فرسایش خاک عامل سیل‌های اخیر گلستان/ لزوم اجرای قوانین حفاظت خاک

اینترنشنال نیوز/گلستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه هسته اول حرکت به سمت توسعه پایدار، حفاظت از خاک است، افزود: پیش‌بینی‌های تغییرات اقلیمی کاملاً مشهود است و برای عبور از بحران باید قوانین حفاظت خاک به شکل کامل اجرا شود.

خاک | گلستان

محمد برزعلی ظهر امروز دوشنبه، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ در همایش گرامیداشت روز جهانی خاک که در سالن همایش‌های مؤسسه تحقیقات پنبه استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا باید ببینیم در حوزه تولید کجا قرار گرفته‌ایم و تا چه اندازه قوانین «حفاظت خاک مصوب ۴ خرداد ۱۳۹۸» را مطالعه کرده و به آن آشنا است.

وی با بیان اینکه در این قانون موارد بسیار مطلوبی به نفع بخش کشاورزی وضع شده است، ادامه داد: سه محور «خاک، حفاظت از خاک و آلودگی» مهمترین بخش این قانون بوده و در حوزه کشاورزی بسیار مثمرثمر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با تأکید بر اینکه هسته اول حرکت به سمت توسعه پایدار، حفاظت از خاک است، افزود: فرسایش خاک یکی از مهمترین دلایل سیل‌های اخیر بوده که همین رویداد طبیعی و میزان تخریب‌ها مبین اهمیت حفاظت از خاک است.

وی با اشاره به اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در حوزه جهاد کشاورزی هستیم و باید از همه توان و ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: خانواده جهاد کشاورزی استان گلستان از کارشناسان و دانشگاهیان خبره تشکیل شده و بسیار بزرگ است و باید به سمت تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش حرکت کنیم.

برزعلی پیش‌بینی‌های تغییرات اقلیمی را کاملاً مشهود دانست و اضافه کرد: از سویی بارندگی‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر خاک فرسایش می‌یابد که زنگ خطری برای همه است.

وی با تأکید بر اینکه ما تحت فشار تغییرات اقلیمی هستیم و همه مسئولان، متولیان و دانشگاهیان با تدوین برنامه‌های خود راهکارهای تأثیرگذار ارائه دهند، تصریح کرد: باید مدل‌هایی که سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند، معرفی کنیم.

این مقام مسئول از ارائه ۱۰ مدل از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان که همه مجوزهای آن صادر و آماده تحویل به سرمایه‌گذار است خبر داد و گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند در حوزه آگاهی بخشی به جامعه تأثیرات مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای حفظ و نگهداری خاک، استفاده از خاک ورزی‌های حفاظتی و سیستم‌های کشاورزی حفاظتی را در دستور کار دارد، یادآور شد: اینگونه طرح‌ها از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام