علمی و پزشکیکسب و کار جدید

علائم خوب شدن زگیل تناسلی

در این مقاله دکتر آقامحمدپور، به بررسی انواع زگیل، علائم زگیل تناسلی و درمان های موثر برای رفع زگیل می پردازد. همچنین در رابطه با این سوال که چگونه می توان از موثر بودن یا نبودن درمان زگیل توضیحاتی ارائه شد.

زگیل چیست؟

زگیل ها ضایعات پوستی بی ضرری هستند که بسته به نوع آنها متفاوت به نظر می رسند. زگیل ها می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما معمولا روی دست ها و پاها ظاهر می شوند. زگیل توسط نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که بسیار مسری است.

بنابراین، این ویروس بسیار مسری است و در صورت تماس نزدیک با فرد مبتلا می تواند باعث ایجاد زگیل شود. علاوه بر این، اگر بریدگی یا زخم های دیگری روی پوست خود دارید، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستید.

برخی افراد ممکن است دچار زگیل شوند، از جمله:

کودکان و نوجوانان

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

افراد مبتلا به بیماری های پوستی

انواع زگیل

ویروس HPV بیش از 100 نوع مختلف دارد و می تواند باعث ایجاد انواع مختلف زگیل شود. انواع زگیل عبارتند از:

زگیل های معمولی: زگیل های معمولی ظاهری سخت و شبیه گل کلم دارند و می توانند به صورت تکی یا گروهی ظاهر شوند. اندازه زگیل می تواند از 1 میلی متر تا بیش از 1 سانتی متر متفاوت باشد. این زگیل ها معمولا در پشت انگشتان دست یا پا، اطراف ناخن ها یا روی زانوها ظاهر می شوند.

زگیل کف پا: زگیل کف پا بر خلاف سایر زگیل ها از پوست بیرون نمی آید و در داخل کف پا رشد می کند. این زگیل ها ناخوشایند و سفت هستند و دارای نقاط کوچک سیاه رنگ هستند. زگیل های کف پا می توانند به صورت زگیل های تکی یا گروهی ظاهر شوند. علاوه بر این، این زگیل ها به فشار حساس هستند و راه رفتن را برای فرد دشوار می کنند.

زگیل های مسطح: این زگیل ها صاف و همرنگ پوست هستند و معمولا روی صورت، دست ها و پاها ظاهر می شوند. افراد مبتلا معمولاً دارای تعداد زیادی از این نوع زگیل هستند. تراشیدن موهای بدن می تواند ویروس ایجاد کننده این زگیل ها را به سایر نواحی پوست سرایت کند.

زگیل های رشته ای: این زگیل ها شبیه نخ هایی هستند که از پوست خارج می شوند. زگیل های نخی معمولا روی صورت هستند. به خصوص چشم ها در اطراف بینی یا دهان ظاهر می شوند و معمولاً به سرعت رشد می کنند.

روش های تصفیه مواد جامد

زگیل در طول درمان ناپدید می شود، اما ویروس HPV اینطور نیست، بنابراین زگیل ممکن است پس از درمان دوباره ظاهر شود. از آنجایی که ویروس هنوز در بدن وجود دارد در بیشتر موارد، حتی اگر درمان نشود، زگیل پس از یک یا دو سال بدون ایجاد اسکار یا عوارض جانبی خود به خود ناپدید می شود. اگرچه چندین روش درمانی برای از بین بردن سریعتر زگیل وجود دارد، از جمله:

یخی️ درمان با اسید سالیسیلیک: در این روش از داروهای حاوی اسید سالیسیلیک استفاده می شود. مصرف روزانه این داروها معمولاً می تواند ظرف 12 هفته از شر زگیل خلاص شود.

✔️ چسب زگیل: استفاده از این چسب ها باعث از بین رفتن تدریجی زگیل می شود. این برای درمان خانگی مناسب است، اما ممکن است موثر نباشد. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی مانند واکنش های پوستی و خونریزی را نیز تجربه کنند.

✔️ سرما درمانی (سرما درمانی): در این روش از نیتروژن مایع برای انجماد زگیل ها استفاده می شود. برای جلوگیری از رشد زگیل، بیمار باید هر 2-1 هفته یکبار به پزشک مراجعه کند تا درمان تکرار شود. پس از 3-4 ماه درمان مکرر، زگیل ها در بیش از 70 درصد موارد به طور کامل ناپدید می شوند.

در کریستال تراپی، تاول هایی روی پوست ایجاد می شود و پس از چند روز یا چند هفته ناپدید می شوند. ممکن است لکه های سفید دائمی روی پوست ظاهر شود.

✔️ عملیات اگر زگیل تناسلی با روش های دیگر قابل درمان نباشد، از این روش برای رفع زگیل استفاده می شود. با این روش می توان ریشه زگیل را سوزاند و یا زگیل را از روی پوست جدا کرد.

بهبود زخم ممکن است 2 هفته یا بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، در 20 درصد موارد، زگیل ها دوباره ظاهر می شوند. این روش می تواند باعث درد دائمی و تحریک پوست شود.

✔️لیزر درمانی: در صورت بی اثر بودن سایر روش ها می توان از این روش برای رفع زگیل استفاده کرد.

✔️ تزریق بلئومایسین: این دارو به زگیل تزریق می شود و باعث از بین رفتن ویروس و بهبود زگیل می شود.

✔️ ایمونوتراپی: در این روش از داروهایی مانند ایمیکیمود یا آلدارا برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس استفاده می شود.

علائم درمان موثر زگیل چیست؟

داروهایی مانند اسید سالیسیلیک لایه به لایه زگیل را حذف می کنند تا سطح پوست صاف شود. اینکه مردم صافی پوست و از بین رفتن زگیل را بدانند. با برخی درمان های دیگر، علائم بهبود و ناپدید شدن تومورهای آلت تناسلی ممکن است زودتر ظاهر شود.

به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است از داروی موضعی کانتاریدین (مخمر سنت جان) روی زگیل استفاده کند که باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می شود. حدود یک هفته پس از درمان، زگیل ناپدید می شود و ممکن است پزشک آن را از روی پوست شما خارج کند.

چه زمانی می توانم درمان زگیل را متوقف کنم؟

مصرف دارو باید تا زمانی ادامه یابد که آکنه ظاهر نشود و پوست صاف و یکدست به نظر برسد. همچنین در صورت بروز درد یا خونریزی در داخل یا اطراف زگیل، درمان باید قطع شود. اما پس از از بین بردن لکه های پوستی، درمان باید تا ناپدید شدن زگیل ادامه یابد.

چگونه درمان زگیل را تسریع کنیم؟

روش های زیر می توانند به بهبود سریعتر زگیل کمک کنند:

استفاده از روش‌های درمانی مؤثر به‌جای صبر کردن برای از بین رفتن خودبه‌خودی زگیل‌ها، شیوع ویروس را طولانی‌تر می‌کند.

پوشاندن زگیل از سرایت ویروس به افراد دیگر یا سرایت آن به سایر نواحی پوست جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از انتشار ویروس، دست های خود را پس از دست زدن به حوله یا استفاده از داروی زگیل بشویید

پوست را با زگیل برش ندهید. این می تواند جوش را دردناک کند و ویروس به نواحی اطراف گسترش یابد.

چگونه از زگیل جلوگیری کنیم؟

اقداماتی که می تواند خطر ابتلا به زگیل را کاهش دهد:

از دست زدن به زگیل فرد مبتلا خودداری کنید

حوله، موم یا سایر وسایل شخصی را با افراد آلوده به اشتراک نگذارید

زخم ها و بریدگی های پوست را بپوشانید، زیرا بریدگی های پوستی ورود ویروس به بدن را آسان تر می کند.

دست های خود را به طور مکرر بشویید تا احتمال ابتلا به ویروس روی پوست و ابتلا به زگیل را کاهش دهید

از جویدن ناخن یا پوست اطراف ناخن خودداری کنید، زیرا بریدگی یا خراش روی پوست می تواند باعث ورود ویروس شود.

روی سطوح مرطوب مانند استخرهای شنا یا توالت های عمومی از دمپایی استفاده کنید، زیرا خطر ابتلا به ویروس در محیط های مرطوب بیشتر است.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

مشکوک است که ضایعات پوستی زگیل نیستند.

ظاهر زگیل روی صورت یا اندام تناسلی

زگیل های متعدد

زگیل هایی که دردناک، خارش دار، سوزش یا خونریزی هستند

داشتن سیستم ایمنی ضعیف

ابتلا به دیابت به خصوص زگیل در پا.