طراحی سایت چیست؟-همه چیز در رابطه با طراحی سایت

 

طراحی سایت

در دنیای امروز با تغییر مسیر بسیاری ازکسب‌وکارهای سنتی به سمت کسب‌وکارهای اینترنتی، بازار فعالیت‌هایی همچون طراحی سایت رونق زیادی پیدا کرده است، اما چگونگی طراحی وب ‌سایت، مراحل آن، اینکه از کجا و چطور آغاز شود، همچنین شرایط طراحی وب و میزان هزینه‌های آن از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت یا وب دیزاین Web-Design به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و ارائه محصولات آن گفته می‌شود. طراحی وب‌ سایت یک پروسه است که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده است. پیش از بررسی مراحل طراحی وب سایت، به مختصری از تاریخچه طراحی آن می‌پردازیم.

مطلب مرتبط: دوره جامع آموزش طراحی سایت همراه با استخدام

تاریخچه طراحی وب سایت چیست؟

تیم برنرزلی، مخترع وب، با راه‌اندازی اولین وب سایت در سال۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازنده وب در تاریخ به ثبت رساند. درنخستین وب سایت، از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل (پست الکترونیک) استفاده شده بود. در این سایت ساده متنی هیچ‌گونه گرافیک، تصویر و حتی رنگ‌بندی به کار نرفته و هنوز هم در دسترس است.

مراحل طراحی سایت چیست؟

همان‌طور که بیان شد، طراحی وب سایت به معنی طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک وب‌سایت یا بهینه‌سازی یک سایت قدیمی در بستر اینترنت است .  Web Design (وب دیزاین) شامل 4 مرحله اصلی است که در ادامه هرکدام را شرح می‌دهیم.

مرحله 1: طراحی وایر فریم

ابتدا با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان‌ها و عناصر مختلف است. این مرحله از طراحی وب سایت «طراحی وایرفریم» نام دارد.

مطلب مرتبط : دوره جامع آموزش ادمینی همراه با استخدام

مرحله2: طراحی گرافیک سایت

پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم. در این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌وکار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص رنگ‌بندی و گرافیک سایت طراحی می‌شود.

مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی

باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.

مرحله4: راه‌اندازی سایت

پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه‌اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می‌پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک «هاست» و «نام دامنه مناسب»، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم.

طراحی گرافیک وب

طراحی گرافیک وب به فرآیند طراحی عناصر گرافیکی و صفحات وب اشاره دارد. در این فرآیند، طراحان گرافیک وب از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک مانند فتوشاپ، ایندیزاین، اسکچ و غیره استفاده می‌کنند تا طرح و ظاهر یک وب سایت را ایجاد کنند.

هدف اصلی طراحی گرافیک وب، ایجاد یک صفحه وب با ظاهر جذاب، قابلیت‌های کاربرپسند و سازگار با نیازهای کاربران است. طراحی گرافیک وب شامل ایجاد طرح کلی وب سایت، طراحی لوگو، طراحی آیکون‌ها، تصاویر و گرافیک‌های دیگر است.

در طراحی گرافیک وب، از اصول طراحی گرافیک مانند ترکیب رنگ، تعادل، کنتراست و غیره استفاده می‌شود تا طرح گرافیکی صفحات وب بهینه شود و کاربران بتوانند با استفاده از آن به راحتی با محتوای وب سایت تعامل داشته باشند. علاوه بر ظاهرسایت که باید جذاب باشد، باید در طراحی گرافیک وب همیشه به سازگاری با دستگاه‌های مختلف، بهینه سازی بارگذاری صفحات و بهترین تجربه کاربری برای کاربران توجه کرد.

انواع طراحی سایت چیست ؟

به صورت کلی سایت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، که عبارتند از سایت‌های استاتیک و سایت‌های دینامیک. در ادامه به شما خواهیم گفت که هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شوند.

سایت‌های استاتیک

در قسمت قبل به طور کامل با وظایف بک اند کار و فرانت اند کار آشنا شدید و متوجه شدید که هرکدام چه وظایفی بر عهده دارند. با این مقدمه به توضیح سایت استاتیک می‌پردازیم. در این نوع سایت‌ها تنها قسمت فرانت اند انجام شده و هرکدام از صفحات سایت، جداگانه در سرور بارگذاری می‌شود.

در سایت‌های استاتیک امکان تغییر محتوای سایت توسط مدیر آن وجود ندارد و برای این کار باید یا یک طراح سایت را استخدام کنید و یا طراحی سایت را یاد بگیرید! البته امروزه با توجه به وجود سیستم‌های پیشرفته‌ مدیریت محتوا، مانند وردپرس، استفاده از سایت‌های استاتیک بسیار کمتر شده است. معمولا از این نوع سایت‌ها برای شرکت‌های کوچک و یا سایت‌های معرفی که نیاز چندانی به تغییر محتوا ندارند، استفاده می‌شود.

سایت‌های دینامیک

در سایت‌های دینامیک با توجه به پویایی که دارند، هر دو بخش فرانت اند و بک اند اجرا می‌شود. بک اند در این نوع از طراحی سایت وظیفه پویا سازی وبسایت را بر عهده دارد. پویا بودن سایت به این معناست که تمامی محتوای سایت توسط مدیر سایت قابل تغییر باشد؛ به صورتی که می‌توانید هر روز یک محتوای جدید و متغیر در سایت خود بارگذاری کنید. نمونه این نوع سایت‌ها، سایت‌های خبری و مجله‌ای هستند.

بنابراین اگر به دنبال مجموعه گرافیکی معتبر برای ارائه امور گرافیکی یا طراحی سایت یا سئو هستید ، پیشنهاد ما باتیس گرفی می باشد که با مجرب ترین و بهترین تیم خود بهترین و ارزان ترین خدمات را ارائه می دهد.

خروج از نسخه موبایل