روتین پوستی قبل از عید

هر سال در نزدیکی سال نو دغدغه اکثرمان این است که پوستی شفاف و زیبا داشته باشیم و دنبال راه هایی برای زیبا تر کردن و رفع جوش صورت و راه های رفع لک صورت میگردیم ، با اینکه بهتر است در طول سال حواسمان به پوستمان باشد و یک شبه انتظار تغییر نداشته باشیم اما در ادامه چند راه حل فوری برای رفع جوش، لک و شفاف و روشن شدن پوست صورت را باهم بررسی خواهیم کرد .

استفاده از ماسک های خانگی

انواع ماسک های خانگی هستند که ممکن است ph  آن ها با ph پوست شما یکسان نباشد و بغیر از این که هیچ خاصیت مفیدی برای پوستتان نداشتند باعث ضرر هم بودند و به بافت حساس پوستتان آسیب رساندند.اما یک سری دیگر از ماسک های خانگی هستند که برای پوست مفید هستند و ترکیبات خطرناکی ندارند مانند:

استفاده از بخور آب داغ باعث باز شدن منافذ پوست شما می‌شود و چربی‌های اضافی به راحتی خارج می‌شوند. اگر صورت شما دارای آکنه و جوش‌های سرسیاه است، می توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گیاه بابونه خشک شده را به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و صورت خود را بخور دهید، بعد از تمام شدن بخور صورت گل‌های بابونه‌ای که در آب جوش ریخته‌اید را بیرون بیاورید و برای مدت ۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. بعد از آن صورت خود را با آب سرد شستشو دهید و بعد از آن از یک کرم مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید.

می‌توانید این روش را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید اما باید بدانید تکرار این کار باعث شل شدن پوستتان خواهد شد پس تعداد دفعات کمتری از این روش استفاده کنید. ماسک سفیده تخم مرغ یک عدد سفیده تخم مرغ را تا جایی به هم بزنید که کاملا سفید شود و کف کند. این کف حاصل را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید. بعد از اینکه جذب و خشک شد پوستتان را با آب ولرم و بعد از آن با آب سرد بشویید. ماسک خیار و گلاب برای تهیه این ماسک یک عدد خیار را با پوستش رنده کنید. یک قاشق مرباخوری گلاب به آن اضافه کنید و روی پوست خود بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

ماسک روشن کننده ماست و پوست پرتغال خشک شده  پوست یک پرتقال خشک شده را در آسیاب بریزید تا پودر شود. یک قاشق غذاخوری پودر پرتقال را در یک قاشق غذاخوری ماست بریزید. این ماسک را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید و بعد با آب ولرم شستشو دهید. ژل آلوئه ورا ژل آلوئه ورا برای بازسازی سلول های آسیب دیده پوست و کاهش تیرگی رنگ پوست بسیار موثر است. برای این کار یک برگ گیاه آلوئه ورا تهیه کنید و ژل آن را بگیرید و آن را روی پوست خود بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه منتظر بمانید و سپس صورت خود را بشوئید.

یک روتین پوستی خوب شامل یک پاک کننده آرایش ، شوینده صورت ، سرم آبرسان ، کرم دور چشم ، کرم مرطوب کننده و از همه مهم تر یک ضدآفتاب است . مخصوصا زمانی که از لایه بردارها و محصولات شیمیایی تهاجمی استفاده میکنید استفاده از کرم ضد آفتاب ویتابلا ایتالیا و ژل شست و شوی صورت ویتابلا  مهم ترین قسمت روتین پوستی شماست. همچنین شما میتوانید برای عملکرد بهتر محصولات آرایشی بهداشتی و درمانی خود از ماساژورها کمک بگیرید، امروزه علاوه بر ماساژور های بدن و ها ماساژورهای دیگری هم تولید شده اند که در عملکرد روتین پوستی شما تاثیر دارند .

استفاده از محصولات در دسترس داروخانه ای

اگر چند روز به عید مانده و شما صورتتان جوش زده می توانید یکی از محصولات آرایشی بیز که بدون نسخه هم فروخته می شود را از داروخانه تهیه کنید. بنزوئیل پروکساید: این ماده باکتری های عامل ایجاد آکنه را از بین می برد ، به از بین بردن چربی اضافی پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست که موجب انسداد منافذ پوست می شوند، کمک می کند. محصولات بنزوئیل پراکسید OTC با قدرت 2.5 تا 10 درصد در دسترس هستند.

روغن درخت چای: این روغن ضد لک که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی برای کمک به کاهش آکنه است. روغن درخت چای یکی از بهترین ترکیبات OTC برای درمان آکنه است. ژل موضعی آکنومیس (کلیندامایسین فسفات): آکنومیس که با نام کلیندامایسین فسفات نیز شناخته می شود، نوعی آنتی بیوتیک قوی برای جلوگیری از رشد و انتشار باکتری هاست. در واقع این دارو با کاهش باکتری ها و از بین بردن اثر آنها باعث پیشگیری از ایجاد آکنه های روی پوست می شود.

ژل موضعی ضد جوش بنروئیل پروکساید پانژل ژل ضد جوش پانژل با از بین بردن باکتری‌های روی جوش و اطراف آن مانع ایجاد جوش شده و جوش را درمان می‌کند. این محصول برای درمان جوش‌های ریز و زیر پوستی نیز موثر است. خاصیت درمانی قوی داشته و در کمترین زمان جوش‌های صورت را خشک کرده و از بین می‌برد. در پوست‌های حساس و افراد با پوست روشن بهتر است فرآورده ضعیف تر (پانژل 5% ) استفاده شود. مهم ترین نکته بعد از استفاده از محلول های ضدلک و ضدجوش شیمیایی  استفاده از ضدآفتاب است زیرا در زمان استفاده از محصولات پوستی دارای ترکیبات شیمیایی ، پوست شما حساس شده و در مقابل آفتاب آسیب پذیر تر می شود و استفاده نکردن از ضدآفتاب باعث ایجاد لک و قرمزی و سوختگی می شود.

همه افراد صرف نظر از جنسیت دوست دارند پوست خوبی داشته باشند اما آلودگی های هوا، ، غم و غصه همگی موجب شده آن پوستی را که انتظار دارید نداشته باشید. ابتدا با گفتن جملات آرام بخش و مثبت را از خود دور و سپس درمان پوست را آغاز کنید. پوست آیینه درون بدن است و اگر کسی می خواهد پوست خوبی داشته باشد باید از درون به درمان و سلامت خود بپردازد و مراقبت از پوست تنها مختص ایام نوروز نیست و باید همیشه اقدامات و مراقبت های لازم را انجام دهید. چه اتفاقی برای پوست می افتد وقتی در ایام نوروز به مسافرت می روید؟

برنامه ریزی: معمولا هنگامی که در سفر هستید زمان خوابیدن و از خواب بیدار شدن تغییر می کند و اندکی از مراقبت های روزمره دور می مانید.  آب و هوا: به هر جایی که سفر کنید، آب و هوا معمولا از معتدل تا شدید به شدت تفاوت دارد. محیط ممکن است سطح رطوبت بالاتر یا پایین تر، سطح متفاوت ، دماهای متفاوت و … داشته باشد. اتاق کرایه ای: پوست ممکن است در معرض خشکی ناشی از تهویه و یا سیستم های گرمایشی قرار گیرد.  محصولات: ممکن است محصولاتی که قبلا استفاده می کردید را کاهش دهید و یا کنار بگذارید.

سطح استرس: معمولا سفر کمی استرس دارد چون برای گرفتن بلیط پرواز یا مدیریت یک سفر جاده ای تلاش می کنید. استرس به طور مستقیم بر فیزیولوژی شما تاثیر می گذارد و می تواند اثرات منفی روی پوست داشته باشد.  رژیم غذایی: در حالیکه برای مراقبت از پوست چندین میوه و سبزیجات روزانه مصرف می کنید اما سفر ممکن است رژیم غذایی عادی شما را مختل کند.

با این عوامل عنوان شده در بخش سلامت تعجبی ندارد که پوستتان دچار مشکل شود. اگر با هواپیما سفر می روید، پوست در معرض خشکی زیادی قرار می گیرد و اگر پوست چربی دارید ممکن است تولید چربی بیشتر شود، که می تواند خطر منافذ مسدود شده را افزایش دهد.حتی اگر به جای پرواز با ماشین سفر کنید، باید منتظر تغییراتی باشید. مراقبت از پوست در سفر با مراقبت از پوست در خانه متفاوت است : زمانی که تصمیم دارید از پوست خود در جاده مراقبت کنید، به یاد داشته باشید مراقبت از پوست باید متفاوت از مراقبت از پوست در خانه باشد. باید برنامه روتین خود را در سفر به آرامی تغییر دهید.

سخن پایانی

با آغاز فصل بهار و رواج حس سرزندگی و نشاط، تمام افراد علاقه‌مند به ایجاد حس تازگی و شادابی در زندگی خود نیز هستند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان‌ها که نمایانگر سلامت جسمی آن‌ها است، پوست بوده که می‌تواند تأثیر بسزایی در ظاهر مطلوب و آراسته شما ایفا کند. داشن تغذیه مناسب، روتین پوستی و دوری از مواد غذایی حساسیت‌زا می‌تواند بخشی از مراقبت از پوست در ایام عید باشد. پیشنهاد می‌کنیم در این ایام نیز از رسیدگی به پوست خود غافل نشده و با رعایت اصول نگهداری از پوست، شادابی و طراوت آن را حفظ نمائید.

خروج از نسخه موبایل