سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاندیداهای ریاست جمهوری از لحظاتی پیش با حضور در ساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، با موضوع «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» به صورت رسمی سومین مناظره خود را آغاز کردند.

بنابراین گزارش، مناظره اول کاندیدا‌های ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. مناظره دوم کاندیدا‌های ریاست جمهوری نیز روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

۲۰:۳۲ پزشکیان: برخورد ما با زنان و دختران اخلاقی نیست

مسعود پزشکیان طی سخنانی اظهار داشت: در حوزه سبک زندگی ما باید آموزش را از مدرسه و مهدکودک آغاز کنیم. تمام این سوالاتی که مطرح شده ریشه‌اش در مدارس است. 

وی افزود: من در زندگی شخصی‌ام چهار بچه داشتم و یک روز من کشیک می‌دادم و همسرم بچه‌ها را نگه می‌داشت و روز بعد او کشیک می‌داد و من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و با هم می‌توانستیم کارها را پیش ببریم. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: من وقتی برخوردهایی که در خیابان‌ها با دختران و زنان می‌شود را می‌بینم که گاهی اوقات اگر اعتراض هم بکنی برایت پرونده درست می‌کنند، به این سوال می‌رسم که مگر ما  این بچه‌ها و دختران را تربیت نکردیم، مگر بیگانگان  بودند که آنها را تربیت کردند.  متاسفانه ما به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده، در بیرون برخوردهایی را با دختران مردم می‌کنیم که آدم نمی‌تواند بپذیرد که این برخوردها می‌تواند مشکلی را حل کند. 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: الان مثلا لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان هنوز در مجلس باقی مانده و ما خشونت را نتوانستیم حل کنیم ولی اینجا می‌گوییم باید به زنان احترام گذاشته شود. خدا در قرآن به رسول اکرم می‌گوید که به خاطر رحمت خدا بود که تو با این مردم ملایم بودی و اگر برخورد خشن با مردم می‌کردی کسی دور تو جمع نمی‌شد. برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست. 

وی افزود: ما باید برگردیم ببینیم که در مدرسه، مسجد و محله چگونه اینها را آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند. ما از مدرسه می‌توانیم سبک زندگی بچه‌ها را تغییر دهیم. در مدرسه نیز تا زمانی که معلمان بازآموزی ندارند و حقوقی که به آنها می‌دهیم کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و تبعیضاتی که در نوع آموزش در مقاطع مختلف هست، برطرف نشود، نه تنها مشکل حل خواهد شد بلکه تداوم این وضعیت موجب می‌شود که آدم‌هایی تربیت شوند که عقده‌ای هستند.

پزشکیان گفت: اگر بخواهیم اینها درست شود باید به ریشه‌ها بپردازیم و رفتار و عمل خود را عوض کنیم و در عمل و واقعیت با اینها عمل کنیم چرا که تئوری گفتن کار راحتی است. 

۲۰:۲۸ قالیباف: زنان پیشران پیشرفت ایران هستند

محمدباقر قالیباف اظهار کرد: بدون شک امروز خانواده مهمترین جایی است که باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد که در دولت چهاردهم به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت؛ بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

وی با بیان اینکه اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم، افزود: زن محور حرکت در خانواده است.حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می‌بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

قالیباف با بیان اینکه کاستی بی‌تدبیری و مشکلات اقتصادی را زن در خانواده جبران می‌کند، تاکید کرد: در آنجایی که می تواند بر مشکلات فائق بیاد خانواده است زیرا خانواده عنصر و سلول جامعه است زن محور آن است نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم، اما عدالت جنسیتی را قبول داریم.

وی ادامه داد: فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است؛ لذا بنده بر این اعتقاد دارم که زنان پیشران پیشرفت ایران هستند؛ از این رو انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که زنان به اجتماع بیایند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این قول را می‌دهم که در دولت بعد به گونه‌ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باشد یا موثر در جامعه، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که یا هر دو را انتخاب کنند یا یک از این دو را.

وی ادامه داد: متاسفانه هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینند و راجع به زنان تصمیم می‌گیرند.

۲۰:۲۴ پورمحمدی: فرهنگ زبان عقلانیت، عاطفه و رضایت و انتخاب است

مصطفی پورمحمدی در ابتدای این برنامه گفت: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام خمینی انقلاب را با زنان پیروز کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی تصریح کرد: سه نگاه برای حضور زنان در اجتماع وجود دارد که نخست حضور ابزاری و نمایشی برای جذابیت، لجام گسیخته و بی بند باری است که زنان ایرانی همیشه آن را ترد کردند. دومی حضور حداقلی و به اضطرار است. سومی نگاه امام خمینی است که حضور واقعی و جدی و تاثیرگذار و با وقار و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی است.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: در جمهوری اسلامی زنان ایرانی پیشرفت زیادی داشتند اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟ من یک مثال زنده بزنم: مجلس شورای اسلامی برای همه جامعه و همه اقشار تصمیم می‌گیرد از طرفی نصف اقشار جامعه زنان ایرانی هستند.

پورمحمدی ادامه داد:‌ آیا سهم زنان در مجلس خوب است؟ نزدیک به 14 یا 15 نفر در مجلس هستند!

وی گفت: امروز هنوز زنان را باور نکردیم! متاسفانه الان دیگران کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود، نت فلیکس و BTS و … تعیین می‌کنند.  آیا سبک زندگی ما را خارجی‌ها باید تعیین کنند؟! فرهنگ زبان عقلانیت، عاطفه و رضایت و انتخاب است اما عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و زبان باتوم اشتباه گرفته‌اند!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری  افزود: اگر زبان فرهنگ جای خود را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش و ناسزا است. پیامبر اکرم فرمودند که زن جنس لطیف است و نمی‌شود با خشونت با آن رفتار کرد.

وی تصریح کرد: برادر شهیدمان قاسم سلیمانی فرمودند که اینها دختران و پسران و فرزندان ما هستند. منِ پورمحمدی که در شرایطی ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و تلخ اشدا علی الکفار باشم امروز می‌گویم که بر جوانان و زنان و دختران رحما باشیم.

پورمحمدی گفت: شهید رییسی نیز اینچنین با مردم رفتار کرد و پاسخ شایسته ای نیز از مردم دریافت کرد.

۲۰:۰۱ آغاز سومین مناظره

سوالات مرحله اول (با موضوع سبک زندگی) که توسط کارشناسان و مردم طرح شده، به شرح زیر بود:

پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم و حقمان را هم بگیریم؟

لیلا مجدانی (کارآفرین و جامعه شناس زنان): راهکارتان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟

سمیرا فتح اللهی (مدیر کانون جوانی جمعیت): حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می‌دانید؟

فاطمه رحمانی (فعال حوزه زنان): در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری مدنظرتان است؟

سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم پس از ورود به سازمان صداوسیما و پیش از ورود به محل برگزاری مناظره نماز خود را به جماعت اقامه کردند.

مطابق با قرعه کشی که از قبل با حضور نماینده نامزدها در صداوسیما صورت گرفته، شماره صندلی نامزدها در مناظره سوم به این ترتیب خواهد بود:

شماره یک: مصطفی پورمحمدی
شماره دو: محمدباقر قالیباف
شماره سه: مسعود پزشکیان
شماره چهار: جلیلی
شماره پنج: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
شماره شش: زاکانی

این مناظره از شبکه یک سیما پخش می‌شود و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره را پخش می‌کنند؛ مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن می‌رود.

خروج از نسخه موبایل