که بایدن میان دیپلماسی و بی‌کفایتی این‌پا و آن پا می‌کند، ترامپ حمایت خود را تحکیم کرده است.

در پایان این یادداشت آمده است: اگر جامعه بین‌المللی، اسراییل و هر کشور تامین‌کننده پاکسازی قومی در غزه و کرانه باختری را تحریم نکند، این نسل‌کشی و بحران انسانی، بدون کاسته شدن از شدت آن ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل