عضویت بیش از ۸۲هزار همدانی در کتابخانه‌های عمومی

کتاب | کتابخانه | همدان

اینترنشنال نیوز/همدان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: تا پایان تیر ماه سال جاری ۸۲ هزار و ۱۱۹ نفر عضو کتابخانه عمومی شدند که ۴.۷۲ جمعیت استان را شامل می‌شوند که بیش از نیمی از اعضاء آن زیر ۱۸ سال قرار دارند.

سید جواد معینی شنبه، ۲۷ مرداد در نشست کتابخوان و رسانه و در جمع خبرنگاران حوزه کتاب و کتابخوانی استان همدان، با اشاره به نقش موثر اهالی رسانه در اشاعه فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: در مجموع در استان ۱۱۹ کتابخانه عمومی شامل ۷۰ کتابخانه شهری، ۴۸ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار شهری فعال بوده و زیر بنای کتابخانه‌های عمومی استان همدان  ۴۸ هزار و ۱۳۷ متر مربع است که سرانه استان در اینخصوص ۲.۸ دهم متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است.

وی اضافه کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۲۱۴ نسخه کتاب قرار دارد که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۸ کتاب موجود است که خوشبختانه استان همدان در سرانه منابع، زیربنا و عضویت بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: تا پایان تیر ماه سال جاری ۸۲ هزار و ۱۱۹ نفر عضو کتابخانه عمومی شدند که ۴.۷۲ جمعیت استان را شامل می‌شوند که بیش از نیمی از اعضاء آن زیر ۱۸ سال قرار دارند.

معینی تصریح کرد : از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۴۷ هزار و ۳۵۳ نسخه کتاب به امانت رفته است همچنین به صورت ماهیانه ۷۰ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های عمرانی در سطح استان، بیان کرد: در سه سال اخیر ۱۰ کتابخانه عمومی افتتاح، پنج پروژه آماده افتتاح و ۱۸ پروژه در حال انجام است همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ساخت، توسعه و بهسازی پنج باب کتابخانه نهادی شامل کتابخانه عمومی زنده‌یاد حاج ستار ربانی روستای نگارخاتون شهرستان فامنین، پاسارگاد روستای دهپیاز شهرستان همدان، پاسارگاد روستای کوزره شهرستان همدان و شهدای پای قلعه شهر نهاوند و پاسارگاد شهرستان نهاوند انجام شده است و راه‌اندازی کتابخانه سیار در شهرستان اسدآباد نیز در حال پیگیری و تحقق است. 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۶۰ نوع خدمات و برنامه در کتابخانه‌های عمومی استان به مراجعین ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: اشتراک پایگاه‌های اطلاعات_تخصصی مگا پیپر و نورمگز ویژه محققان و دانشجویان به صورت رایگان برای اعضای کتابخانه فراهم شده است به نحوی که دانلود ۱۲۵ میلیون مقاله، پایان نامه و مجله برای آنان فراهم است.

معینی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون ۲۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است، ادامه داد: این کتاب‌ها از مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور، منابع طبیعی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و مردم به کتابخانه‌ها اهدا شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵۳ جلد کتاب هم از نویسندگان بومی استان در این مدت خریداری شده است، خاطرنشان کرد: کتاب‌های نویسندگان بومی پس از اخذ مجوز از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان خریداری می‌شود. 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری ۱۱ هزار و ۴۰۰ جلد کتاب و ۱۴ هزار جلد نشریه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان ارسال و بین کتابخانه‌ها توزیع شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون سه هزار و ۸۵۸ فعالیت فرهنگی توسط کتابخانه‌های عمومی استان انجام شده است، اظهار کرد:  دوجلسه رونمایی، ۱۴ جلسه نقد کتاب، ۱۹۶ مسابقه کتابخوانی، یک هزار و ۱۷۸ برنامه مناسبتی، ۱۷۴ نشست کتابخوان؛ ۱۰ نمایش نامه خوانی، ۲۱۲ جلسه مطالعاتی، ۵۷۱ معرفی کتاب، ۱۰۸ کارگاه آموزشی، پنج جلسه مشاوره، یک هزارو  ۵ قصه گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، نقاشی، ۳۱۸ نمایشگاه کتاب، دو محفل ادبی و … از جمله این برنامه بوده است و پیش‌بینی شده که تا پایان سال تعداد برنامه حداقل به ۱۰ هزار برنامه فرهنگی برسد.

معینی افزود: در حوزه فرهنگی به چند برنامه شاخص چون اجرای طرح کتابت قرآن کریم، سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقه ملی نویسنده شو، جشنواره بین‌المللی کارتون کتاب، جشنواره کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم، تشکیل محافل قرآنی و ادبی سطح استان، غنی سازی اوقات فراغت، تقویت کسب و کارهای محلی، کلاس‌های آموزشی نویسندگی، شاهنامه خوانی، اسکرج، هنر و خلاقیت، خوشنویسی، احکام ورخوانی قرآن، حسینیه اندیشه از عاشورا تا اربعین و … می‌توان اشاره کرد. 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: ۳۳۹  کلاس آموزشی و فرهنگی در قالب ۶۴ عنوان برنامه فرهنگی ویژه اوقات فراغت در کتابخانه‌های عمومی استان طی تابستان امسال در ۱۰ شهرستان در حال برگزاری است.

وی همچنین از برگزاری منظم جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و افزود: در سطح استان ۳۳ جلسه انجمن به ریاست، فرمانداران، بخشداران و استاندار همدان در نظر گرفته شده است که از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۱ تعداد برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه زنده یاد حاج ستار ربانی روستای نگارخاتون شهرستان فامنین به عنوان ۱۱۹امین کتابخانه عمومی استان در مرداد ماه افتتاح شد اظهار کرد:  این کتابخانه ۱۲۰ مترمربع زیر بنا و چهار هزار و ۵۰۰ جلد کتاب دارد که با اعتبار دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی  از محل تملک دارایی استان، مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، مصوبه سفر رئیس جمهور شهید به استان و مشارکت خیر تأمین افتتاح شد. 
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: دو کتابخانه عمومی نیز در روستاهای دهپیاز و کوزره توسط بانک پاسارگاد احداث و توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تجهیز شده که به زودی با حضور مسئولان بانک و استان به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین کتابخانه عمومی شهدای قلعه در شهر نهاوند نیز آماده است که به زودی افتتاح می‌شود.

انتهای پیام