استان ها

شهرداری ارومیه از بحران سقوط تا جشن صعود

سینا پسران افشاریان، شهرداری ارومیه نماینده شهر عشاق والیبال بعد از شروعی ناامیدکننده و بسیار بد و در حالیکه کمتر کسی انتظار داشت این تیم در لیگ بماند، با شگفتی تمام به نیمه نهایی لیگ برتر والیبال رسید تا همگان تاثیر تغییر سرمربی را به شکلی واضح احساس کنند.

فصل چگونه شروع شد؟

در حالی که شهرداری ارومیه فصل گذشته سقوط کرده بود و مسئولین نیز رغبتی برای تیم داری در لیگ برتر نداشتند و حتی فدراسیون و داورزنی که معمولا هواداران ارومیه‌ای دل خوشی از او ندارند بدنبال تیم‌داری شهر عشاق در لیگ برتر بود ولی مسئولین تیم شهرداری نه، در نهایت زمین و زمان و استانداری و ورزش و جوانان و هواداران و رسانه‌ها و …. دست به دست هم دادند تا متولیان تیم در نهایت بازگشت به لیگ برتر را قبول کنند و لاک‌پشت وار بروکراسی‌های اداری دریافت امتیاز لیگ برتری را پی بگیرند.

مسئولین شهرداری ارومیه و باشگاه همانند سالیان اخیر با طمانینه و خیلی بی‌خیال اقدام به بستن تیم کردند و با سرمربی سال گذشته که بعد از ۲۰ سال بدترین رتبه تاریخ والیبال ارومیه “رتبه ماقبل آخر منجر به سقوط” کسب کرده بود نیز تمدید کردند، تصمیمی که فقط برای اعلام حضور در لیگ بود نه رقابت برای قهرمانی یا کسب نتایج امیدوارکننده برای هواداران عاشق والیبال.

جاوید اسمعیل زاده، آرمین تشکری، بهزاد حیدری شاهی، امیر خداپرستی، احد رضایی، امیرمحمد رفیعی راد، عطا زراعتگر، شایان سپهری فرد، اردلان سیدعباسی، هومن شرقی، محمد عزیزی، صابر علی پور، پوریا فیاضی، میلاد فتاحی، یاسین کاظم زاده، آرین محمودی نژاد و امیرحسین همتی بازیکنان و جهانگیر سیدعباسی سرمربی، وحید صادقی،سیامک عظیمی و تورج میکائیل زاده کمک مربی و امین علی اکبری به عنوان آنالیزور فصل را برای شهرداری آغاز کردند.

به هر حال فصل برای شهرداری آغاز شد و باخت‌های پیاپی مقابل گیتی پسند (۰-۳)، فولاد سیرجان (۱-۳)، شهرداری گنبد (۱-۳)، ایفاسرام اردکان (۲-۳)، چادرملو اردکان (۱-۳) و پاس گرگان (۰-۳) و تنها دو برد مقابل هورسان (۳-۰ هفته چهارم) و سایپا (۳-۲ هفته هفتم) عملکرد ضعیفی بود که حکم به تغییر کادر فنی داد تا تقریبا ۱.۵ فصل حضور سیدعباسی در راس هدایت تیم شهرداری ارومیه با دو رتبه سیزدهمی به پایان برسد.

شهرداری ارومیه از بحران سقوط تا جشن صعود
۱.۵ فصل ناکامی

تغییر کادر فنی و معجزه‌ای به نام عبدیضای محبوب

سرانجام در روز ۱۱ آذر عبدالرضا علیزاده یکی از محبوب‌ترین والیبالیست‌های تاریخ ارومیه سکان هدایت شهرداری ارومیه را بر عهده گرفت تا کشتی به گل نشسته والیبال شهر عشاق را از غرق شدن نجات دهد هر چند با توجه به عملکرد هشت هفته‌ای قرمزپوشان و شرایط جدول و حضور غول‌هایی چون فولاد سیرجان، پیکان، شهداب، نمایندگان اردکان، طبیعت و حتی گیتی پسند کمتر کسی انتظار معجزه برای این تیم و بهبود شرایط را داشتند و حتی کارشناسان حضور عبدالرضا علیزاده را یک اشتباه وحشتناک در این شرایط به قیمت از بین رفتن محبوبیت این لیبرو باسابقه می‌پنداشتند.

عبدیضا “لقب عبدالرضا علیزاده در ارومیه” خیلی زود دل هواداران را شاد کرد و در پنج بازی نخست هدایت تیم ۳ برد مقابل مس رفسنجان، نیان الکترونیک و شهداب و سه شکست مقابل طبیعت و پیکان قدرتمند و گیتی پسند تا حدودی به وضعیت بحرانی تیم سروسامان ببخشد در شش هفته بیش از هشت هفته نخست با سرمربی قبلی به برد برسد تا اینکه ۲۰ دی‌ماه هفته پانزدهم لیگ برتر فرارسید و موتور شهرداری ارومیه با برد دور از انتظار ۳ بر یک مقابل فولاد سیرجان صدرنشین بلامنازع با هدایت بهروز عطایی آن هم در سیرجان روشن شود و بعد از این برد، هفت برد پیاپی دیگر “مجموعا هشت برد” شهرداری ارومیه را به تیتر نخست والیبال کشور بدل کرد.

این نتایج شهرداری ارومیه را به میانه‌های جدول رساند و امیدهای اندک را برای رسیدن به پلی آف زنده نگه دارد.

تا هفته بیست و دوم هیچ تیمی نای مقابله با ارومیه‌ای‌ها را نداشت تا طبیعت ترمز تیم عبدیضا را بکشد بردی که هرگز طبیعتی‌ها فکر آن را نمی‌کردند که ۳ هفته بعد قرار است توسط همین شهرداری حذف شود.

بهرحال صعود به پلی آف برای شهرداری ارومیه به هفته آخر کشیده شد و نماینده شهر عشاق در مشهد جشن صعود گرفت و پاس گرگان از رسیدن به پلی آف باز بماند.

همین صعود برای شهرداری ارومیه یک معجزه و یک نتیجه مثبت به شمار می‌رفت اتفاقی که باعث شده بود سالن خالی دورنالاروواسی (لقب سالن ۶هزار نفری غدیر) در روزهای آخر دیگر خبری از صندلی خالی در آن نباشد.

از قهر تا آشتی هواداران

نتایج ضعیف و شکست‌های متوالی در فصل گذشته و هفته‌های نخست فصل جاری تقریبا همه هواداران از والیبال زده و سالن دورنالاریوواسی از تماشاگر خالی شده بود /عکس بالا/ ولی تغییر کادر فنی و حضور یک محبوب هواداران و کسب نتایج درخشان دوباره آشتی بین والیبال و تماشاگران دوآتشه ارومیه‌ای را رقم زد.

شهرداری ارومیه از بحران سقوط تا جشن صعود
تصویر بالا /آبان۱۴۰۲/ بعد از نتایج ضعیف با کادر فنی سابق “قهر”

تصویر پایین /بهمن ۱۴۰۲/ بعد از نتایج درخشان با کادر فنی جدید “آشتی”

پلی آف رسید شگفتی پشت شگفتی

یک سال بعد از سقوط به پلی اوت و حضور نیافتن در نبرد نیافتادن و در نهایت سقوط به دسته یک، تیم شهرداری ارومیه این بار در جمع ۸ تیم برتر حریف طبیعت اسلامشهری شد که در مرحله نخست بعد از فولاد سیرجان صدرنشین بلامنازع دوم شده بود.

بازی نخست در حالی بعد از نزدیک به سه ساعت و در ۴۵ دقیقه بامداد به پایان رسید که نتیجه تابلو ۳ بر ۲ به سود شهرداری ارومیه بود و در بیرون همه آن را بیشتر به یک شوخی و شانس نسبت دادند تا بازی دوم فرابرسد.

بازی دوم هم شهرداری حریف ساده‌ای نبود و حتا تا امتیاز ۶ ست پنجم صعودکننده به نیمه نهایی لقب گرفته بود تا این که طبیعتی‌ها از حذف فرار و ۳ بر ۲ پیروز شوند تا سرنوشت آخرین صعودکننده به بازی سوم بکشد.

بازی سوم دیگر خبری از طبیعت مورد انتظار نبود و عملکرد خیره کننده تیم شهرداری ارومیه با درخشش پوریا فیاضی در نهایت نتیجه ۳ بر صفر /۰/ پیروز شد و در میان بهت و حیرت طبیعتی‌ها و بینندگان والیبال جشن صعود بگیرد.

شهرداری ارومیه از بحران سقوط تا جشن صعود
خوشحالی به سبک ارومیه‌ای به کارگردانی پوریا فیاضی

این اتفاق در حالی رخ داد که حتی طبیعت در ست دوم ۱۲ بر ۴ از شهرداری ارومیه پیش افتاده بود و در نهایت در سالن فدراسیون که تقریبا مملو از تماشاگران هوادار شهرداری ارومیه بود نتیجه جور دیگری رقم بخورد و بعد از پایان بازی سایت فدراسیون والیبال با تیتر “جادوی علیزاده ارومیه را به نیمه نهایی رساند” به این اتفاق واکنش داده شود.

اتفاقی که قبلا هم رخ داده بود

۱۰ سال قبل بود که تیم شهرداری ارومیه فصل را با ابراهیم وطن پرست یکی از قدیمی‌های والیبال آغاز کرد و آنقدر بد نتیجه گرفت که در نهایت دیگر پیشکسوت و اسطوره والیبال ایران و ارومیه، یدالله کارگرپیشه به عنوان مربی جدید تیم انتخاب شود و دقیقا بعد از این تغییر شرایط تغییر و شهرداری ارومیه از انتهای جدول به جمع پلی‌آفی‌ها رسید و در پلی‌آف در اتفاقی عجیب و باورنکردنی تیم متمول و پرهزینه باریج اسانس کاشان را که برای قهرمانی بسته شده بود را حذف کند و دقیقا بعد از این اتفاق، کاشانی‌ها دیگر از تیم‌داری والیبال انصراف دادند و شهرداری ارومیه نیز بعد از متین ورامین و کاله آمل عنوان سوم لیگ برتر را کسب کرد.

چه خواهدشد

حالا باید تا ۶ فروردین ۱۴۰۳/دیدار اول/ و ۸ فروردین ۱۴۰۳ /دیدار دوم/ صبر کرد تا ببینیم شهرداری ارومیه در مقابل تیم شهداب که هدایتش را محمدرضا تندروان با سابقه یک سال هدایت ارومیه‌ای‌ها در روزهای بدون تماشاگر والیبال چه خواهدکرد و آیا می‌تواند شگفتی سازی تیم عبدیضا ادامه خواهدداشت و آیا یک سوی فینال این فصل لیگ برتر ارومیه خواهد بود یا خیر هرچند تا همین امروز و صعود به نیمه نهایی تیم شهرداری ارومیه با عبدالرضا علیزاده منهای ۸ هفته نخست فصل به گواه هواداران و کارشناسان نمره قبولی گرفته و می‌تواند فصل آینده مدعی‌تر بسته شود.

پس صبر می‌کنیم تا نبرد نیمه نهایی لیگ برتر والیبال در سالن فدراسیون والیبال فینالیست را مشخص کند.

۴۶