طلای تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

تشخیص طلا از تقلبی وظیفه طلا فروشان و سازندگان جواهر است. اما از آنجایی که طلا یک فلز گرانبها و با ارزش است، بهتر است خریداران بتوانند طلای واقعی را شناسایی کنند. برای این منظور بهتر است ابتدا سطح جواهرات طلایی که خریداری کرده اید را بررسی کنید. اما اگر از این طریق نمی توانید طلای واقعی یا تقلبی بودن محصولی را که خریداری کرده اید تایید کنید، بهتر است در این مقاله از مجله پارت نیوز روش هایی را که به شما آموزش داده ایم امتحان کنید.

1- قسمت پایین و بالای جواهراتی که خریداری کرده اید را بررسی کنید

کد را پیدا کنید

اولین کاری که برای شناسایی طلا  و سکه باید انجام داد بررسی ظاهر کالای خریداری شده است. تمام مصنوعات طلا دارای کدی هستند که نوع و کیفیت آنها را مشخص می کند. اگر طلایی که خریداری می کنید با GF یا HGP حکاکی شده باشد، به این معنی است که جواهرات از طلای روکش طلا ساخته شده اند و نه طلای خالص.

هر مصنوع طلایی باید یک کد یا یک سری اعداد به همراه حروف K، KT یا KP حک شده روی آن داشته باشد. این اعداد و ارقام در واقع شناسنامه طلا هستند و نشان دهنده ارزش و مقدار طلای خالص آن هستند. اگر جعلی این اعداد و حروف را داشته باشد، به این معنی است که کاملاً از طلا ساخته شده است و آبکاری و جعلی نیست.

برای اطمینان از اصل بودن کد حک شده بر روی قطعه طلا، به شما توصیه می کنیم اطلاعات را در اینترنت جستجو کنید.

شماره کد باید کاملاً خوانا و واضح باشد. برای اطمینان از ارزش و قیمت اصلی فلزی که می‌خرید، یک کاما یا خط اعشار را بعد از رقم دوم عدد حک شده قرار دهید. با این کار درصد طلای استفاده شده در آن را خواهید دانست. مثلاً اگر روی طلا عدد 925 حکاکی شده باشد، به این معناست که از 92.5 درصد طلای خالص ساخته شده است.

کدهای طلایی اغلب در داخل جواهرات حک می شود. در برخی موارد ممکن است این عدد و کد آنقدر کوچک باشد که نیاز به استفاده از ذره بین داشته باشید.

بررسی کنید که لبه های طلایی رنگ محو نشوند

یکی دیگر از کارهایی که برای تشخیص طلا از تقلبی باید انجام دهید، بررسی لبه های جواهراتی است که خریداری می کنید. طلا را زیر نور چراغ قوه یا لامپ قوی قرار دهید. به هر گوشه از طلا زیر نور نگاه کنید و مطمئن شوید که هر قسمت یکدست است. اگر متوجه شدید که برخی از قطعات تغییر کرده یا فرسوده شده اند، به احتمال زیاد محصولی با روکش طلا یا آب طلا است.

کیفیت طلا را با دقت بررسی کنید

سطح طلا را زیر نور روشن بررسی کنید تا ببینید لکه های سفید یا قرمز روی آن وجود دارد یا خیر. این یک راه خوب برای تشخیص جواهرات طلا در خانه است. زیرا این لکه های بسیار کوچک نشان می دهد که طلا خالص است یا فقط از تذهیب و تذهیب استفاده شده است. اگر تمیز نباشد، این لکه ها می توانند فلز زیر را آشکار کنند. البته توجه داشته باشید که این نقاط بسیار کوچک هستند و احتمالاً به ذره بین نیاز خواهید داشت.

طلا را با آهنربا امتحان کنید

برای شناسایی طلای واقعی، بهتر است آهنربا را روی محصولی که می‌خرید نگه دارید. آهنربا را به آرامی پایین بیاورید تا سطح طلایی را لمس کند. اگر آهنربا به طلا جذب شود، طلای خالص نیست. فلزاتی مانند نیکل به آهنربا پاسخ خوبی می دهند، اما طلای خالص جذب آهنربا نمی شود.

2- برای شناخت کیفیت طلا از وسایل منزل کمک بگیرید

طلا را از طلا با سرکه جدا کنید

چند قطره سرکه روی طلا بریزید اگر رنگ آن تغییر کرد یعنی طلا اصل نیست و ممکن است انگشتری باشد. اما اگر رنگ ثابت ماند و تغییری نکرد پس طلایی که خریداری کرده اید اصل است. بدلیجات و طلای تقلبی به سرعت با سرکه کدر می شوند.

تشخیص اصالت طلا با سنگ محک

برای تشخیص طلا از طلا، یک سنگ محک روی میز قرار دهید. طلای خود را محکم نگه دارید آن را خیلی محکم و با فشار روی سنگ بکشید تا اثری باقی بماند. اگر رد باقی مانده پررنگ و طلایی باشد، به این معنی است که طلا اصل است. اما اگر ردی ضعیف باشد به این معناست که کاور یا جعلی است.

لطفا توجه داشته باشید که این روش به طلا آسیب می رساند. بنابراین بهتر است این تست را در جواهر فروشی و روی سنگ های مخصوص انجام دهید.

جداسازی طلا از فلز با صفحه سرامیکی

یک بشقاب سرامیکی بدون لعاب بردارید و روی سطح آن را طلایی رنگ کنید. اگر لکه سیاهی باقی بماند به این معنی است که طلا اصل نیست. طلای خالص آثاری از طلا را روی سرامیک های بدون لعاب بر جای می گذارد.

3- برای تشخیص طلا به جای آن از مواد اسیدی استفاده کنید

تشخیص طلای اصلی از تقلید با استفاده از آزمایش اسید نیتریک (تیزاب)

یکی از مطمئن ترین روش ها برای بررسی واقعی یا تقلبی بودن طلا، استفاده از اسید نیتریک است. برای این منظور باید طلا را به دلال طلا ببرید. طلاسازها مقدار بسیار کمی از طلا را می تراشند و در اسید نیتریک فرو می برند تا بفهمند که آیا جواهراتشان طلا است یا خیر. واکنش های شیمیایی طلای واقعی و این اسید اصالت و جعلی بودن آن را مشخص می کند.

اسید نیتریک اغلب با نام تیزاب یا سلطانی تیزاب در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی شناخته می شود. تیزاب سلطانی +0.5 برای 18 قیراط (750) استفاده می شود. باید بدانید که اسیدهای مختلف سطوح مختلفی دارند.

خروج از نسخه موبایل