عکس | خودروی چینی یا اتاق نشیمن متحرک

امیرمسعود عابدین: زیکر، زیرمجموعه خودروساز بزرگ جیلی، از آغاز عرضه ششمین مدل انرژی جدید (NEV) خود، یعنی مینی ون Mix خبر داد. پس از معرفی نسخه مفهومی، این خودروی چینی ظاهر یک مدل تولیدی را به خود گرفته و لقب مینی‌بوس زیکر را یدک می‌کشد.

چین | چینی | خودرو

زیکر Mix بر روی پلتفرم ماژولار SEA-M قرار گرفته که بر افزایش فضای داخلی تمرکز دارد. این شاسی به مهندسان اجازه داد تا نرخ استفاده از فضای داخل کابین را به ۹۳% افزایش دهند. این بهترین رقم در صنعت خودرو است، چرا که نرخ متوسط استفاده از فضا در شاسی‌بلندها کمتر از ۷۰% است. ابعاد خودرو ۴۶۶۸/۱۹۹۵/۱۷۷۵ میلی‌متر با فاصله بین دو محور ۳۰۰۸ میلی‌متر است. چرخ‌های جلوی آن می‌توانند بیش از ۵۰ درجه بچرخند که منجر به شعاع چرخش ۴٫۹۵ متر می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های زیکر Mix، دو در کشویی از سمت سرنشین جلو است. به لطف این درها، زیکر Mix دارای ورودی با عرض ۱۴۸۰ میلی‌متر است. بنابراین، سرنشنیان می‌توانند راحت‌تر به خودرو وارد و خارج شوند.

در داخل، این خودرو دارای پنج صندلی بوده که صندلی‌های جلو می‌توانند ۲۷۰ درجه بچرخند. ویژگی‌ای که زیکر در مورد آن بسیار تبلیغ می‌کند، یک کنسول مرکزی متحرک همراه با یک میز است. این خودرو همچنین دارای یک یخچال و ۹ نوع پیکربندی صندلی است. شما حتی می‌توانید هر صندلی را داخل خودرو تا کنید و کابین را به یک تخت تبدیل کنید.

کنسول وسط زیکر Mix دارای یک صفحه نمایش بزرگ شناور و یک نمایشگر کیلومترشمار کوچک‌تر است که پشت فرمان قرار دارد. اهرم تعویض دنده نیز پشت فرمان پنهان شده است. این خودرو دارای یک نمایشگر هدآپ واقعیت افزوده و یک سیستم هوش مصنوعی OS است که به مسافران اجازه می‌دهد از هر نقطه از کابین، خودرو را با صدا کنترل کنند.

به دلیل استفاده از درب کشویی دوگانه، ایمنی زیکر Mix به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده است. مقامات زیکر توضیح دادند که این خودرو دارای ستون‌های B پنهان شده است که استحکام پیچشی خودرو را افزایش می‌دهند. برای اثبات این توضیحات، زیکر چندین آزمایش را انجام داد.

اولین آزمایش شامل برخورد جانبی با یک مانع متحرک با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت بود. سپس، یک کانتینر ۲٫۲ تنی را روی سقف انداختند. ساختار خودرو تغییر شکل نداد و در راننده نیز مانند همیشه باز شد.

ستون‌های B پنهان شده در زیکر Mix دارای استحکام کششی ۲۰۰۰ مگاپاسکال هستند. بدنه آن از ۷ عنصر آلومینیومی و یک بدنه یکپارچه ریخته‌گری شده استفاده می‌کند. در نتیجه، استحکام پیچشی آن به ۳۷۶۰۰ درجه می‌رسد. برای مقایسه، بی‌ام‌و X۵ دارای عدد ۳۱۷۰۰ درجه است.

زیکر میکس یک سنسور LiDAR روی سقف خود دارد، در نتیجه می‌تواند از سیستم کمک رانندگی Haohan ۲.۰ زیکر پشتیبانی کند. این سیستم می‌تواند به طور خودکار در بزرگراه‌ها و جاده‌های شهری کار کند. شایان ذکر است که سیستم NZP زیکر از این ماه شروع به کار خواهد کرد. این سیستم باعث می‌شود تا خودرو از سیستم خودکار در هر جاده‌ای استفاده کند و به طور خودکار از نقطه A به نقطه B حرکت کند.

سیستم پیشرانه زیکر Mix شامل یک موتور برقی در محور عقب با اوج توان ۴۱۵ اسب بخار قدرت است. این مینی ون خانوادگی می‌تواند در ۶٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو به طور استاندارد دارای یک باتری ۷۶ کیلووات ساعتی LFP بوده که برای برد ۵۵۰ کیلومتر مناسب است. این باتری می‌تواند در ۱۰٫۵ دقیقه از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد شارژ برسد.

گزینه دیگری برای باتری زیکر Mix وجود دارد. این گزینه یک بسته باتری ۱۰۲ کیلووات ساعتی NMC سه تایی برای ۷۰۰ کیلومتر برد است.

قیمت‌تریم ۷۶ کیلووات ساعتی از حدود ۴۰ هزار دلار آمریکا (معادل ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان) شروع می‌شود. نسخه برد بلند زیکر Mix با برد ۷۰۲ کیلومتر، ۴۲۱۰۰ دلار آمریکا (معادل ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان) قیمت دارد.

منبع: carnewschina

۵۸۳۲۲

خروج از نسخه موبایل